• Image 1 Caption
  • Image 2 Caption
  • Image 3 Caption

PostHeaderIcon Propozycje zabaw dla dzieci i rodziców

e-mail grupowy: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Drodzy Rodzice, wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom,

nauczyciele pracujący w naszej placówce proponują zabawy,

ćwiczenia oraz strony internetowe, z których dzieci z rodzicami mogą skorzystać

w warunkach domowych. Zapraszamy do zapoznania się z bazą materiałów:

 

„Zwierzęta z wiejskiego podwórka – rodzice i ich dzieci”- 03.04.2020

Drodzy Rodzice i Dzieci z grupy II zapraszam do wspólnej zabawy na wiejskie podwórko.

1. Ćwiczenia językowe z wykorzystaniem wiersza „Przeciwnie” T. Fiutowskiej.

Proszę Rodzica o podanie dziecku przykładu czegoś przeciwnego (np. coś jest duże a coś małe lub pokazanie np. 2 kredek o różnej długości – długi - krótki) i wsparcie dziecka podczas napotkanej trudności.

Dziecko słucha wiersza i dopowiada słowa o znaczeniu przeciwnym.

Coś jest duże, a coś małe.

Coś jest czarne, a coś ...

Jedno tłuste, inne ...

Tamto cienkie, a to ...

To głębokie, a to ...

Może piękne być lub ...

To wysokie, a to ...

Coś gładziutkie jest lub ...

Coś jest słodkie albo ...

Inne smutne lub ...

To jest proste, a to ...

Coś jest głośne, a coś ...

Wiele jest przeciwstawnych słów,

więc się pobawimy znów.

2. Zabawa ruchowa. (Rodzic pokazuje dziecku w jaki sposób wykonujemy polecenie lub jednocześnie z dzieckiem uczestniczy w zabawie)

Dziecko swobodnie porusza się po pokoju, trzymając kubeczek (po jogurcie) w rękach. Słysząc klaśnięcie rodzica, zatrzymuje się, stawia odwrócony kubeczek na głowie, przykuca, a następnie wstaje, zdejmuje kubeczek i dalej porusza się po pokoju.

Zabawę można powtórzyć.

3. Zabawa „Co jedzą zwierzęta?”

Rodzic zwraca się do dziecka i mówi: Za chwilę będę wymieniać nazwy zwierząt i ich przysmaki tzn. co lubią jeść. Twoim zadaniem będzie odgadnąć czy mówię prawdę czy nie. Jako odpowiedź dziecko mówi: tak lub nie.

1. Kot lubi pić sok (nie - pije mleko lub wodę)

2. Pies lubi jeść kostki (tak)

3. Krowa lubi kotleciki (nie - je siano i trawę).

4. Koń lubi siano, owies i trawę (tak)

5. Kury lubią ziarenka zbóż i trawę (tak)

4. Dowolny taniec przy piosence „Stary Donald farmę miał”.

5. Zabawa „ Rodzice i ich dzieci”.

Podczas tej zabawy rodzic wymawia nazwy młodych zwierząt a dziecko dopowiada nazwę dużego zwierzęcia – rodzica.

Dziecko dokańcza rysowanie obrazka i koloruje go. Odszukuje wśród naklejek obrazek młodego zwierzęcia, i nakleja go w pobliżu jego rodzica. (Karta pracy str. 30)

lub dziecko wykonuje pracę np. rysuje wybrane zwierzątko młode z jego rodzicem.

Po wykonaniu pracy dziecko nasladuje głos narysowanego zwierzęcia.

6. Zabawa konstrukcyjna

Dziecko buduje z klocków własne wiejskie podwórko.

Miłej zabawy!

Piosenka „Stary Donald farmę miał” - https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA

Źródło: „Kolorowy Start 4-latek”, „Karty pracy 4-latka”, wyd. MAC

Przygotowała: Anna Strzelecka

Zwierzęta z wiejskiej zagrody- 02.04.2020

Drodzy Rodzice i Dzieci z grupy II dzisiaj również zapraszam do wspólnej zabawy

ze zwierzątkami mieszkającymi na wsi. Proponuję nastepujące zabawy:

1. Zabawa O którym zwierzęciu mówię?

Rodzic opowiada o wybranym zwierzęciu. Podaje wybrane cechy danego zwierzęcia, ale nie mówi jego nazwy i jaki głos ono wydaje. Dziecko, gdy już odgadło, o jakie zwierzę chodzi, głośno naśladuje jego głos, zamiast podawać nazwę.

2. Zabawa logopedyczna „Koty i myszy”

Rodzic zprasza dziecko do zabawy, następnie czyta tekst:

Ziwerzątka jedzą śniadanie:

- kotek pije mleko (dziecko wykonuje ruchy językiem do przodu i do tyłu),

- myszka gryzie ser (dziecko wykonuje ruchy dolną wargą i górną wargą).

Po śniadaniu zwierzątka oblizują się dokładnie (wykonują okrężne ruchy językiem po wargach w prawą i w lewą stronę).

Najedzone zwierzątka wesoło sobie podśpiewują – myszki: pii... piii... piii... ;

kotki: miauu... miauu... miauu...

3. Zabawa ruchowa „Gąska idzie na spacer”.

Dziecko próbuje naśladować gąskę (– idzie, kołysze się na boki i gęga).

4. Zabawa „Wszystko zwierzę, co ma pierze”.

Rodzic rozpoczyna zabawę słowami: Wszystko zwierzę, co ma pierze, po których wymienia nazwy różnych zwierząt. Każdorazowo, wypowiadając nazwę, rozpościera ręce niczym ptak skrzydła. Dziecko słucha uważnie i rozpościera ręce tylko wtedy, gdy usłyszy nazwę ptaka. Kiedy uniesie ręce w nieodpowiednim momencie, daje fant, który po zakończeniu zabawy musi wykupić, spełniając określone zadanie (proponowane przez rodzica).

5. „Zwierzęta z wiejskiej zagrody”– zabawy plastyczne

Proszę o przedstawienie dziecku nazw młodych zwierząt prosięcia, cielęcia, kurczątka i źrebaka.

O ile to możliwe można wykorzystać ilustarcję zwierząt i wykonać pracę

( Wyprawka plastyczna 4- latka nr 23).

Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy

Odszukiwanie wśród naklejek obrazków: krowy z cielątkiem, świni z prosiętami, kury z kurczątkami, klaczy ze źrebakiem. Naklejanie ich w kołach.

Wycinanie kół z podstawkami. Zagięcie ich wzdłuż linii przerywanych.

lub

-Ulepić z palsteliny zwierzątko z wiejskiego podwórka.

Teraz zapraszam do zabawy swoimi zwierzątkami.

Źródło: „Kolorowy Start 4-latek” wyd. MAC

Wyprawka 4- latek wyd. MAC

Przygotowała: Anna Strzelecka

Na wiejskim podwórku- 01.04.2020

Drodzy Rodzice i Dzieci z grupy II zapraszam do wspólnej zabawy.

W ramach realizacji dzisiejszego tematu proponuję nastepujące zabawy:

1. Rytmiczny podział (na sylaby) nazw zwierząt z wiejskiego podwórka.

Proszę rodzica o przygotowanie obrazków/ilustracji zwierząt z wiejskiego podwórka.

Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia (obrazki) zwierząt, dziecko mówi nazwę zwierzęcia, a następnie dzieli nazwę na sylaby, klaszcząc przy tym.

