• Image 1 Caption
  • Image 2 Caption
  • Image 3 Caption

PostHeaderIcon Propozycje zabaw dla dzieci i rodziców

e-mail grupowy: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Drodzy Rodzice, wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom,

nauczyciele pracujący w naszej placówce proponują zabawy,

ćwiczenia oraz strony internetowe, z których dzieci z rodzicami mogą skorzystać

w warunkach domowych. Zapraszamy do zapoznania się z bazą materiałów:


Dziękujemy Zosi i jej Mamie za piękne zdjęcia:)

zachęczmy do kontaktu

Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Kwietniowa pogoda - 03.04.2020r.

1.  Rodzice rozwiążcie z dzieckiem zagadki dotyczące elementów  pogody.

Widzisz je za dnia na pogodnym niebie,

za to w dzień pochmurny chmurka chowa je za siebie. (słońce)

Gdy jest ciemna, to już wiesz,

że lada moment spadnie z niej deszcz. (chmura)

Mówimy, że coś jest białe jak... (śnieg)

Spada z chmury na ziemię –kapu - kap.

Gdy tak się dzieje, parasolkę złap! (deszcz)

Gdy niebo się chmurzy,

a czasem w czasie burzy

pojawia się nagle jasny znak na niebie

– musisz wtedy uważać na mnie i na siebie!  (piorun)

Szumi wokół nas,

nawet tam, gdzie las,

szszszszsz... (wiatr)

2 Zabawa twórcza  " Kwietniowe odgłosy"

Rodzice przygotujcie: kawałki papieru i butelki.

Dzieci naśladują odgłosy przyrody, korzystając z dostępnych materiałów.

Gniotą papier albo trą dłońmi o siebie, naśladują szum wiatru; dmuchają w otwór butelki improwizując melodycznie na głosce u - gwizd wiatru; stukając palcami w papier - krople deszczu.

3.Rodzice przeczytajcie dziecku wiersz pod tytułem " Kwiecień plecień".

Potem przeprowadźcie rozmowę  na podstawie przeczytanego utworu literackiego.

- O jakim miesiącu była mowa?

- Jaka była pogoda?

Ach ten kwiecień, psotny kwiecień,

różne figle płata w świecie.

Raz przygrzeje mocno słońce,

że jak w lecie jest gorąco.

Innym razem śniegiem prószy,

że aż wszystkim marzną uszy.

Kwiecień plecień, bo przeplata,

trochę zimy, trochę lata.

4. Zabawa matematyczna " Największy, najmniejszy"

Rodzice  - wytnijcie trzy parasole ( każdy inny) o różnej wielkości - ( mały, średni i duży).

Potem rozłóżcie je w dowolnym układzie  i zapytajcie dziecko czym one się różnią ( wyglądem i wielkością). Potem niech dziecko ułoży parasole od najmniejszego do największego i niech wskaże, który to jest parasol - najmniejszy, największy i średni.

5. Quiz dydaktyczny "Prawda czy fałsz"

Rodzice przygotujcie : kartki i kredki.

Zadaniem dziecka jest narysowanie na kartkach:  buzi uśmiechniętej i buzi smutnej. Buzia uśmiechnięta będzie oznaczała, że dziecko zgadza się z odpowiedzią, a buzia smutna, że się nie zgadza z wypowiedzią.

- W kwietniu jest zawsze słonecznie.

- W kwietniu może przydać się parasol.

- Symbolem deszczu są kropelki.

- W kwietniu może padać śnieg.

- Symbolem śniegu są gwiazdki.

6. Rytmizowanie przysłowia " Kwiecień plecień , bo przeplata trochę zimy, trochę lata" .

Rodzice przygotujcie: klocki drewniane.

Rodzic wypowiada rytmicznie tekst przysłowia, korzystając z drewnianych klocków ( wystukuje jego rytm). Następnie dziecko naśladuje rodzica. Potem razem wystukajcie rytm przysłowia.

7. Zadanie dla rodziców.

Obejrzycie z dzieckiem prognozę pogody w dzienniku telewizyjnym dnia 03.04. i porównajcie ją z prognozą na drugi dzień. Zadaniem dziecka będzie sprawdzić czy się ona sprawdziła.  Przekażcie dziecku komu mogą się przydać takie wiadomości i gdzie je można usłyszeć.

Zabawa z wiosną- 02.04.2020r.

1.Rodzice przeczytajcie dziecku fragment wiersza J. Kulmowej Pod tytułem " Deszczowa muzyka" wprowadzając dziecko do tematu. Zapytajcie dziecko " Co robi ulewa?"

Co to za dzwony?

Czy to w tej rynnie?

Dudni po dachach, jakby na bębnach,

Dudni ulewa taka ... wiosenna.

Tłucze  o szyby wesołym deszczem,

Bębni kroplami wciąż jeszcze ... jeszcze...

i na listkach gra z całej duszy,

aż rozśpiewane skowronki głuszy!!!

2.Zabawa instrumentami " Deszczowa muzyka"

Rodzice przygotujcie: grzechotki, bębenek, kołatkę.

Zademonstrujcie grę na tych instrumentach i zapytajcie dziecko z jakiem rodzajem deszczu  mu się to kojarzy np.: gra na kołace  - spadające pojedyncze krople, gra na grzechotkach - szumi ulewa, gra na bębenku - jest burza.

3. Zabawa  " Deszczowy masażyk"

Rodzice usiącie na krzesełkach  lub na dywanie tak, aby rodzic był za dzieckiem. Rodzic siedzący z tyłu ma za zadanie wykonać masażyk na plecach dziecka powtarzając:

Na niebie pokazał się mały, biały kłębuszek.  (rysują na plecach spiralę)

Psotny wiatr dmuchał mocno. (przesuwają  palcami obu rąk po plecach)

Przygonił dużo chmurek. (rysują palcami wskazującymi wiele spiralek)

Chmurki  uderzały o siebie i płakały. (ustawiają kreski w różnych miejscach na plecach)

Nagle pojawił się błysk. (rysują zygzak pioruna)

Wystraszone chmurki zaczęły lać łzy. (uderzają wszystkimi palcami jak przy grze na pianinie)

Rozbiegły się po całym niebie i zniknęły. (przesuwają po plecach wewnętrzną stroną dłoni)

Deszcz był coraz słabszy, (wykonują pojedyncze stuknięcia palcami wskazujacymi)

na niebie rozbłysło słońce. (rysują koło i promyki)

4. Zabawa dydaktyczna " Pierwszy, drugi, trzeci..."

Rodzice przygotujcie patyczki matematyczne ( mogą być kredki).

Potem poproście dziecko, aby ułożyło z nich dywanik, w którym pierwszy patyczek będzie czerwony, drugi będzie zielony, trzeci będzie żółty, czwarty będzie niebieski, piaty będzie biały. Następnie spróbujcie poprosić dziecko, aby podało wam np. ; pierwszy patyczek, ostatni patyczek, trzeci patyczek, drugi patyczek, piąty patyczek; policzyło patyczki po kolei i odpowiedziało jakiego są koloru.