Np. krowa – kro-wa, baran – ba-ran, kura – ku-ra, kogut – ko-gut, świnia – świ-nia, kaczka – kacz-ka, gęś – gęś, indyk – in-dyk...

2.Słuchanie piosenki „Stary Donald farmę miał”

https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA

1.Stary Donald farmę miał ija, ija o!
A na tej farmie krowę miał ija, ija o!
Krowa mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu

2. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
A na tej farmie świnkę miał ija, ija o!
Świnka chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum.
Krowa mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu

3. Stary Donald farmę miał ija, ija o!

A na tej farmie pieska miał ija, ija o!

Piesek -  hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau.
Świnka chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum
Krowa mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu

4. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
A na tej farmie kury miał ija, ija o! 
Kury ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko,ko, ko, ko

Piesek -  hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau.
Świnka chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum
Krowa mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu

5. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
A na tej farmie gąskę miał ija, ija o! 
Gąska gę, gę, gę, gę, ge, gę, gę, gę, gę, gę, gę.

Kury ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko

Piesek -  hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau.
Świnka chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum
Krowa mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu

6. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
A na tej farmie kaczkę miał ija, ija o! 
Kaczka kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa.
Gąska gę, gę, gę, gę, ge, gę, gę, gę, gę, gę, gę.

Kury ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko

Piesek -  hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau.
Świnka chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum
Krowa mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu

7. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
A na tej farmie owce miał ija, ija o!
Owce be, be, be, be, be, be, be, be, be, be, be.
Kaczka kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa .
Gąska gę, gę, gę, gę, ge, gę, gę, gę, gę, gę, gę.

Kury ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko

Piesek -  hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau.
Świnka chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum
Krowa mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu

8. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
A na tej farmie kotka miał ija, ija o!
Kotek miau, miau, miau, miau, miau, miau, miau, miau, miau, miau, miau.

Owce be, be, be, be, be, be, be, be, be, be, be
Kaczka kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa.
Gąska gę, gę, gę, gę, ge, gę, gę, gę, gę, gę, gę.

Kury ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko

Piesek -  hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau, hau.
Świnka chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum
Krowa mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu

Stary Donald farmę miał ija, ija o!"

3. Krótka rozmowa na temat piosenki.

Jakie zwierzątka były na farmie?

A jakie jest twoje ulubione zwierzątko wystepujące w piosence?

Jak myślisz, czy na „farmie Donalda” jest przyjemnie?

4. Zapraszam do wspólnej zabawy przy piosence.

-  Dziecko próbuje śpiewać piosenkę.

- Podczas zwrotek (zwrotki 1,3,5,7) – np.dziecko tańczy w kółeczku z rodzicem, podczas refrenu refrenu staje i wraz z rodzicem rytmicznie klaszcze.

- Podczas śpiewania zwrotki (2,4,6,8) dziecko rytmicznie klaszcze na „-ija, ija o!" a podczas refrenu naśladuje odgłosy zwierząt.

5. Zabawa Tak jak piórko. Taniec z piórkiem”

Proszę o przygotowanie piórka lub wyciętej chsteczki czy serwetki w kształcie piórka/ listka
Dziecko dowolnie tańczy z piórkiem  przy muzyce (rodzic włącza dowolną spokojną muzykę).

Rodzic pokazuje, jak delikatnie opada na ziemię piórko, gdy je puści. Prosi dziecko, żeby głośno liczyło, ile czasu potrzeba, żeby piórko, które teraz wypuści, upadło na ziemię.

Potem rodzic zwraca się do dziecka i mówi:

Wyobraź sobie, że jesteś małym, ślicznym piórkiem, które zgubiła kura, gdy wychodziła z kurnika. Opadaj więc powoli na ziemię, jak robiło to piórko, i licz przy tym do pięciu. Kiedy już opadniesz na podłogę, możesz na niej przez chwilę poleżeć. Ja będę liczyć razem z Tobą.

6. Zabawa oddechowa.

Dziecko naśladuje grę na fujarce – nabiera powietrze nosem, a wydmuchuje ustami i porusza dłońmi przy ustach.

7. Proszę teraz o wybranie jakiejś ulbionej piosnki i zaśpiewanie jej głosami zwierząt z wiejskiego podwórka. Np. piosenka „Panie Janie” zaśpiewana głosem kotka.

8. Zabawa grafomotoryczna. Proszę rodzica o narysowanie na kartonie 3 linii pionowych, np. ołówkiem, następnie dziecko maluje grubym pędzlem (lub kredkami), po śladach a potem – samodzielnie.

Piosenka „Stary Donald farmę miał” - https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA

Źródło: „Kolorowy Start 4-latek” wyd. MAC

Przygotowała: Anna Strzelecka

„Wiejska muzyka”- 31.03.2020

Drodzy Rodzice grupy II zapraszam do wspólnej zabawy z dzieckiem.

1. Dzisiejsze zabawy z dzieckiem proponuję zacząć od rozwiązania zagadek (można wykorzystać ilustrację zwierząt z wiejskiego podwórka).

Rodzic czyta treść zagadki. Dziecko podaje rozwiązanie słowne i wskazuje na obrazku odpowiednie zwierzę.

Pasie się na łące i długo przeżuwa,

mówi: mu, mu, mu i ... się nazywa. (krowa)

Mruczy, miauczy, prycha,

czasem pije mleko,

czasem myszy szuka. (kot)

Chodzi po podwórku

i grzebie łapkami.

Kiedy zniesie jajko

ko, ko, ko się chwali. (kura)

Małe, żółte kuleczki –

dzieci kokoszeczki. (kurczątka)

Chodzi po podwórku,

kukuryku – woła.

Ma wspaniały ogon

to jego ozdoba. (kogut)

2. Dowolny taniec przy piosence „Stary Donald farmę miał”.

3. Zabawa matematyczna „Układamy przedmioty według określonych cech”

(Proszę o przygotowanie np. 5 szt klocków, lalek lub samochodów różniących się wielkością; sznurki (5 szt) - tasiemki lub paski papieru różniące się długością.

Rodzic zwraca się do dziecka :

- Zobacz mamy klocki, które różnią się wielkością. Czy potrafisz ustawić je od najmniejszego klocka do nawiększego? Ile jest wszystkich kolcków? (Dziecko segreguje zabawki wg wielkości i przelicza ich ilość).

- Następnie mamy sznurki (lub paski) różniące się  znacznie długością. Czy potrafisz wskazać i ułożyć sznurki od najkrótszego do najdłuższego? (Dziecko, samodzielnie lub z pomocą rodzica, porównuje długość sznurków poprzez przykładanie do siebie. Potem układa je od najkrótszego sznurka do najdłuższego).

4. Zabawa ruchowa Łapanie much.

Dziecko wyciąga prawą rękę i lewą rękę do góry w skos, wykonując na zmianę zamaszysty ruch i zaciskając pięść.

5. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza J. Porazińskiej Wiejska muzyka

- Słuchanie wiersza.

Proszę dziecku przeczytać wiesz.

Kaczka kwacze, kracze wrona,

a gęś gęga przestraszona.

Koza meczy, owca beczy,

a na płocie sroka skrzeczy.

Wróbel ćwierka, dzięcioł stuka,

a kukułka w lesie kuka.

- Krótka rozmowa na temat wiersza.

Co robią zwierzęta: kaczka, wrona i gęś?

Co robią koza, owca i sroka?

Co mamy dzięki krowie?

Co robią ptaki – wróbel, dzięcioł i kukułka?

Teraz rodzic zaprasza dziecko do zabawy „Wiejska muzyka”

Rodzic mówi wiersz. Gdy jest mowa o danym zwierzęciu, dziecko naśladuje jego głos.

Kaczka kwacze (dziecko mówi: kwa, kwa, kwa),

kracze wrona (dziecko mówi: kra, kra, kra),

a gęś gęga (mówi: gę, gę, gę) przestraszona.

Koza meczy (mówi: meee, meee, meee),

owca beczy (mówi: beee, beee, beee),

a na płocie sroka skrzeczy (trre, trre, trre).

Wróbel ćwierka (ćwir, ćwir, ćwir),

dzięcioł stuka (stuk-puk, stuk-puk, stuk-puk),

a kukułka w lesie kuka (ku-ku, ku-ku, ku-ku).

6.W oparciu o ilustracje (w książce) rodzic zwraca się do dziecka: proszę nazwij zwierzęta i wskaż obrazki przedstawiające co z nich otrzymujemy.

Lub rodzic przygotowuje następujące obrazki – (możemy wykorzystać gazetki reklamowe).

Kura - jaja, owca wełna z której robi się np. swetry, krowa - mleko, świnia - wędlina

Piosenka „Stary Donald farmę miał” - https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA

Źródło : „Kolorowy Start 4-latek” wyd. MAC

Przygotowała: Anna Strzelecka

Psotna świnka- 30.03.2020

Drodzy Rodzice grupy II zapraszam do wspólnej zabawy z dzieckiem.

Dzisiejsze zabawy z dzieckiem proponuję zacząć od oglądania obrazków zwierząt z wiejskiego podwórka.

Rodzic zwraca się do dziecka:  Dzisiaj zapraszam Cię na wiejskie podwórko. Czy wiesz kto tam mieszka? W oparciu o ilustrację / książeczkę dziecko wymienia nazwy zwierząt (samodzielnie lub z pomocą rodzica).

1. ZABAWA „ZWIERZĘTA Z WIEJSKIEGO PODWÓRKA”.

Rodzic mówi następujący tekst:

Kaczęta, kaczęta w stodole były,

maleńką dziureczką powychodziły.

W tym miejscu rodzic kończy a dziecko układa dłonie na kształt dzioba i poruszając dziobem, głośno kwacze: kwa, kwa, kwa...

Następnie rodzic mówi ten sam fragment, przedstawiając inne zwierzęta (np. gąsięta, kocięta, prosięta...) a dziecko naśladuje wydawane przez nie głosy.

2. SŁUCHANIE WIERSZA.

Wiersz H. Bechlerowej Psotna świnka

Rodzic czyta wiersz

Rzekł kaczorek do gąsiorka:

– Świetnie się zabawić można!

Patrz, kartofel wypadł z worka –

będzie z niego piłka nożna.

Leci piłka w różne strony:

wyżej, niżej, w lewo, w prawo...

Patrzy indyk, kot i wrony,

Łatek szczeka: – Brawo, brawo!

Sroka ze wsi przyleciała,

łebkiem kręci, dziób otwiera

i rozgłasza po wsi całej:

– Górą kaczki! Dwa do zera!

Nie skończyły się zawody,

bo malutka Michalinka

otworzyła nagle chlewik

i wypadła stamtąd świnka.

– Dość zabawy! – głośno rzekła,

zjadła piłkę i – uciekła.

3. ROZMOWA NA TEMAT WIERSZA.

Proszę zadać dziecku nastepujące pytania:

Kto jest mamą kaczorka, a kto – mamą gąsiorka?

W co grały kaczki z gąskami?

Co było piłką?

Kto wygrywał?

Kto przyglądał się grze?

Co zrobiła sroka?

− Czy mecz się skończył? Dlaczego?

4. ZABAWA RUCHOWO-NAŚLADOWCZA. Naśladujemy zwierzęta z wiejskiego podwórka.

Rodzic podaje nazwy zwierząt, a dziecko naśladuje ruchy i głosy zwierząt, np.: psa, kota, świni, kaczki, kury, krowy.

5. ZABAWA RUCHOWA

(Rodzic pokazuje dziecku w jaki sposób wykonujemy polecenie lub jednocześnie z dzieckiem uczestniczy w zabawie)

Dziecko stoi w małym rozkroku, kubeczek (kubeczek po np., jogurcie) trzyma w wyciągniętych nad głową rękach. Wykonuje skłon w przód, stawia kubeczek przed sobą i prostuje się. Podczas ponownego skłonu zabiera kubeczek i podnosi go w rękach do góry.

Zabawę można powtórzyć.

6. PRACA PLASTYCZNA. Pomoce: kredki, farby, karton

Dziecko rysuje wybrane zwierzątko żyjące na wsi i nazywa je.

Źródło : „Kolorowy Start 4-latek” wyd. MAC

Przygotowała: Anna Strzelecka

Realizacja progranu „Mamo. Tato, wolę wodę”

Wolę wodę, bo jest najważniejsza na świecie- 27.03.2020

1.Rodzic zwraca się do dziecka – dzisiaj dostałeś/-łas bardzo ważny list.

Rodzic czyta list od Zdrojka:

- Witaj (rodzic wypowiada imię dziecka)! Dowiedziałeś/ -aś się dużo o wodzie i z pewnością ją polubiłeś/ -aś. Myślę, że od tej pory będziesz pić wodę codziennie!

Dzisiaj spotykamy się po raz ostatni, ale mam nadzieję, że będziesz o mnie jeszcze długo pamiętać, a także wszystko to, czego dowiedziałeś/ łaś  się o wodzie.

Na dzisiejsze spotkanie przygotowałem dla Was ciekawe zagadki i zadania.

Zapraszam do ich wykonania:

2. Zabawa słowna z rodzicem „Powtórz to, co usłyszałeś”.

Rodzic mówi do dziecka kolejne zdanie rymowanki zdania przez papierową tubę .

Dziecko głośno powtarza usłyszane zdania. (Zamiast przez tubę można mówić do dzieci szeptem):

Jest w szklance, w butelce, a także w jeziorze,

gdy chcesz się napić - chętnie Ci pomoże.

Pływa w niej człowiek, ryba oraz statek.

Bez niej umiera zwierzę oraz kwiatek.

3. Zabawa „Prawda czy falsz”

Potrzebne: 2 kropelki wycięte z papieru: jedna smutna, druga wesoła.

Dziecko otrzymuje dwie kropelki uśmiechniętą i smutną. Rodzic czyta zdania, jeżeli stwierdzenie jest prawdziwe dzieci podnoszą uśmiechniętą kropelkę a smutną, jeżeli jest fałszywe.

1. Woda jest potrzebna do życia.

2. Woda jest potrzebna do mycia.

3. Rośliny nie lubią wody.

4. Oszczędzam wodę jak zakręcam kran po umyciu rąk.

5. Przed posiłkiem nie muszę myć rąk.

6. Woda bywa deszczem, śniegiem, lodem, gradem albo chmurą, która po niebie się tuła.

7. Każdy płyn przezroczysty w szklance to woda i można ją wypić.

8. Kwiatki zwiędną jak ich nie podlejemy wodą.

9. Woda jest potrzebna do gotowania np. zupy.

10. Zwierzęta powinny mieć dawaną świeżą wodę w misce.

11. Strażacy w swojej pracy używają wody do gaszenia pożaru.

12. Woda jest potrzebna do prania.

13. Latem w wodzie pływamy, zimą po niej się ślizgamy.

14. Są miejsca na ziemi, gdzie  brakuje wody.

15. Woda to bezcenny skarb.

4. Zabawa  ruchowa z piosenką „Mamo Tato wolę wodę”

Dowolny taniec z rodzicem do piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=yaXWqGe7tQM

Gdy biegnę drogą w nieznane
Zabieram Tatę i Mamę.
W plecaku wody mam łyk,
Bo szczyty zdobywać będę dziś.