5. Ćwiczenia słuchowe " Dźwięki wokół nas"

Rodzice przygotujcie: gazetę, torbę foliową, folię aluminiową, kredki, pudełko plastikowe, szklankę z wodą, rurkę do napoi.

Potem eksperymentujcie wraz z dzieckiem z wytwarzaniem dźwięków powstałych przez: darcie gazety, szuranie torbą foliową, stukaniem palcem w folię aluminiową, stukaniem kredką  w pudełko plastikowe, bulgotanie wody w szklance - dmuchanie przez rurkę. Następnie niech dziecko siądzie tyłem do rodzica i niech rozpoznają dźwięki, które rodzic będzie prezentował.

6.Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy - język, wargi, żuchwę

Rodzice przygotujcie: lusterko.

Zaprezentujcie prawidłową artykulacje głoski k.

Głoska k jest głoską tylnojęzykową. Powstaje przez uniesienie i zwarcie tylnej części języka do podniebienia  miękkiego. Rodzice zwrocie  uwagę,  aby  przy  głosce  k  nie wybrzmiewała  dodatkowo  głoska  y.

Zadanie dziecka jest powtarzanie głoski k kontrolując w lusterku pracę języka.

7. Praca plastyczna " Chmurki i słońce"

Rodzice przygotujcie: okrągłe waciki kosmetyczne, kredki, klej karton biały oraz wycięte kropelki deszczu z niebieskiego kartonu.

Zadaniem dziecka jest narysować słoneczko i chmurki. Na chmurkach przykleić waciki kosmetyczne, a pod chmurkami krople deszczowe.

8. Zabawy z utworem literackim " Zabawy z wiosną"

Rodzice przeczytajcie dziecku wiersz  B. Szelągowskiej pod tytułem" Zabawa z wiosną"

Omówcie z nim tekst. Potem mówcie go jeszcze raz, a dziecko niech powtarza znajdujące się w nim sylaby i w dowolny sposób ilustruje ruchem jego treść, naśladując czynności wykonywane przez wiosnę.

Stąpa wiosna po łące.

Idzie cicho i słucha.

Tyle dźwięków cudownych

wpada wiośnie do ucha!

„Ka, ka, ko, ko, ki, ke, ke!

Chyba też się pobawię.

Aka, aku, aki, ka

i pobiegam po trawie”.

Wiosna goni motylka.

Wiosna bawi się z osą.

Zdjęła swoje buciki,

bo pobiegać chce boso.

„Oko, oka, oke, ke!

Ale tu jest przyjemnie.

Ika, ika, ike, ke.

Bawcie się już beze mnie!”

I pobiegła do lasu!

I pobiegła radosna,

nasion garść wysypując.

Taka właśnie jest wiosna!

Żródło: "Olek i Ada A i A+", Wydawnictwo MAC Edukacja

Pyzrgotowały: Dorota Sławińska, Monika Komajda

Kolorowe parasole - 01.04.2020r.

1.Zabawa muzyczno - ruchowa " Taniec z parasolem"

Rodzice przygotujcie: nagrania spokojnej muzyki, odtwarzacz CD, parasol.

Przy muzyce  z wykorzystaniem parasola pokazujcie ruchy jakie ma wykonać dziecko:

- Rodzic kołysze zamkniętym parasolem na boki - dziecko z rekami splecionymi w górze, kołysze się na boki;

- Rodzic obraca złożony parasol dookoła - dziecko obraca się  wokół własnej osi;

- Rodzic podrzuca parasol rytmicznie w górę - dziecko podskakuje;

- Rodzic otwiera parasol - dziecko rozkłada ręce na boki;

- Rodzic obraca rozłożony parasol - dziecko obraca się;

- Na koniec rodzic zamyka parasol i stawia na podłodze - dziecko opuszcza ręce wzdłuż ciała.

2.Zabawa dydaktyczna " Kolorowe Parasole"

Rodzice wytnijcie z kolorowego bloku pięć sylwet parasola ( każdy w innym kolorze). Następnie każcie dziecku je policzyć stosują liczebniki główne. Potem  razem z dzieckiem policzcie parasole stosując liczebniki porządkowe. Rodzice zapytajcie w jakim kolorze jest: pierwszy parasol, w jakim drugi, trzecim, czwartym i piąty.

3.Zabawa ruchowa " Spadające krople"

Rodzice przygotujcie instrument muzyczny jaki jest w domu.

Potem uderzajcie rytmicznie w niego. Zadaniem dziecka jest rytmiczne poruszanie sie do dźwięków instrumentu, na przerwę w muzyce dziecko naśladuje spadające krople deszczu i wykonuje tyle przysiadów lub skoków, ile dźwięków usłyszy.

4. Zabawa dydaktyczna " Strój i pogoda"

Rodzice przygotujcie: części  garderoby na zimę ( ciepłą kurtkę, czapkę, szalik, rękawice) oraz  wiosenną ( lekką kurtkę, czapkę z daszkiem, kalosze, płaszcz przeciwdeszczowy). Pomieszajcie części garderoby zimowej z wiosenną. Potem poproście dziecko aby posegregowało części garderoby na zimową i na wiosenną.

5. Eksperymenty plastyczne " Mokre na mokre"

Rodzice przygotujcie: kartki, gąbkę, miskę z wodą, farby wodne, pipety , folię do zabezpieczenia stolika.

Dziecko moczy gąbką kartkę, nabiera farby wodnej za pomocą pipety i kapie na kartkę. Obserwuje łączenie kolorów i efekt barwny powstałych plam. Po wyschnięciu wycina kształt parasola z pomocą rodzica.

Zachęcamy do wysyłania zdjęć dzieci i ich prac na naszego

e-maila grupowego Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Źródło: "Olek i Ada A i A+" MAC Edukacja

Opracowała: Dorota Sławińska i Monika Komajda

Wesoły deszczyk - 31.03.2020r.

1. Rodzice przeczytajcie dziecku tekst piosenki pod tytułem " "Deszczyk" sł. i muz. E. Forma.

Następnie porozmawiajcie na temat jego treści z dzieckiem zadając poniższe pytania:

-  Jak padał deszcz?

-  Co sie przydaje podczas deszczu?

-  Skąd leciał deszczyk?

-  Co można robić podczas deszczu?

„Deszczyk”

1. Kapu-kapu, pada deszcz,

strugi lecą z nieba.

A ja jednak powiem wam:

martwić się nie trzeba.

Ref.: Weź parasol zaraz do ręki,

włóż na nogi kalosze.

Zanuć słowa tej piosenki

i wesoło ruszaj w drogę. (2 x)

2. Kap-kapu-kapu-kap,

deszczyk z nieba leci,

w kroplach deszczu, nucąc tak,

idą sobie dzieci.

Ref.: Weź parasol zaraz do ręki...

3. Kapu-kapu, pada deszcz,

wszystko mokre wkoło,

przez kałuże sobie skacz,

śmiejąc się wesoło.

Ref..: Weź parasol zaraz do ręki.

2. Zabawa dydaktyczna " Parasol przeciwdeszczowy"

Rodzice wytnijcie sylwety kropelek z papieru i parasola oraz przygotujcie słomki do napoi. Następnie poproście dziecko aby za pomocą słomki przeniosło na sylwetę  parasola kropelki deszczu.