Mijamy górskie strumyki,
Rzucamy do nich kamyki
I szumi zielony bór,
Czujemy jak płynie siła z gór.

Mamo, Tato wolę wodę
Źródła słychać szum
I drzewa tańczą, a ja z nimi
Radośnie bawię się tu.

A gdy na szczycie staniemy
Radośnie się zaśmiejemy
Za Zdrojkiem dalej chcę biec
Bo gdy pijesz wodę tak już jest.

Mamo, Tato wolę wodę
Źródła słychać szum
I drzewa tańczą, a ja z nimi
Radośnie bawię się tu.

Mamo, Tato wolę wodę,
Orzeźwia każdy łyk
Kiedy chmurki płyną ponad głową
Wesoło bawię się dziś.

5. Zabawa pantomimiczna z rodzicem

Rodzic naśladuje ruchem czynności wykonywane z wodą  np. picie wody, mycie rąk, podlewanie kwiatów, pranie, gotowanie, pływanie, mycie itp. a dziecko odgaduje jaką czynność pokazuje rodzic.

Rodzic prosi dziecko, aby umówionym hasłem: „Picie wody zdrowe jest, to przedszkolak każdy wie” podziękować Zdrojkowi za ciekawe przygody z wodą.

6. PRACA PLASTYCZNA

Pomoce : karton, kredki, flamastry, farby, pastele

Opis zadania:

Dziecko maluje pracę plastyczną związaną z wodą np. z wodą jest wesoło,  morze z rybkami.

Źródło : Program „Mamo, tato, wolę wodę”

„Mamo Tato wolę wodę” - piosenka

https://www.youtube.com/watch?v=yaXWqGe7tQM

Źródło : „Kolorowy Start – 4- latek”  wyd. MAC

Przygotowała: Anna Strzelecka

Wolę wodę, bo jest bezcenna- 26.03.2020

Drodzy Rodzice grupy II

Dzisiejsze zabawy z dzieckiem proponuję zacząć od zachęcenia dziecka aby wskazało jakąś rzecz, która dla niego jest bezcenna. Jeżeli istnieje potrzeba wyjaśniamy dziecku słowo „bezcenny”. Następnie mówimy że dzisiaj dowiemy się, że jeszcze „coś” jest bezcenne.

1. Słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Kran”

Rodzic czyta wiersz.

Kran” M. Terlikowska

Myła ręce jakaś gapa,
kap, kap, kap.
Poszła,
a kran dalej kapał,
kap, kap, kap.
Wczoraj kapał i dziś kapie:
kap, kap, kap.
I źle myśli o tej gapie,
kap, kap, kap!
To przez gapę kran ma katar,
kap, kap, kap.
Taki katar to jest strata!
Kap, kap, kap.
Bo te krople - to są grosze,
kap, kap, kap.
Grosz za groszem z wodą poszedł,
kap, kap, kap.
Co tu robić? Gapa nie wie,
kap, kap, kap.
A więc my powiemy gapie:
„Dokręć kran!”
O, już nie kapie!

2. Rozmowa na temat wiersza.

Rodzic zadaje dziecku następujące  pytania

np.:

- W jakich sytuacjach myjemy ręce?

- Gdzie myjemy ręce?

- Kto w wierszu mył ręce?

- Kto to jest gapa ?

- O czym gapa zapomniała?

- Co się stało z kranem?

- Czy „gapa” oszczędzała wodę?

- Czy Ty pamiętasz co trzeba zrobić po umyciu rąk aby oszczędzać wodę?

Na koniec rodzic wyjaśnia dziecku, że zdecydowana większość wody (można pokazać dziecku na globusie) skupiona jest w oceanach i morzach, zaś wody nadającej się do picia jest dużo mniej i występuje ona w rzekach, jeziorach, źródłach, glebie, chmurach i wodach opadowych. Woda słodka jest bardzo cenna i trzeba ją oszczędzać, ponieważ jest jej mało na Ziemi.

Kolejne zadanie podpowie nam gdzie, jak i do czego stosowana jest woda

ZADANIE 1 „GDZIE, JAK, DO CZEGO? STOSOWANIE WODY”

Opis zadania:

Rodzic przygotowuje makietę (pasek w postaci prostokąta z naciętymi okienkami), która zawiera 5 okienek z kolejnymi numerami oraz odpowiadającą cyfrom liczbę kropek (Dziecko przelicza ilość kropek na okienkach). Pod okienkami kryją się ilustracje dotyczące stosowania wody: talerz zupy, butelka wody, ogród warzywny, statek handlowy, młyn (elektrownia wodna). / Można narysować schematyczne obrazki/

Rodzic odczytuje kolejno zagadki:

1. Ma w sobie wodę i warzywa. Gdy jesz ją co dzień, to zdrowia ci przybywa.

2. Mieszka w źródle, lub butelce. Chętnie ją pijesz, gdy rano wstaniesz.

3. Trzeba podlewać go wieczorem. Zjadamy to, co w nim urośnie.

4. Po wielkim morzu pływa i towary przewozi.

5. Woda przez niego przepływa. Kiedy koło się kręci, światło w domu świeci.

Jeżeli dziecko ma problem z odpowiedzią na zagadkę rodzić może naprowadzić dziecko zadając pomocnicze pytania.

Po odgadnięciu danej zagadki rodzic odkrywa okienko z odpowiadającym numerem. Po odsłonięciu wszystkich okienek, wraz z dzieckiem omawia ilustracje, naprowadza na wnioski o zastosowaniu wody w życiu codziennym i różnych dziedzinach życia.

4. ZABAWA RUCHOWA „STRUMIEŃ WODY”

Rodzic zaprasza dziecko do zabawy ruchowej i daje dziecku coś niebieskiego np. kartkę następnie włącza dowolną muzykę. Dziecko porusza się w rytm muzyki udając wodę, która płynie rurami i wypływa z kranu. Na przerwę w muzyce i hasło „oszczędzamy wodę”, dziecko zastyga w bezruchu - kran zostaje zakręcony i woda nie leci.

Rodzic zwraca się do dziecka z pytaniem: Czy już Wiesz co jeszcze jest bezcenne?

(woda jest bezcenna bo bez niej nie ma życia, dlatego musimy ją oszczędzać!)

5. ZADANIE -  PRACA PLASTYCZNA „ZNAKI”

Pomoce:

farby, kredki, mazaki, pędzle, woda, pastele, elementy tekturowe, folia aluminiowa, kawałki celofanu, niebieski papier, elementy z filcu, pianki, o różnej fakturze.

Zadaniem dziecka  jest zaprojektowanie znaku informującego o tym, że należy oszczędzać wodę.

Źródło : Program ”Mamo, tato, wolę wodę”

Tekst wiersza „Kran” M. Terlikowskiej - Internet

Przygotowała: Anna Strzelecka

„Wolę wodę, bo dużo potrafi”- 25.03.2020

1. Zabawa słowna z rodzicem:

Dziecko i rodzic stają (lub siadają) naprzeciwko siebie. Powtarzając umówione zdanie: Picie wody zdrowe jest, to przedszkolak każdy wie - przywołują Zdrojka (uderzają raz w swoje dłonie, raz w dłonie partnera  - jedno słowo to jedno uderzenie).

2. Rodzic czyta opowiadanie Stanisława Karaszewskiego „Chmurka czarodziejka”  przenoszące w świat tajemnic wody

Szpak Mądrak siedział na gałęzi czarnego bzu. Zrywał owoce, które jakimś cudem przetrwały zimę. Na gałęziach wisiały przezroczyste lodowe sople. Kiedy ukazało się słońce, spod sopli skapywały kropelki, tworząc pod drzewem kałużę. Wtem, nad kałużą uniósł się biały obłoczek. Im wyżej się wznosił, tym stawał się większy i gęstszy. Kiedy przelatywał obok szpaka, był już całkiem sporą chmurką.

- Och, jak przyjemnie bujać w obłokach - powiedziała chmurka.- Kto Ty jesteś i co tutaj robisz? - spytał szpak.- Jestem tym, czym jestem, a robię to, co robię - odpowiedziała zagadkowo chmurka.- To wiesz, czy nie wiesz, czym jesteś?- Jestem raz tym, raz owym, a czasami jeszcze czymś innym.- To znaczy - czym? - spytał szpak.- Och, tak często się zmieniam, że zanim powiem, czym jestem, to jestem już czymś zupełnie innym!

I chmurka zaśpiewała:

„Jestem chmurką, białą chmurką, a jak zechcę spadnę deszczem. Jakbym chciała, to bym grzmiała, albo gradem w dach stukała, albo w płatkach wirowała białym śniegiem! Jestem chmurką, białą chmurką, a jak zechcę spłynę rzeką i popłynę w świat daleko, albo w zimny lód się zmienię, albo stanę się strumieniem, lub się zmienię w morskie fale i popłynę jeszcze dalej, dalej, dalej...”

- Jestem czarodziejką, drogi szpaczku - powiedziała chmurka. - Spójrz, co umiem wyczarować! Chmurka uniosła się nad ziemią i zatańczyła. Najpierw była całkiem mała,

potem rosła, rosła, zmieniała się w wielką chmurę. Raz postrzępiona jak przędza, kiedy indziej porwana jak pierze, to znów kłębiła się jak owcza wełna. Przybierała różne odcienie bieli i szarości, aż pociemniała i zagrzmiała. Po chwili ucichła i zaczęła sypać na przemian płatkami śniegu, kropelkami deszczu i kaszą lodową.

- Uff, trochę się zmęczyłam! - westchnęła stając się na powrót małą chmurką.

- To było cudowne - powiedział szpak. I niezwykle czarodziejskie!- Och, to była zwykła zabawa. Zobacz teraz!

Z chmurki wysypały się płatki śniegu. Były to wyjątkowo duże piękne gwiazdki. Wirując i kołysząc się opadały na ziemię.

- Każda śniegowa gwiazdka jest inna. Nie ma dwóch takich samych.

Nagle gwiazdki zmieniły się w kropelki.

- Za to kropelki są podobne do siebie. Nie do odróżnienia.

Powiało mrozem i spadające kropelki zamarzły. W postaci lodowych kulek posypały się na ziemię - był to grad. Po chwili stopniały, zamieniły się w kałużę. Nad kałużą uniósł się obłoczek pary i podfrunął do chmurki.

-Widzisz? To, co moje, wraca do mnie! - powiedziała chmurka. - Jesteś chmurko najwspanialszą czarodziejką jaką znam! - Jestem więcej niż czarodziejką. Moje prawdziwe imię to woda. A woda daje życie. Wszystko, co żyje wodę pije! I rośliny, i zwierzęta! Tam, gdzie nie ma wody życie zamiera!

3. PRACA PLASTYCZNA „WĘDRÓWKA WODY”

Pomoce :

karton , kredki, flamastry, farby, sznurek do bielizny, spinacze

Opis zadania:  Dziecko maluje jedną wybraną scenkę z opowiadania „Chmurka czarodziejka”, np.: szpak siedzący na gałęzi, kałuża pod krzakiem bzu, obłoczek unoszący się nad kałużą, chmura, z której pada śnieg, chmura, z której pada deszcz, chmura, z której pada grad, kałuża, chmura.

Pracę można powiesić w miejscu uzgodnionym z rodzicem.

4. ZADANIE 1

Celem zadania jest uświadomienie dziecku, że woda krąży w przyrodzie.

Pomoce:

łyżka wazowa, czajnik, woda

Opis zadania:

Rodzic przed zajęciami wkłada łyżkę wazową do lodówki. W czajniku grzeje wodę do momentu wrzenia. Proszę przypomnieć dziecku o zasadach bezpieczeństwa.

Dziecko (lub rodzic) trzyma zimną łyżkę nad unoszącą się z czajnika parą wodną. Można zaobserwować, że na zewnętrznej stronie łyżki zbiera się para wodna. Następnie para wodna ochładza się i tworzą się duże krople wody, które skapują niczym deszcz.

Rodzic wyjaśnia na czym polega obieg wody w przyrodzie wykorzystując opowiadanie „Chmurka czarodziejka”.

Obieg wody w przyrodzie: Woda zawarta w ziemi, roślinach, rzekach, jeziorach czy morzach ciągle paruje. Ta para wędruje do góry i tworzy chmury - białe chmury na tle niebieskiego nieba to para wodna. Gdy powietrze nad chmurami jest dostatecznie zimne, wtedy para znajdująca się w chmurach skrapla się i na ziemię spadają krople deszczu - podobnie jak krople spadające z chłodzonej łyżki wazowej. W wyniku deszczu przybywa wody w jeziorach i rzekach, a rośliny mogą wtedy czerpać wodę z ziemi. Następnie woda znów paruje i wszystko zaczyna się od nowa.

Stany skupienia wody: Woda występuje w przyrodzie w trzech postaciach: jako płyn, gaz i lód. Woda może zmieniać postać, pod którą występuje. Woda krąży w przyrodzie dzięki temu, że może się zmieniać.

5. ZABAWA RUCHOWA „SŁOŃCE ŚWIECI, DESZCZYK PADA”

Rodzic zaprasza  dziecko do zabawy ruchowej. Na  hasło (wypowiadane przez rodzica) „słońce świeci” dziecko wspina się na palce jakby chciało dosięgnąć do słońca, na hasło „deszczyk pada” - przykuca i robi daszek z rąk. Dla urozmaicenia można dołączyć hasło „wiatr wieje” - wtedy dziecko porusza  się, jak drzewa kołysane przez wiatr.

6. ZADANIE 2 „CO POTRAFI WODA?”

Doświadczenia ukazujące właściwości wody.

A) „CO PŁYWA, A CO TONIE?”

Pomoce:

duża głęboka miska, korek, szklane kulki, piórko, kamyk, kostka do gry, kapsel, skorupka orzecha, kawałek kory, kawałek papieru, zakrętka od słoika, woda, ręczniki papierowe

Opis zadania:

Rodzic napełnia miskę prawie w całości wodą. Następnie podaje nazwy przedmiotów.  Dziecko bierze dany przedmiot i zastanawia się, czy będzie pływał, czy utonie. Dopiero wtedy kolejno kładzie przedmioty na wodzie. Wyłowione przedmioty dziecko dzieli na dwie grupy: przedmioty, które toną i przedmioty, które pływają. Wspólnie zastanawiają się nad wnioskami. Niektóre przedmioty pływają, a inne toną.