3. Zabawy badawcze:

a) " Deszczowy eksperyment"

Rodzice przygotujcie: miskę dwie szklanki wody, cztery szklanki maki ziemniaczanej, barwnik spożywczy.

Wszystkie składniki włóżcie do miski. Najpierw niech dziecko spróbujcie w ręce złapać samą wodę. Potem wyróbcie masę z przygotowanych składników i niech dziecko wyrabia kulki lub kładzie masę na dłoni. Obserwujcie, co dzieje się  z powstałą cieczą.

b) " Jak powstaje deszcz"

Rodzice przygotujcie miejsce na stole. Do słoika wlejcie gorącą wodę i przykryjcie go talerzykiem, na talerzyku umieście kilka kostek lodu. Wspólnie z dzieckiem obserwujcie zjawisko tworzenia się pary wodnej, która w kontakcie z zimnym talerzykiem na, którym są kostki lodu zaczyna się skraplać.

c) " Co tonie, a co nie tonie w kałuży?"

Rodzice przygotujcie: miskę z woda, kilka lekkich przedmiotów np.: ( piórko, spinacze biurowe, korek drewniany) i ciężkich przedmiotów np.: ( klocek drewniany,  kamień). Następnie niech dziecko wrzuci przygotowane przedmioty do wody i wspólnie z rodzicami zastanowi sie dlaczego część z nich tonie, a część nie.

4. Zabawa ruchowo-rytmiczna – Jakie odgłosy wydaje deszcz?

Dziecko wspólnie z rodzicem  wypowiadają rymowankę Iwony Fabiszewskiej:

Plim, plim, plam – uderzają palcami o podłogę,

lecą krople z nieba. opuszczają powoli ręce, poruszając jednocześnie palcami,

Plim, plim, plum – uderzają palcami o podłogę,

więcej ich nie trzeba. uderzają dłońmi o kolana,

Plim, plim, plam – uderzają palcami o podłogę,

na słońce czekamy-  klaszczą w dłonie,

Plim, plim, plum – uderzają palcami o podłogę,

dość już deszczu mamy-  układają dłonie na kolanach.

5.Zabawa ruchowa " Skaczemy przez kałuże"

Rodzice wytnijcie z gazet kontury kałuż. Następnie rozłóżcie je tak aby nie były zbyt daleko od siebie. Potem włączcie dowolną muzykę. Zadaniem dziecka jest przeskakiwanie z kałuży na kałużę.

6.Ćwiczenia graficzne " Kropelki"

Rodzice narysujcie kredkami na kartonie z bloku chmury, a pod nimi kilka przerywanych linii, tworzących deszcz, zadaniem dziecka jest połączenie linii przerywanych i pokolorowanie chmurek.

Źródło: "Olek i Ada A i A+"

Przygotowała: Dorota Słąwińska, Monika Komajda

W marcu jak garncu- 30.03.2020r.

1.Rodzice przeczytajcie dzieciom opowiadanie A. Widziowskiej pod tytułem " Marcowa pogoda".

Następnie  na podstawie pytań kierowanych zadajcie dziecku pytania odnośnie treści utworu:

- Co tata przygotował na obiad?

- Dokąd poszli po obiedzie tata i Olek?

- Czy Olek ubrał się właściwie, gdy wychodził na spacer?

- Co zrobił tata?

- Co znaczą słowa: "W marcu jak w garncu"

– Tato, twoja zupa jest najpyszniejsza na świecie! – powiedział Olek, prosząc o dokładkę.

– Bardzo się cieszę, że ci smakuje – odparł tata, mieszając w wielkim garze.

– Nauczysz mnie gotować taką jarzynkową zupę?

– Proszę bardzo. Potrzebne będą warzywa: marchewka, seler, por, korzeń pietruszki, kalafior lub brokuł,

zielony groszek…

– Ojej! Aż tyle? – zdziwił się chłopiec.

– Tak. To dzięki warzywom zupa jest taka pyszna.

– I zdrowa – dodał Olek.

– A na drugie danie będą dzisiaj twoje ulubione naleśniki z masą jabłkową – tata uśmiechnął się do synka.

– Mniam!

Tego dnia Ada z mamą pojechały w odwiedziny do cioci, więc po obiedzie i krótkiej zabawie Olek poprosił

tatę o wyjście na spacer.

– Dobrze, ale musimy się ciepło ubrać, bo pogoda zmienia się z minuty na minutę – odparł tata.

– Przecież świeci słońce. Nie chcę żadnej kurtki i czapki – stwierdził Olek, wyglądając przez okno. – Jest

wiosna.

– Synku, jest dopiero marzec i może nawet spaść śnieg.

– Śnieg? Tato, przecież za chwilę przylecą bociany. Nie może im napadać do gniazda! – oburzył się Olek.

– Jest takie przysłowie o pogodzie: „W marcu jak w garncu”, czyli w garnku – wyjaśnił tata.

Chłopiec nie bardzo rozumiał, co to znaczy. Samodzielnie zasznurował buty, bo nauczył się tego w przedszkolu. Nie chciał jednak założyć ani kurtki, ani czapki.

Na dworze świeciło ciepłe słońce. Ptaszki świergotały radośnie i przenosiły w dziobkach gałązki, puch i suchą trawę do budowy gniazd. Olek z tatą dotarli na plac zabaw, ale w tej samej chwili na niebie pojawiły

się ciemne chmury. Momentalnie zrobiło się zimno, wiatr rozkołysał drzewa i huśtawki, a krople deszczu

zaczęły bębnić po zjeżdżalni dla dzieci. Na szczęście tata miał w torbie kurtkę i czapkę Olka i szybko ubrał

synka. Schowali się pod daszkiem, czekając na poprawę pogody. Deszcz jednak zrobił im psikusa i zamienił się w… kulki.

– Tato, z nieba spadają lody! – zawołał chłopiec, kładąc na rączce zimną kuleczkę.

– To jest grad – wyjaśnił tata. – Lodowe kulki. Musimy to przeczekać.

Po pewnym czasie niebo znów zrobiło się błękitne, słońce wystawiło promyczki i ogrzało zmarznięte buzie.

– Widzisz, mówiłem! „W marcu jak w garncu”, czyli pogoda pełna niespodzianek: raz słońce, raz grad, raz

spokój, raz wiatr… Do wyboru, do koloru – zaśmiał się tata.

– Zupełnie jak w garnku z twoją zupą. Groszek i marchewka, seler i…

– Rzodkiewka! – dokończył rymowanie tata.

A wieczorem, kiedy Ada z mamą wróciły do domu i usłyszały o przygodzie z gradem, mama wymyśliła

wesołą piosenkę:

Zupa z jarzynek dobra na wszystko.

Bocian już wrócił, stoi nad miską.

I w swoim gnieździe woła radośnie:

– Nalejcie zupy zmarzniętej Wiośnie!

2. Zabawa ruchowa "Słońce  i deszcz"

Rodzice przygotujcie przedmioty potrzebne w czasie deszczu takie jak:( kalosze, parasol, płaszcz przeciwdeszczowy) i przedmioty potrzebne podczas pobytu  na słońcu; ( czapka z daszkiem, krem z filtrem, woda w butelce), symbole deszczu i słońca.