B)„JAJKO”

Pomoce:

dwie miski z wodą, dwa jajka, sól spożywcza

Opis zadania:

Dziecko (w obecności rodzica) wypełnia miski do połowy ciepłą wodą. Do jednej miski wsypuje sól, miesza i wkłada jajko. Następnie wkłada jajko do miski z wodą bez soli. Dziecko obserwuje co się wydarzy.

Rodzic podsumowuje zadanie mówiąc, że w misce z samą wodą jajko opada na dno, a w roztworze wody z solą jajko zaczyna unosić się nad dnem miski, a potem pływa. Dzieje się tak, ponieważ słona woda ma większą wyporność.

7. Zabawa z piosenką „Mamo Tato wolę wodę”

Dowolna interpretacja ruchowa do piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=yaXWqGe7tQM

Gdy biegnę drogą w nieznane
Zabieram Tatę i Mamę.
W plecaku wody mam łyk,
Bo szczyty zdobywać będę dziś.

Mijamy górskie strumyki,
Rzucamy do nich kamyki
I szumi zielony bór,
Czujemy jak płynie siła z gór.

Mamo, Tato wolę wodę
Źródła słychać szum
I drzewa tańczą, a ja z nimi
Radośnie bawię się tu.

A gdy na szczycie staniemy
Radośnie się zaśmiejemy
Za Zdrojkiem dalej chcę biec
Bo gdy pijesz wodę tak już jest.

Mamo, Tato wolę wodę
Źródła słychać szum
I drzewa tańczą, a ja z nimi
Radośnie bawię się tu.

Mamo, Tato wolę wodę,
Orzeźwia każdy łyk
Kiedy chmurki płyną ponad głową
Wesoło bawię się dziś.

8. ZADANIE 3 „Co by było gdyby...?”

Rodzic zaprasza dziecko do twórczej zabawy metodą dedukcji - prosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie: „Co by było, gdyby na całym świecie zabrakło wody?”. Formą wypowiedzi może być słowo, rysunek, wierszyk.

Źródło : Program ”Mamo, tato, wolę wodę”

„Mamo Tato wolę wodę” - piosenka

https://www.youtube.com/watch?v=yaXWqGe7tQM

Przygotowała:Anna Strzelecka

Wolę wodę, bo daje zdrowie i siłę- 24.03.2020

1.Rodzic rozmawia z dzieckiem nt . zdrowego stylu życia

Dzięki ćwiczeniom, ruchowi na świeżym powietrzu, gimnastyce, mamy nie tylko sprawne ciało, ale także i umysł, rzadziej chorujemy, lepiej się czujemy, mamy więcej energii i chęci do działania. Dzięki regularnym ćwiczeniom i odpowiedniej ilości snu mamy mocne kości, zdrowe mięśnie, jesteśmy w stanie więcej zapamiętać. Oczywiście przy wykonywaniu ćwiczeń konieczne jest picie wody, którą organizm człowieka traci podczas wysiłku fizycznego.

2.Zabawa naśladowcza z piosenką „Gimnastyka”

źródło:Zabawy ruchowe dla dzieci - Głowa, ramiona, kolana pięty Youtube

Dziecko śpiewa piosenkę i z rodzicem wykonuje ćwiczenia.

Gimnastyka dobra sprawa dla nas wszystkich to zabawa,
Ręce w górę, w przód i w bok, skok do przodu, w górę skok.

Głowa, ramiona, kolana, pięty,kolana, pięty, kolana, pięty,
głowa, ramiona, kolana, pięty, oczy, uszy, usta, nos.

3.Słuchanie bajki - Rodzic czyta bajkę.

Pewnego słonecznego dnia, jak co dzień rano, obudził mnie ze snu szum górskiego strumienia. Przeciągnąłem się, ziewnąłem i już miałem zabierać się do porannej gimnastyki, gdy oczom moim ukazała się para dzieci siedzących nad brzegiem strumyka. Nie chciałem ich przestraszyć, więc po cichu wślizgnąłem się do wody i podpłynąłem bliżej. Dziewczynka jednak mnie spostrzegła.

Cześć, jestem Zosia, a to mój brat Krzyś, powiedziała wesoło dziewczynka. Jak masz na imię, wodny stworku? - Ja? Mam na imię Zdrojek. Ale masz bystre oko, Zosiu, wypatrzyłaś mnie w wodach strumienia. - To dla mnie nic trudnego. - Co robicie w lesie? - Jesteśmy na wycieczce. Jemy właśnie śniadanie. Jeżeli masz ochotę, możesz się poczęstować czymś z naszego kosza. Mamy kanapki, rzodkiewki, jogurty i owoce. - Ojej, dziękuję bardzo. Nie spodziewałem się gości w mojej krainie. Chętnie skorzystam z propozycji zjedzenia z Wami śniadania. Ja też mam coś dla Was – krystalicznie czystą wodę źródlaną, z samego serca gór. Woda pozwoli Wam zregenerować siły przed dalszą wędrówką. - Dziękujemy bardzo! Chętnie się jej napijemy i zabierzemy w dalszą wędrówkę. Kiedy chce nam się pić – jest woda. Wyruszamy już w dalszą drogę, ale mam nadzieję, że się jeszcze spotkamy. Miło było Cię spotkać. Dziękujemy za wodę. - Udanej wędrówki, do zobaczenia przyjaciele! - Do zobaczenia.

4. ZADANIE 1

Pomoce: Rodzic rysuje kontur lodówki dla dziecka, symbole i ilustracje produktów żywnościowych i napojów: woda w butelce, kolorowe napoje gazowane, warzywa, owoce, słodycze, makaron, kotlet, twarożek, jajka, batoniki, pieczywo, ryby, chipsy, hamburgery, mleko, ziemniaki, kasza gryczana (można wykorzystać gazetki reklamowe), klej, nożyczki

Opis zadania :

Dziecko wyszukuje produkty, które jego zdaniem powinny znaleźć się w lodówce. Po omówieniu wkleja je w kontur lodówki.

Rodzic, jako podsumowanie zadania, wyprowadza tezę, że dzieci powinny jeść 5 posiłków dziennie, regularnie i o stałych porach. Pyta dziecko: Ile posiłków zjadasz w przedszkolu? Co Ci smakuje najbardziej? Rodzic powinien wskazać na obrazki, których dzieci nie wybrały. Rodzic powinien podsumować wypowiedź dzieci mówiąc, że produkty te zawierają duże ilości tłuszczu oraz cukrów, a ich częste spożywanie powoduje m.in. próchnicę i nadwagę, podkreśla, że trzeba pamiętać o piciu wody, np. źródlanej, która jest ważnym elementem zdrowego odżywiania

5. ZADANIE 2 „ŁYK WODY”

Pomoce:

szklanki, woda, kilka plastrów cytryny i pomarańczy, kilka liści świeżej mięty

Opis zadania

Rodzic przygotowuje wodę smakową - nalewa wodę do szklanki i dodaje do każdej  inny składnik: plastry cytryny, pomarańczy i liście mięty (rozgniecione lub posiekane, żeby uwolnić smak i zapach). Dziecko po degustacji wypowiada się , króra woda mu najbardziej smakowała.

W podsumowaniu rodzic mówi, że naturalna woda nie ma zapachu, ani koloru i gasi pragnienie. Zwraca również uwagę dziecka na fakt, że picie wody niegazowanej jest bardzo ważne dla organizmu człowieka, bo woda przewodzi składniki odżywcze po całym ciele i usuwa z ciała szkodliwe substancje.