Następnie poproście dziecko aby wybrało jeden z przedmiotów i powiedziało jak się nazywa , do czego służy i kiedy go używamy - w czasie deszczowej czy słonecznej pogody.

3. Zabawa ruchowa "Słońce świeci deszcz pada"

Rodzice włączcie dowolną muzykę podczas, której dziecko będzie się poruszało w dowolnym kierunku i rytmie. Na hasło - słońce dziecko chodzi sobie po dywanie, na hasło deszcz - dziecko przykuca.

3.Ćwiczenia logopedyczne usprawniające język, wargi i żuchwę.

Rodzice przygotujcie lusterko dla swojego dziecka i przeprowadźcie z nim ćwiczenia oraz popatrzcie na dokładne  ich wykonanie.

-Słoneczko budzi się i uśmiecha - dziecko wyciąga do przodu wargi okrągłe jak słoneczko, a następnie rozciąga je do szerokiego uśmiechu;

- Deszczyk - przy szeroko otwartej jamie ustnej język wychodzi daleko na spacer i unosi się  do góry w stronę nosa. Nagle żaczą padać deszcz - język chowa sie za góram i zębami w jamie ustnej;

- Wiatr - dziecko wciąga powietrze nosem , a wypuszcza ustami ułożonymi w dziobek, starając się, aby polczki nie wypełniały się powietrzem.;

- Parasol - dzieci naśladują otwieranie  i zamykanie parasola przez coraz szersze otwieranie ust i ich zamykanie.

5. Rozwiąż  zagadkę.

Zupę gulasz czy marchewkę -

to w nim właśnie się gotuje .

Ognia wcale się nie boi.

Na kuchence wtedy stoi. ( garnek)

6. Zabawa dydaktyczna " Garnki"

Rodzice przygotujcie garnki różnej wielkości. Następnie poproście dziecko, aby ułożyło je od największego do najmniejszego.

7. Ćwiczenia dużej i małej motoryki.

Zadaniem dziecka jest narysowanie w powietrzu dużej i małej chmury, najpierw prawą ręką , potem lewą ręką  i obiema rękami. Następnie unoszą ręce wysoko nad głową  i palcami naśladują deszcz poruszając  rękami z góry na dół. Kucają , uderzając palcami , w podłogę : najpierw powoli, a potem coraz szybciej i mocniej - naśladując ulewę.

8.Praca plastyczna "Garnek"

Pomoce: emblemat garnka wyciętego z kartonu, plastelina.

Rodzice wytnijcie z bloku  - garnek. Zadaniem dzieci jest wyklejenie go małymi kuleczkami z plasteliny.

9. Termometr  - praca z komputerem

Rodzice zapoznajcie swoje dziecko z termometrem do mierzenia: temperatury za oknem, i temperatury ciała.

Zapytajcie ich czy wiedzą do czego służą te urządzenia i jak się nazywają.

Przygotowała: Dorota Sławińska i Monika Komajda

Źródło:  Edukacja Mac Olek i Ada A i A+

Realizacja programu- MAMO TATO, WOLĘ WODĘ

Wolę wodę, bo jest najważniejsza na świecie. - 27.03.2020r.

1. Rodzice razem z dziećmi rozwiążcie poniższe zagadki:

a) Służy do picia, służy do mycia , bez niej na Ziemi nie byłoby życia.

b) Latem w niej pływamy, zimą po niej się ślizgamy. Życie czerpie z niej przyroda. co to jest?

c) Chłodzi nas, myje nas, poi ludzi, pole, las.

d) Wiosną, latem zdrowia doda, czy wiesz, co to?

e) Wartko płynie w lecie, a twardnieje w zimie. Kiedy kran odkręcisz, rurami popłynie.

f) Bywa ona deszczem, śniegiem, lodem, gradem albo chmurą, która po niebie się tuła.

g)Płynie sama, gdy odkręcisz kurek, są jednak miejsca , gdzie jej brakuje.

2.Zabawa manualna z wodą.

Rodzice przygotujcie dziecku wodę w butelkach 1,5 l, małe szklanki ułóżcie na tacy. Zadaniem dzieci jest rozlanie wody do wszystkich szklanek tak, aby jak najmniej wody rozlało się na tacę. Po rozlaniu wody zadajcie dziecku  pytanie - co można zrobić z wodą rozlaną, żeby ja dobrze wykorzystać? (np. do podlania kwiatów, do sprzątania.)

Rodzice przypominajcie dzieciom o konieczności: oszczędzania wody i zachęcajcie do jej picia.

3. Rodzice przeczytajcie dzieciom wierszyk. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, kto mówi w wierszu. Narratorem Jest (woda).

Wszędzie mnie pełno,

w studni aż dudnię,

w deszczu pluskam głośno,

w rzece płynę,

na samym morza dnie utopiona,

nie zginę.

W chmurze lekka jak para,

w wiadrze ciężka jak ołów.

A co drzewa mówią,

gdy im mnie brak?

Co kwiaty,

gdy nie ma deszczu?

Co powiesz ty,

gdy przez dnie całe

sucho w kranie

i sucho w powietrzu?

Co powie żółta trawa

i popękana ziemia,

pusta studnia i rzeka,

i Sahara bez cienia?

4. Do treści przeczytanego wiersza wykonajcie rysunek  - " Gdzie jest woda"

Pomoce: blok, kredki lub farby ( do wyboru), pędzle, pojemnik z wodą.

Pamiętajcie o oszczędzaniu wody.

5.Rodzic porozmawiajcie z dziećmi  " Komu i doczepo potrzebna jest woda?"

a) ludziom,

b) zwierzętom,

c) roślinom

6. Rodzice powiedzcie dzieciom pod jakimi postaciami występuje woda w przyrodzie i co jest powodem zmiany jej postaci ( temperatura)

- postacie wody ( lód, para, woda płynąca).

7.Zabawa ruchowa  " Wodna Piosenka"

Dzieci śpiewają piosenkę na melodię piosenki „Płynie Wisła płynie”. Dzieci tańczą wymyślony przez siebie taniec wodny lub wykonują sugerowane ruchy.

Płynie woda płynie, po polskiej krainie. A dopóki płynie Każdy z nas przeżyje. (cwał po obwodzie koła, rytmiczne tupanie w miejscu obunóż)

My to dobrze wiemy, wody nie marnujemy. O jej czystość dbamy, krany zakręcamy. (pokazujemy na siebie, naśladujemy zakręcanie kranów)

Gdy myjemy zęby, wodę w kubkach mamy, jej nie marnujemy, ale oszczędzamy. (pokazujemy na siebie, naśladujemy zakręcanie kranów)

Gdy jesteśmy brudni i umyć się chcemy, przyjemny prysznic po prostu bierzemy (dotykamy rękoma policzków, masujemy je, obracamy się wokół własnej osi)

Woda daje życie, siłę oraz zdrowie. Dziś każdy przedszkolak wam o tym opowie. (cwał po obwodzie koła ze zmianą kierunku ruchu).

Woda jest wspaniała najlepsza do picia. Bez niej na Ziemi nie byłoby życia. (marsz w miejscu z klaskaniem, a następnie kroki do środka koła, a potem na zewnątrz)

8.Zadanie dla rodziców - praca z komputerem. - pokarzcie dzieciom:

a) - obrazki z różnymi źródłami  zanieczyszczeń powietrza: samochody wydzielające spaliny, dymiące kominy fabryk;

b) - obrazki  z dobrymi praktykami w zakresie dbania o czystość powietrza: jazdę na rowerze, hulajnodze, spacerowanie.

Podsumujcie wszystkie obrazki . Przeprowadźcie pogadankę  o tym, czego nie można robić, aby nie dochodziło do zanieczyszczenia powietrza, oraz co można robić w trosce o nie.

Przygotowała: Dorota Sławińska i Monika Komajda

Zachęcamy do wysyłania zdjęć dzieci i ich prac na naszego e-maila grupowego Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Wolę wodę, bo jest bezcenna - 26.03.2020r.

1.W celu przypomnienia dzieciom, do czego potrzebna jest woda rodzice zadajcie dzieciom pytania:

Czy są w przedszkolu, domu, ogrodzie rośliny, które piją wodę?

Czy podczas malowania farbami używamy wody?

Co piją dzieci?

Do czego potrzebna jest woda w łazience?

2. Rodzice przeczytajcie dzieciom wiersz pod tytułem "Woda" wprowadzającego do odpowiedzi na pytania " Dlaczego trzeba oszczędzać wodę", " Do czego służy i komu jest potrzebna?". Razem z dziećmi spróbujcie odpowiedzieć na pytania.

Paweł mył ręce

I nie zakręcił wody w łazience
Kapie, kapie woda
Wody bardzo szkoda
Nie można marnować wody
Można nią podlać kwiatki
Napoić można pieska
Wykąpie się Tereska
Mama zrobi pranie
Będzie czyste ubranie
Wziąć prysznic dla ochłody
Nie można marnować wody.

Rodzice uświadomcie dzieci, że woda to skarb, bez którego nie mogło by istnieć życie na Ziemi i dlatego należy o nią dbać i oszczędzać. Zachęcajcie dzieci do picia wody.

3. Rodzice pokarzcie dzieciom na komputerze mapę świata jak wielką powierzchnię Kuli Ziemskiej zajmują wody ( morza i oceany).

4. Rodzice przeprowadźcie z dziećmi mały quiz na temat szanowania, oszczędzania  i zanieczyszczania wody. Rodzic zadaje pytania:

- czy wolno myć samochody w rzece?

- czy wolno kapać się w rzekach?

-czy wolno wyrzucać śmieci do zbiorników wodnych? ( wytłumaczcie dzieciom , co to jest zbiornik wodny)

- czy wolno pływać po morzach i oceanach?

- czy wolno myć zęby przy odkręcony kranie?

Wniosek: Woda to skarb, należy ją szanować!

4. Zabawa z gazetami.

Dziecko naśladuje deszcz stukając palcami z różną siłą, układając gazety " kałuże" na podłodze i biega w rytm muzyki przeskakując kałuże.

5. Zabawa ruchowa " Strumień wody"

Dziecko biega w rytm muzyki  ( wykorzystanie różnego rodzaju muzyki lub instrumentu muzycznego )udając wodę, która płynie rurami i wypływa z kranu. Na przerwę w muzyce  i hasło " oszczędzamy wodę" dziecko staje bezruchu - kran zostaje zakręcony i woda nie leci.

6. Praca plastyczna narysuj kredkami kwiatka lub zwierzątko, a obok nich to co jest niezbędne do życia. ( woda).

Przygotowała : Dorota Sławińska i Monika Komajda

Żródło Milena Wrońska "Zabawy z wodą" : scenariusz zajęć dla dzieci pięcioletnich Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce : kwartalnik dla nauczycieli nr 1-2, 106-108 2008

Wolę wodę, bo dużo potrafi - 25.03.2020r.

1. Rodzice wprowadźcie dzieci w świat tajemnic wody w oparciu o opowiadanie Stanisława Kraszewskiego " Chmurka czarodziejka".

Szpak Mądrak siedział na gałęzi czarnego bzu. Zrywał owoce, które jakimś cudem przetrwały zimę. Na gałęziach wisiały przezroczyste lodowe sople. Kiedy ukazało się słońce, spod sopli skapywały kropelki, tworząc pod drzewem kałużę. Wtem, nad kałużą uniósł się biały obłoczek. Im wyżej się wznosił, tym stawał się większy i gęstszy. Kiedy przelatywał obok szpaka, był już całkiem sporą chmurką.

- Och, jak przyjemnie bujać w obłokach - powiedziała chmurka. - Kto Ty jesteś i co tutaj robisz? - spytał szpak. - Jestem tym, czym jestem, a robię to, co robię - odpowiedziała zagadkowo chmurka. - To wiesz, czy nie wiesz, czym jesteś? - Jestem raz tym, raz owym, a czasami jeszcze czymś innym. - To znaczy - czym? - spytał szpak. - Och, tak często się zmieniam, że zanim powiem, czym jestem, to jestem już czymś zupełnie innym!

I chmurka zaśpiewała:

„Jestem chmurką, białą chmurką, a jak zechcę spadnę deszczem. Jakbym chciała, to bym grzmiała, albo

gradem w dach stukała, albo w płatkach wirowała białym śniegiem! Jestem chmurką, białą chmurką, a jak zechcę spłynę rzeką i popłynę w świat daleko, albo w zimny lód się zmienię, albo stanę się strumieniem, lub się zmienię w morskie fale i popłynę jeszcze dalej, dalej, dalej...”

- Jestem czarodziejką, drogi szpaczku - powiedziała chmurka. - Spójrz, co umiem wyczarować! Chmurka uniosła się nad ziemią i zatańczyła. Najpierw była całkiem mała, potem rosła, rosła, zmieniała się w wielką chmurę. Raz postrzępiona jak przędza, kiedy indziej porwana jak pierze,

to znów kłębiła się jak owcza wełna. Przybierała różne odcienie bieli i szarości, aż pociemniała i zagrzmiała. Po chwili ucichła i zaczęła sypać na przemian płatkami śniegu, kropelkami deszczu i kaszą lodową.

- Uff, trochę się zmęczyłam! - westchnęła stając się na powrót małą chmurką. - To było cudowne - powiedział szpak. I niezwykle czarodziejskie! - Och, to była zwykła zabawa. Zobacz teraz!

Z chmurki wysypały się płatki śniegu. Były to wyjątkowo duże piękne gwiazdki. Wirując i kołysząc się opadały na ziemię.

Każda śniegowa gwiazdka jest inna. Nie ma dwóch takich samych.

Nagle gwiazdki zmieniły się w kropelki.

- Za to kropelki są podobne do siebie. Nie do odróżnienia.

Powiało mrozem i spadające kropelki zamarzły. W postaci lodowych kulek posypały się na ziemię - był to grad. Po chwili stopniały, zamieniły się w kałużę. Nad kałużą uniósł się obłoczek pary i podfrunął do chmurki.