6. ZADANIE 3 „CZY KAŻDA WODA NADAJE SIĘ DO PICIA?”

Pomoce:

3 szklanki z wodą oraz 2 rodzaje substancji do rozpuszczenia: cukier, kwasek cytrynowy

Opis zadania:

Dziecko razem z rodzicem wykonuje doświadczenie – do wody w szklankach dodaje po jednym składniku. Następnie próbują wodę w szklankach, oceniają jej kolor, smak i zapach.

Podsumowując eksperyment rodzic wyjaśnia, że nie wiemy, czy napój, który przypomina wodę, to naprawdę woda. Pamiętajmy, aby pić wodę znanego pochodzenia, sprawdzoną i przebadaną.

7. ZABAWA RUCHOWA „WODNE ZNAKI ”

Rodzic włącza muzykę rozkłada na podłodze kilka arkuszy szarego lub białego papieru – wyciętego tak, aby przypominały rozlaną wodę. Dziecko maszeruje, tupie, podskakuje, może też wchodzić na papier. Kiedy muzyka ucichnie dziecko zatrzymuje się i wtedy kiedy stoi na papierze, rodzic obrysowuje stopy dziecka. Zabawę należy powtórzyć kilkakrotnie. Na zakończenie zabawy dziecko koloruje na niebiesko narysowane ślady stóp.

Źródło : Program ”Mamo, tato, wolę wodę”

„Zabawy ruchowe dla dzieci - Głowa, ramiona, kolana pięty” Youtube

Przygotowała:Anna Strzelecka

Wolę wodę, bo daje życie- 23.03.2020

Rozmowa nt. „Co to jest woda?”

Woda to płyn, bez którego nie byłoby życia. Jest bezbarwna i bez zapachu, ale wbrew powszechnej opinii ma delikatny, neutralny smak.

Słuchanie bajki;

Witajcie drogie dzieci! Nazywam się Zdrojek. Przybywam do Was z krainy, w której nieskażoną przyrodę chronią góry. To one strzegą tego, co najcenniejsze - wody. Kiedy skaczę po kamieniach, oglądam motyle, wspinam się na szczyty, woda daje mi siłę, pozytywną energię i radość. Kiedy jestem zmęczony po całym dniu pracy, góry zapewniają mi ciszę, spokój i schronienie.

W samym sercu gór, ma początek coś chronionego, niezwykle cennego i krystalicznie czystego. Czy wiecie i domyślacie się skąd pochodzę...?

To pilnie strzeżone miejsce, do którego nikt nie może wejść, mój dom. Woda wypływa tam spod ziemi, przeciska się między skałami i szemrze jako mały strumyk, płynąc po zboczach gór. To miejsce to źródło.

Sam strzegę źródła i mam przy tym bardzo dużo pracy. Może Wy chciałybyście mi pomóc? Możecie, wystarczy tylko, że rozwiążecie zadania.

To jak, spróbujecie? Wiedziałem, że mogę na Was liczyć.

Będę przybywał na specjalne wezwanie: Picie wody zdrowe jest, to przedszkolak każdy wie.

ZADANIE 1

Opis zadania:

Dziecko próbuje odgadnąć zagadkę słowną. Co to jest: Służy do picia oraz do mycia, bez niej na Ziemi nie byłoby życia?

ZADANIE 2 „GDZIE MIESZKA WODA I DO CZEGO SŁUŻY?”

Opis zadania :

Dziecko odbywa podróż po domu i odszukuje wszystkie te miejsca, w których jest woda - zaznacza je kartonikiem z motywem fali.

Rodzic podsumowuje występowanie wody na świecie, informując dziecko, że woda zajmuje trzy czwarte powierzchni Ziemi, tworząc: oceany, morza, jeziora, rzeki, stawy, lodowce. Jest także w glebie, roślinach i pożywieniu. Ponadto tworzy chmury i opady atmosferyczne w postaci deszczu, gradu lub śniegu

ZADANIE 3 „KOMU POTRZEBNA JEST WODA?”

Opis zadania :

Rodzic zadaje dziecku poniższe zagadki, a dziecko odpowia.

1. Korzeń w ziemi, pień, gałęzie. W lesie, w polu, w parku - rosną prawie wszędzie. (drzewa)

2. Są zielone, żyją i oddychają, ale rąk i nóg nie mają, razem jak się nazywają? (rośliny)

3. Mali w przedszkolu czytają, duzi w pracy pracują, razem jak sie nazywają? (ludzie)

4. Ta rodzina wielka jest, są tam krowa, koń i pies. (zwierzęta)

Na podsumowanie zadania rodzic zadaje pytanie: Co jest potrzebne roślinom, drzewom, ludziom i zwierzętom do życia? Dziecko powinno odpowiedzieć „woda”.

ZADANIE 4 „CZY WODA POTRZEBNA JEST ROŚLINOM DO ŻYCIA?”

Pomoce:

Dwie sadzonki roślin w oddzielnych pojemnikach oraz konewka

Opis zadania

Podlewamy systematycznie jedną roślinę, a drugą nie. Obserwujemy, co dzieje się z obydwiema roślinami. Podlewana roślina powinna wygladać dobrze. Niepodlewana - prawdopodobnie zwiędnie (nie dopuszczamy do jej zasuszenia).

Rodzic podsumowuje zadanie mówiąc, że do życia roślin, oprócz światła, potrzebna jest także woda. Przypomina, że nie tylko rośliny jej potrzebują, ale także ludzie i zwierzęta.

Zadanie 5 „Jak pije słoń?” Przygoda ze Zdrojkiem.

Czy na pewno każdy bąbel wie, do czego słoń ma trąbę?

Zróbcie ze Zdrojkiem ćwiczenie, jak słoń gasi swe pragnienie.

Potrzebne: Małe kubki z wodą, papierowe słomki

Wykonanie:

1.Rodzic pokazuje zdjęcie słonia i pyta: Co to za zwierzę? Gdzie żyje? Jakich jest rozmiarów? Do czego służy mu trąba?

2. Następnie pyta : Co piją słonie? Czy to są napoje? Czy to są soki? Czy może jest to woda?

3. Rodzic zachęca dziecko, by spróbowało napić się jak słoń. Dziecko pije wodę z kubeczka przez słomkę.

Ciekawostka: Trąba słonia ma wiele zastosowań. Służy do oddychania, wachania, picia i polewania wodą. Dzięki dwóm zwinnym palczastym wyrostkom na zwieńczeniu przydaje się także do zbierania pożywienia i zrywania gałzi z wyższych partii drzew. Szczególnie osobliwy jest sposób picia. Słonie najpierw wciągaja kilka litrów wody do trąby, a potem wlewająją do pyska. Trąba słonia ma aż 150 tysięcy różnych mięśni, mieści do 10 litrów wody i może ważyć 120 kg!

ZADANIE 6

Potrzebne : wycinki z gazet związane z występowaniem wody, kolorowy papier, klej, nożyczki, krepina, farby, pędzle, woda, blok techniczny, atrament, farby wodne

Dziecko maluje „wodne obrazy” na temat podany przez rodzica, np: „Gdzie w przyrodzie występuje woda?”lub „Kropelka wody”.

Źródło : Program ”Mamo, tato, wolę wodę”

„Przygody na zdrowie” - Zdrojek i przyjaciele

Przygotowała:Anna Strzelecka

„Witaj, panie bocianie” - 20.03.2020r.