- Widzisz? To, co moje, wraca do mnie! - powiedziała chmurka. - Jesteś chmurko najwspanialszą czarodziejką jaką znam! - Jestem więcej niż czarodziejką. Moje prawdziwe imię to woda. A woda daje życie. Wszystko, co żyje wodę pije! I rośliny, i zwierzęta! Tam, gdzie nie ma wody życie zamiera!

2. Zabawa ruchowa " Słońce świeci, deszcz pada"

Rodzic zaprasza dziecko do zabawy ruchowej. Na hasło " słońce świeci" dziecko wspina się na palcach jakby chciało dosięgnąć do słońca, na hasło " deszcz pada" dziecko przykuca i robi daszek z rąk. Dla urozmaicenia zabawy można dołączyć  hasło "wiatr wieje" - wtedy dziecko porusza sie wyciąga ręce do góry i kołysze się jak drzewa kołysane przez wiatr.

( do zabawy tej można wykorzystać instrument muzyczny)

3. Praca plastyczna " Wędrówka wody"

pomoce: karton, kredki, farby, pędzle.

Rodzice wraz z dziećmi spróbujcie narysować - namalować ( wedle wyboru) scenki z opowiadania " Chmurka czarodziejka" np.: szpak siedzący na gałęzi, kałuże, obłoczek unoszący się nad kałużą, chmura, z której pada śnieg lub deszcz.

4. Zabawy badawcze " Co potrafi woda"

Doświadczenia ukazujące właściwości wody.

a) " Co pływa, a co tonie?"

pomoce: duża gąbka, miska, korek, szklane kulki, piórko, kamyk, kostka do gry, spinacz biurowy, kapsel, korek , kawałek papieru, woda, ręczniki papierowe.

Opis zadania:

Rodzice napełnijcie miskę  wodą. Następnie podawajcie nazwę przedmiotów, które zgromadziliście i karzcie dziecku aby zanurzyło je w wodzie. Obserwujcie razem z dzieckiem czy dany przedmiot utonie czy nie. Następnie posegregujcie je na te, które utoną i na te , które będą pływać na powierzchni.

b) "Jajko"

pomoce: dwie miski z wodą, dwa jajka, sól spożywcza.

Opis zadania:

Rodzice wypełnijcie miski do połowy ciepłą wodą. Do jednej wsypcie sól, wymieszajcie i włóżcie jajko. Do drugiej miski z wodą włóżcie jajko - bez soli. I obserwujcie, co się wydarzy.

c) "Jak pije słoń"

pomoce: małe kubeczki z wodą, papierowe słomki.

Opis zadania:

1.Rodzice pokażcie dziecko zdjęcie słonia i zapytajcie: Co to za zwierzę?, Gdzie żyje?, Jakich jest rozmiarów? Do czego służy mu trąba?

2.Nastepnie zapytajcie: Co piją słonie? Czy są to napoje? Czy są to soki? Czy może jest to woda?

3. Zachęcie dzieci, by spróbowały napić się wody jak słoń - do kubeczka z wodą podajcie dzieciom słomki  i niech przez nią wypiją wodę z kubeczka.

( zabawę można modyfikować , opowiadając o innych zwierzątkach, np.: " Jak pije kot/pies polega na piciu z miseczki samym języczkiem.

Przygotowała: Dorota Sławińska i Monika Komajda

Źródło: Przewodnik dla nauczycieli Mamo, tato wolę wodę.

Wolę wodę, bo daje zdrowie i siłę - 24.03.2020r.

1.Rodzice przeczytajcie dzieciom następna bajkę o przygodach " Zdrojka"

Pewnego słonecznego dnia, jak co dzień rano, obudził mnie ze snu szum górskiego strumienia. Przeciągnąłem się, ziewnąłem i już miałem zabierać się do porannej gimnastyki, gdy oczom moim ukazała się para dzieci siedzących nad brzegiem strumyka. Nie chciałem ich przestraszyć, więc po cichu wślizgnąłem się do wody i podpłynąłem bliżej. Dziewczynka jednak mnie spostrzegła.

- Cześć, jestem Zosia, a to mój brat Krzyś, powiedziała wesoło dziewczynka. Jak masz na imię, wodny stworku? - Ja? Mam na imię Zdrojek. Ale masz bystre oko, Zosiu, wypatrzyłaś mnie w wodach strumienia. - To dla mnie nic trudnego. - Co robicie w lesie? - Jesteśmy na wycieczce. Jemy właśnie śniadanie. Jeżeli masz ochotę, możesz się poczęstować czymś z naszego kosza. Mamy kanapki, rzodkiewki, jogurty i owoce. - Ojej, dziękuję bardzo. Nie spodziewałem się gości w mojej krainie. Chętnie skorzystam z propozycji zjedzenia z Wami śniadania. Ja też mam coś dla Was – krystalicznie czystą wodę źródlaną, z samego serca gór. Woda pozwoli Wam zregenerować siły przed dalszą wędrówką. - Dziękujemy bardzo! Chętnie się jej napijemy i zabierzemy w dalszą wędrówkę. Kiedy chce nam się pić – jest woda. Wyruszamy już w dalszą drogę, ale mam nadzieję, że się jeszcze spotkamy. Miło było Cię spotkać. Dziękujemy za wodę. - Udanej wędrówki, do zobaczenia przyjaciele! - Do zobaczenia.

2. Zabawa ruchowa " Wodne znaki"

Rodzice przyklejcie do podłogi kilka arkuszy szarego papieru - wyciętych tak aby przypominały rozlaną wodę. Dziecko w rytm muzyki przy wykorzystaniu instrumentu muzycznego jaki znajduje się w domu maszeruje, biega po pokoju lub przedpokoju tupiąc, podskakując, mogą też wchodzić na papier. Kiedy muzyka ucichnie dziecko zatrzymuje się na popierze, obrysowując sobie stopy. Zabawę należy powtórzyć kilka razy. Na zakończenie zabawy dziecko koloruje na niebiesko narysowane ślady stóp.

3. Pogadanka " Gimnastyka nie tylko dla smyka!"

Rodzice porozmawiajcie z dziećmi na temat zdrowego stylu życia.

Rodzice  uzmysłówcie dzieciom, że dzięki ćwiczeniom, ruchowi na świeżym powietrzu, gimnastyce, mamy nie tylko sprawne ciało, ale także i umysł, rzadziej chorujemy, lepiej się czujemy, mamy więcej energii i chęci do działania. Dzięki regularnym ćwiczeniom i odpowiedniej ilości snu mamy mocne kości, zdrowe mięśnie, jesteśmy w stanie więcej zapamiętać. Oczywiście przy wykonywaniu ćwiczeń konieczne jest picie wody, którą organizm człowieka traci podczas wysiłku fizycznego.

4. Zabawy badawcze z wodą:

a)  " Czy każda szklanka wody nadaje się do picia?"

Rodzice wraz z dziećmi  przygotujcie 3- szklanki z wodą oraz dwa rodzaje substancji do rozpuszczenia: cukier i kwasek cytrynowy.

Opis zadania:

Dzieci razem z rodzicami wykonajcie doświadczenie - do wody w szklankach dodajcie po jednym składniku. Następnie spróbujcie wody w szklankach, oceniając jej kolor, smak i zapach. Potem odgadnijcie , co zostało dodane do wody w każdej szklance.

b) " Skąd się biorą w wodzie bąbelki?"

Rodzice przygotujcie - szklankę z wodą i słomkę do napojów.

Opis zadania:

Dzieci zanurzają słomkę w szklance z woda i dmuchają przez nią. Jednocześnie powinny obserwować, co się dzieje na powierzchni wody. Na powierzchni wody pojawiają się bąbelki ( są widoczne w chwili dmuchania powietrza). Jest to gaz, który szybko znika.

c) "Łyk wody"

Rodzice przygotujcie wódę w dzbanku, kilka plastrów cytryny i pomarańczy, kilka liści świeżej mięty.

Opis zadania:

Nalać wodę do czterech szklanek. Do trzech z nich dodać inny składnik: plastry cytryny, pomarańczy i liście mięty ( rozgniecione lub posiekane, żeby uwolnić smak i zapach). Następnie poprosić dziecko do degustacji i zapytac jak smakują poszczególne płyny.

Podsumowanie: naturalna woda nie ma zapachu, ani koloru i gasi pragnienie. Zwrucie również uwagę dzieci na fakt, że picie wody niegazowanej jest bardzo ważne dla organizmu człowieka, bo woda przewodzi składniki odżywcze po całym ciele i usuwa z ciała szkodliwe substancje.

6.Rodzice razem z dziećmi wykonajcie - prace plastyczną - "Piramida Żywienia"

Materiały: papierowe talerze, obrazki z produktami spożywczymi ( można je wyciąć z reklam).

Wykonanie:

Rodzice poproście swoje dzieci aby:

a) ułożyły na talerzykach ulubione potrawy złożone z dostępnych na obrazkach produktów spożywczych;

b) omówcie produkty, które wybrały dzieci, wskazując na ich walory odżywcze i ewentualne zagrożenia wynikające ze spożywania ich w nadmiarze.

7. Rodzice pokażcie dzieciom Piramidę Zdrowego Żywienia oraz wyjaśnijcie , dlaczego poszczególne jej składniki są ważne.

dietetycy.org.pl>piramida-zywieniowa

Przygotowała: Dorota Sławińska i Monika Komajda

Źródła: Przewodnik dla nauczycieli Mamo, tato wolę wodę.

Wolę wodę bo daje życie - 23.03.2020r.

1.Rodzice wyjaśnijcie dzieciom, co to jest woda: woda to płyn, bez którego nie byłoby życia. Jest bezbarwna i bez zapachu, ale wbrew powszechnej opinii ma delikatny, neutralny smak.

2.Poznanie właściwości wody ( szklanka napełniona wodą z kranu)

- co  jest w szklance?.....

- jaka jest woda? .....

- czy woda ma kolor?...

- czy woda ma smak?...

- jaką wodę mozna pic?...

3.Rodzice przeczytajcie dzieciom bajkę.

Witajcie drogie dzieci! Nazywam się Zdrojek. Przybywam do Was z krainy, w której nieskażoną przyrodę chronią góry. To one strzegą tego, co najcenniejsze - wody. Kiedy skaczę po kamieniach, oglądam motyle, wspinam się na szczyty, woda daje mi siłę, pozytywną energię i radość. Kiedy jestem zmęczony po całym dniu pracy, góry zapewniają mi ciszę, spokój i schronienie.

W samym sercu gór, ma początek coś chronionego, niezwykle cennego i krystalicznie czystego. Czy wiecie i domyślacie się skąd pochodzę...?

To pilnie strzeżone miejsce, do którego nikt nie może wejść, mój dom. Woda wypływa tam spod ziemi, przeciska się między skałami i szemrze jako mały strumyk, płynąc po zboczach gór. To miejsce to źródło.

Sam strzegę źródła i mam przy tym bardzo dużo pracy.

4.Rozwiązanie zagadek słownych:

1.Co to jest: Służy do picia oraz do mycia, bez niej na Ziemi nie byłoby życia? ( woda)

2. Korzeń w ziemi, pień, gałęzie. W lesie, w polu, w parku - rosną prawie wszędzie.    (drzewa)

3. Są zielone, żyją i oddychają, ale rąk i nóg nie mają, razem jak się nazywają? (rośliny)

4.. Mali w przedszkolu czytają, duzi w pracy pracują, razem jak sie nazywają? (ludzie)

5. Kapie z nieba, kap, kap, kap. Nie jest to śnieg, ani grad. (deszcz)

5. Ta rodzina wielka jest, są tam krowa, koń i pies. (zwierzęta).

4.„Ptaszki chcą pić”- zabawa ruchowa z elementem orientacyjno- porządkowym; dziecko porusza się w rytm tamburyna, na sygnał rodzica wskakuje  na gazetę i naśladują picie wody.

5."Moja kropelka wody"

Rodzice wykonajcie z dziećmi  pracę plastyczno - techniczną.

Instrukcja:

1. Rodzice wytnijcie dzieciom z kartonu dużą kroplę wody.

2.Dzieci niech pokolorują swoją kropelkę wody na niebiesko.

3.Rodzice wraz z dziećmi naklejajcie na kropelce  nakrętkę po wodzie z butelki, którą wypije dziecko tak aby zapełnić kropelkę korkami z butelek po wypitej przez dziecko wodzie.

4.Umieście ją w widocznym miejscu

Tym samym zachęcicie dzieci do picia wody.

Źródło: Kampania edukacyjna na rzecz picia wody " Mamo, tato, wolę wodę" Poradnik dla nauczycieli.

Przygotowała: Monika Komajda, Dorota Sławińska


Daleka wyprawa- 20.03.2020r.

1. Oglądanie krótkiego filmu z serii  „Czy wiesz jak?” pt. „Zwierzęta dla dzieci w Afryce- Odgłosy zwierząt Safari”.
Rodzicu poniżej znajduje się link do skopiowania, wklej go do przeglądarki.
https://www.youtube.com/watch?v=oRVBEKuIKh4&vl=pl
Dzieci w czasie oglądania filmu próbują rozpoznać i nazwać zwierzęta sugerując się wyglądem i wydawanymi dźwiękami.