1. Rozwiązywanie zagadek o oznakach wiosny. Można wykorzystać ilustracje jako podpowiedzi. Nawiązanie do powitania nowej pory roku – WIOSNY.

Pióra ma biało-czarne, a nogi czerwone,

zmykają przed nim żabki wystraszone. (bocian)

W trawie lub w wodzie mieszka.

Często jest zielona.

Śpiewa: rege, rege, kum, kum,

gdy jest zadowolona. (żaba)

Dźwięczy pod niebem

jak mały dzwonek.

Tak śpiewa tylko szary... (skowronek)

W swojej nazwie „sanki” mają.

Te fioletowe kwiaty

... się nazywają. (sasanki)

2. Oglądanie zdjęcia bociana, omówienie jego wyglądu. Rodzic wskazuje cechy ptasie bociana (dziób, pióra, ogon, skrzydła, szpony u kończyn...).

Dziecko ogląda zdjęcie, nazywa części ciała bociana i je liczy.

3. Zabawa ruchowa z elementem  równowagi – Bocian chodzi po łące.

Dziecko maszeruje z wysokim unoszeniem kolan, potem staje jednonóż i naśladuje klekot bociana: kle, kle, kle. Ćwiczy na zmianę, chód i stanie jednonóż na prawej i na lewej nodze.

4. Propozycja pracy plastycznej ”Bocian”.

Dziecko dostaje płatki kosmetyczne (lub białe kółka wycięte z karki), klej, farby – czerwoną i czarną (lub kredki), karton, nożyczki.

Rodzic zapoznaje dziecko ze sposobem wykonania i pomaga w wykonaniu pracy.

- Dziecko przykleja płatek na środku kartki. Dokleja do niego złożony na pół drugi płatek kosmetyczny (skrzydło).

- Wycina z płatków kosmetycznych głowę, ogon i szyję bociana. Dokleja do tułowia.

- Maluje dziób i nogi bociana czerwoną farbą, a brzegi skrzydła – czarną.

- Dorysowuje trawę, kwiaty, staw i ewentualnie żaby.

5. Masażyk relaksacyjny – Marcowa pogoda.

Dziecko z rodzicem - siadają jedno za drugim. Rodzic opowiada o elementach pogody i pokazuje ruchy, wykonując je na plecach dziecka. Następnie zamieniają się miejscami, dziecko wykonuje masażyk na plecach rodzica.

Dziecko powtarza za rodzicem:

Kropi deszcz, siąpi, mży, delikatnie uderza palcami w plecy,

pada coraz mocniej, uderza mocniej,

nagle błysk – kreśli dłonią zygzak,

burza jest,

grad zaczyna padać! uderza pięściami,

Burza już przeszła gdzieś,

tylko wiatr zawiewa. dmucha na kark,

Słońce już świeci nam kreśli kształt słońca.

i wszystko ogrzewa.

Źródło :”Kolorowy Start 4- latek” wyd. MAC

Przygotowała:Anna Strzelecka

„Powracają ptaki” 19.03.2020 r.

1. Zabawa Wiosno, czy to ty?

Rodzic wciela się w rolę pani Wiosny i mówi, co jako wiosna robi. Jeżeli dziecko uznaje, że to prawda, to mówi: tak, a jeżeli się z tym nie zgadza – to mówi: Nie, pani Wiosno.

- Przynoszę ciepło i dłuższe dni.

- Przylatuje ze mną bocian, szpak, skowronek, czajka...

- Przynoszę przebiśniegi, sasanki, krokusy...

- Przynoszę śnieg i wiatr.

- Budzę zwierzęta z zimowego snu...

2. Podawanie nazw ptaków powracających do nas wiosną.

Potrzebne: ilustracje lub zdjęcia ptaków

Rodzic pokazuje ilustracje: bociana, jaskółki, skowronka i szpaka. Dziecko samodzielnie lub z pomocą nazywa ptaki i dzieli rytmicznie (na sylaby) ich nazwy. Rozmawiają o wyglądzie ptaków, zwracając uwagę na cechy ptasie.

3. Zabawy z wiosennym wiatrem.

Potrzebne: gazeta, folia aluminiowa, butelka, papier

Dziecko dostaje jedną stronę gazety, składa ją na pół i wachluje nią tak, aby wywołać silny wiatr, a potem – słaby wiatr.

Dziecko zgniata swoją gazetę, rodzic swoją. Otrzymane kulki kładą na podłodze i dmuchają na nie tak, aby się poruszały.

Dziecko z rodzicem naśladuje odgłos wiejącego wiatru, mówiąc: wiu, wiu, wiu...

Dziecko z rodzicem naśladuje odgłos wiatru z użyciem folii aluminiowej, butelki, papieru.

Dziecko z rodzicem improwizuje ruchem mocny wiatr, słaby wiatr.

Pokazują razem, jak wiosenny wiatr sprawia im przyjemność, muskając ich twarze, a potem, jak nieprzyjemny, ostry jest zimny wiatr.

Źródło: ”Kolorowy Start 4- latek” wyd. MAC

Przygotowała: Anna Strzelecka

Bazie kotki- 18.03.2020 r.

1. Zabawa z wykorzystaniem tekstu.

Krokus, sasanka, kępka przebiśniegów.

Zakwitły, chociaż jest jeszcze trochę śniegu.

Dziecko z rodzicem wypowiada tekst z różną dynamiką (głośno, cicho) i w różnym tempie (wolno, szybko).

2. Zabawa dydaktyczna „Bazie kotki '' – ćwiczenia w liczeniu.

Rodzic rysuje na kartkach w dwóch wazonach gałązki z baziami wierzbowymi: w jednym wazonie – trzy, a w drugim – cztery. Rodzic prosi dziecko o przeliczanie gałązek i porównywanie liczby w wazonach oraz rysowanie odpowiedniej liczby kropek.

Dziecko liczy gałązki w jednym wazonie. Rysuje  przy nim  odpowiednią liczbą kropek. Potem liczy gałązki w drugim wazonie i też rysuje kropki. Dziecko porównuje liczbę gałązek w wazonach; określa, gdzie jest więcej gałązek, a gdzie mniej, o ile więcej (o ile mniej).

Rodzic dorysowuje do każdego wazonu po jednej gałązce z baziami. Dziecko liczy gałązki w tym wazonie, gdzie były trzy gałązki, i dorysowuje kropkę.

Rodzic pyta:

- Ile gałązek z baziami było w tym wazonie?

- Ile dołożyliśmy?

- Pokaż mi cztery palce. Dołóż jeden palec. Policzmy wspólnie: jeden, dwa, trzy, cztery, pięć. A teraz policz sam.

- Dziecko liczy gałązki z baziami w drugim wazonie i dorysowuje kropkę.

3.Zabawa plastyczna - wyklejanie rysunku kulkami waty.

Potrzebne: rysunek bazi w wazonie, wata/ bibuła, klej

Rodzic rysuje na kartonie wazon z gałązkami/ baziami.

Rodzic zapoznaje dziecko ze sposobem wykonania pracy:

- Kolorowanie rysunku wazonu.

- Robienie kulek z waty.

- Przyklejanie ich na rysunkach bazi.

4. Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – Kwiaty rosną.

Dziecko, w siadzie podpartym, naśladuje nasionko. Potem, na hasło (wypowiadane przez rodzica)  Kwiatek rośnie, powoli podnosi się do góry, aż do wyprostu, i wyciąga ręce do góry.

Źródło: ”Kolorowy Start 4- latek” wyd. MAC

Przygotowała: Anna Strzelecka

Miłej zabawy!