2. Rozwiązywanie zagadek dotyczących zwierząt.
Rodzicu przeczytaj dziecku poniższe zagadki. Dzieci, po rozwiązaniu zagadki dzielą rytmicznie (na sylaby) nazwę zwierzęcia, które jest rozwiązaniem zagadki.
Mówią, że jest królem zwierząt,
Lecz i tak się budzi z głowy bólem.
Bo gdzie znajdzie fryzjera dla swojej grzywy?
Tak, to kłopot prawdziwy! (lew)
Choć jest szary i wielki,
A z długiej trąby kapią mu czasem kropelki,
To nie zrobi ci krzywdy ten koń.
O, przepraszam- to nie koń, tylko ... (słoń)
Ma bardzo długą szyję,
Dlatego często ją myję.
Ma długie nogi i ciało w cętki,
A przy tym apetyt tak wielki,
Że z drzewa zrywa liście.
Tak,  to oczywiście .... (żyrafa)
Jest zielony, choć to nie ogórek,
Jest długi, choć to nie sznurek.
Ma paszczę, a w niej zębów miliony,
a przy tym jest  ciągle nienajedzony. (krokodyl)

3. Zabawa ruchowa „Na safari”.
Rodzic zaprasza dziecko/ dzieci na wycieczkę na safari. Mówi im, że będą  podglądać zwierzęta przez lornetki ale trzeba być bardzo cicho by ich nie spłoszyć. Dziecko/dzieci maszerują po pokoju, trzymając dłonie zwinięte w pięści (lornetki) na wysokości brzucha, gdy rodzic klaszcze lub gra na dowolnym instrumencie znajdującym się w domu. Na hasło rodzica „Żyrafa”- podnoszą lornetki d oczu i oglądają żyrafę od podłogi do samego sufitu, na hasło „Małpki”- szybkim ruchem głowy przesuwają lornetkę z jednej strony na drugą i z góry na dół a na hasło „Antylopy”- głowę z lornetką przesuwają wzdłuż horyzontu, od lewej strony do prawej i od prawej do lewej.

4. Zabawa twórcza „Geometryczny wąż”.
Potrzebne: kolorowe figury geometryczne z papieru kolorowego, gazety, klej, duży biały karton, kredki.
Dziecko ma za zadanie ułożyć z przygotowanych figur geometrycznych węża, nakleić go na karton oraz dorysować mu język. Dziecko wg własnego pomysłu ozdabia karton, na którym przyklejony jest wąż (słońce, chmury, trawa, kwiaty).

5. Zabawa muzyczno- ruchowa „Dżungla”.
Teraz pora na dzieci. Zaproście swoich rodziców do wspólnej zabawy „Dżungla”. Rodzice naśladujcie swoje dzieci.
Poniżej znajduje się link, który należy skopiować do przeglądarki:
https://www.youtube.com/watch?v=ZpslBSmV7Lg

Źródło: „Olek i Ada A A+”
Przygotowała: Monika Komajda, Dorota Sławińska
Miłej zabawy!!!

Czarno na białym- 19.03.2020r.

1. Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat „Jaka jest zebra?”
Potrzebne materiały: zdjęcie lub rysunek przedstawiający zebrę.
Proponujemy również obejrzenie krótkiego filmu z poniższej strony (prosimy skopiować link do przeglądarki):
https://www.youtube.com/watch?v=c-m4ropKOJU
Rodzic zaczyna rozmowę recytacją wiersza J.Brzechwy „Zebra”
Czy zebra jest prawdziwa?
Czy to tak naprawdę bywa?
Czy też malarz z bożej łaski
Pomalował osła w paski?
Rodzic zadaje pytania dziecku: Czy zebra to zwierzę domowe czy egzotyczne? Czym żywi się zebra? Czy to jest zwierzę duże czy małe? Czy zebra jest biała w czarne paski czy może czarna w białe paski? Gdzie jeszcze można spotkać zebrę? Dziecko odpowiada na pytania.

2. Układanie szlaczka czarno na białym.
Potrzebne materiały: białe i czarne paski papieru, biała i czarna kartka papieru.
Rodzic układa wzór- rytm z białych i czarnych kartek papieru na białej lub czarnej kartce a zadaniem dziecka jest odwzorowanie wzoru- rytmu. Później proponujemy aby dziecko ułożyło wzór a rodzic odwzorował go.

3. Zabawa ruchowo- naśladowcza „Zwierzęta w zoo”.
Rodzic ustala z dzieckiem/ dziećmi, że teraz w wyobraźni udadzą się na wycieczkę do ogrodu zoologicznego. Dzieci chodzą po pokoju za rodzicem, który przedstawia im kolejno spotykane zwierzęta. Dzieci naśladują zwierzęta w dowolny sposób (sposób poruszania się/ wydawane odgłosy).

4. Praca plastyczna „Wesoła zebra”.
Potrzebne materiały: czarna farba, kredki, kolorowanka wydrukowana ze strony:
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/zebra-z-podrzedu-konioksztaltnych
Dzieci malują czarną farbą, za pomocą palca wskazującego, paski na kolorowance przedstawiającej zebrę. Kredkami dorysowują zebrze oczy i pyszczek oraz dowolne elementy np. słońce, trawę, kwiaty, chmury...

5. Zabawa muzyczno- ruchowa „Dżungla”.
Teraz pora na dzieci. Zaproście swoich rodziców do wspólnej zabawy „Dżungla”. Rodzice naśladujcie swoje dzieci.
Poniżej znajduje się link, który należy skopiować do przeglądarki:
https://www.youtube.com/watch?v=ZpslBSmV7Lg

Źródło: „Olek i Ada A A+”
Przygotowała: Monika Komajda, Dorota Sławińska
Miłej zabawy!!!

Zwierzaki cudaki- 18.03.2020r.

1. Zagadki słowne E.Stadtmüller „Czyje to dziecko?”
Rodzic prosi dziecko o wysłuchanie zagadek i odgadnięcie , czyje dzieci są ich bohaterami.
a) Moja mama jest wielka jak góra słoniowa.
Nawet lew ucieka lub przed nią  się chowa.
Lubię , kiedy razem wędrujemy sobie
albo gdy mamusia prysznic z trąby robi. ( słonik)

b) Różne są na świecie koty, koteczki, kociaki,
Tato jest największym kotem.
Ja też będę taki.
Kiedy ryknę zaraz wszyscy będą drżeli z trwogi,
a gdy paski me zobaczą, wezmą za pas nogi. ( tygrysek).

2. Utrwalenie pojęć „duży- mały”.
Rodzic prosi o podanie określeń dla dzieci zwierząt: duży słoń- mały słonik, duży tygrys- mały tygrysek, duża foka- mała foczka. Dzieci mają za zadanie podać jak najwięcej przykładów z użyciem określeń duży- mały

3. Zabawa ruchowa „Wielkoludy i krasnale”
Gdy rodzic miarowo uderza rękoma w uda- dzieci zamieniającą się w wielkoludy i chodzą na palcach, wyciągając w górę wyprostowane ręce. Gdy rodzic cichutko klaszcze w dłonie , dzieci zamieniają się w krasnoludki- kucają, chwytają się za kolana i idą, szurając stopami po podłodze. Prosimy powtórzyć kilkakrotnie.

4. Zabawa plastyczna „Zwierzaki cudaki”.
Potrzebne materiały: gazetki z reklamami różnych zabawek, nożyczki, kartki, klej.
Dzieci wycinają różne fragmenty zabawek (zwierzaków) i przyklejają je w dowolny sposób, łącząc w nowe, zabawne całości. Dzieci opowiadają o swoich cudakach i zawieszają je np. na lodówce.

5. Zabawa muzyczno- ruchowa „Dżungla”.
Teraz pora na dzieci. Zaproście swoich rodziców do wspólnej zabawy „Dżungla”. Rodzicu naśladuj ruchy swojego dziecka.
Poniżej znajduje się link, który należy skopiować do przeglądarki:

https://www.youtube.com/watch?v=ZpslBSmV7Lg

Źródło: „Olek i Ada A A+”
Przygotowała: Monika Komajda, Dorota Sławińska
Miłej zabawy !!!