• Image 1 Caption
  • Image 2 Caption
  • Image 3 Caption

PostHeaderIcon Grupa Żabki

PostHeaderIcon Gotowe propozycje zabaw - Żabki

Gotowe propozycje zabaw - Żabki

 

PostHeaderIcon Propozycje zabaw dla dzieci i rodziców


Od dnia 07.04.2020r. propozycje zabaw dla dzieci i rodziców na każdy dzień tygodnia przygotowane przez nauczycieli z grupy „Żabki” znajdują się powyżej

w „Gotowe propozycje zabaw- Żabki”

e-mail grupowy: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Drodzy Rodzice, wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom,

nauczyciele pracujący w naszej placówce proponują zabawy,

ćwiczenia oraz strony internetowe, z których dzieci z rodzicami mogą skorzystać

w warunkach domowych. Zapraszamy do zapoznania się z bazą materiałów:

 

Gipsowe pisanki- 06.04.2020

Kochani Rodzice zaczynamy dziś Wielki Tydzień, za chwilę będziemy świętować Zmartwychwstanie Pańskie, warto więc zapoznać dzieci z symboliką świąt i włączyć je w przygotowania. Pomocne nam będą zestawy zabaw i ciekawostki jakie Wam proponujemy w tym tygodniu. Życzymy wspaniałej zabawy.

1. Zabawa dydaktyczna ,,Co włożymy do koszyka wielkanocnego”

Przygotuj koszyczek i obrazki przedstawiające to co wkładamy do koszyka, poproś dziecko aby powycinało produkty z gazetki reklamowej; następnie dziecko  wybiera produkt, rodzic czyta symbolikę i wkładacie do koszyka

Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego. W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest symbolem nowego życia.

Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.

Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.

Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata. Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią.

Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.

Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.

Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnym charakterze świąt.

Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.

2. Zabawa plastyczna „Nasze pisanki”.

Różne materiały potrzebne do ozdobienia pisanek, np.: farby plakatowe, włóczki, kolorowy papier; nożyczki, klej, pędzle, mazaki, kolorowe naklejki, ugotowane jajka.

Rodzic  przygotowuje  stanowisko pracy  i materiały np.  kolorowe włóczki, klej, jajka (oklejanie ugotowanych jajek włóczką),

− kolorowy papier, klej, jajka (oklejanie kolorowym papierem lub elementami wyciętymi z kolorowego papieru),

− farby plakatowe, pędzle, jajka (malowanie jajek farbami), −− mazaki, jajka (rysowanie mazakami wzorów na jajkach).

Wykonanie prac przez dzieci.

3. Zabawa z wykorzystaniem tekstu rymowanki.

Jajeczko, jajeczko,

jesteś pisaneczką.

Dzieci wypowiadają rymowankę, dzieląc słowa na sylaby i łącząc tę czynność z odpowiednimi ruchami: jedna sylaba – przysiad, druga – wyprost (naprzemiennie).

4. Zabawa ruchowa „Pokaż pisankę”

Dzieci poruszają się po pokoju trzymając wykonaną przez siebie pisankę. Na hasło: Pokaż pisankę, zatrzymują się i pokazują trzymaną w dłoniach pisankę.

5. Zabawa „Odkrywamy literę F,f”

Rodzicu napisz dziecku na kartonie literę F, f, następnie poproś aby ozdobiło tę literkę wiosennymi kwiatami np. fioletowymi fiołkami. Podziel z dzieckiem wyraz Fiołki na sylaby (fioł- ki), później na głosy (f-i-o-ł-k-i), poproś dziecko aby powiedziało jakie inne wyrazy z głosem F na początki znają, (fotel, farby, foka itp.).  Przygotuj kartę pracy.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/przygotowanie-czytania-pisania/mobile/index.html#p=68

Źródło: Mac Edukacja

Maria Rusinek, Agnieszka Gawęda

Poszukiwanie oznak wiosny- 03.04.2020

1. Zabawa ruchowa Podglądamy przyrodę.

Rodzicu pobaw się z dzieckiem. Podpowiedz dziecku co może zaobserwować przez lornetkę np.  ptak na gałęzi, biegnące sarenki po polu,  lecący bocian itp.

Dzieci, w leżeniu przodem (na brzuchu), naśladują obserwowanie przyrody przez lornetki. Trzymają przed oczami dłonie zwinięte w pięści i co chwilę starają się podnieść łokcie tak, aby nie dotykały podłogi.

2. Karta pracy - Słuchanie tekstu i rysowanie po śladach. Rysowanie po śladzie drogi motylka cytrynka do krokusa.

Rodzicu przygotuj kartę  pracy, cz. 3, s. 60.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

3. Opowiadanie Agaty Widzowskiej Ozimina.

Przeczytaj dziecku tekst  opowiadania.

Rodzic czyta opowiadanie.

Zbliżała się wiosna. Słońce świeciło coraz mocniej, a dni stawały się coraz dłuższe. Olek z Adą przeglądali księgozbiór babci i dziadka. Były tam książki o przyrodzie.

– Dziadku, co to jest ozimina? – zapytał Olek.

– To są rośliny, najczęściej zboża, które wysiewa się jesienią, bo lubią spędzać zimę pod śniegiem. Wtedy najlepiej rosną.– A ja myślałem, że to są zimne lody! Na przykład ozimina waniliowa, ozimina czekoladowa…– Cha, cha, cha! Poproszę dwie kulki oziminy rzepakowej – roześmiał się dziadek. – Świetnie to wymyśliłeś. Jednak oziminy nie sprzedaje się w cukierniach ani w lodziarniach. Jeśli chcecie, możemy się zaraz wybrać na spacer i sprawdzić, jakie są oznaki wiosny i co wykiełkowało na polach.– Ja wolę zostać z babcią – powiedziała Ada. – Poczekam, aż wiosna sama do mnie przyjdzie.– Mam pomysł – stwierdziła babcia. – Wy idźcie szukać wiosny na polach, a my z Adą sprawdzimy, czy przypadkiem nie ukryła się w naszym ogródku. Olek z dziadkiem wyruszyli na poszukiwanie wiosny. Szli skrajem lasu, a Olek co chwilę przystawał i pytał dziadka o nazwy roślin. Podziwiali białe zawilce i fioletowe przylaszczki. Olek miał trudności z wymówieniem słowa „przylaszczka” i było dużo śmiechu. Dziadek, wielbiciel znawca ptaków, opowiadał Olkowi o przylatujących na wiosnę ptakach.– Na pewno przylecą do nas bociany i jaskółki – powiedział Olek. – A jakich ptaków nie wymieniłem?– Są takie niewielkie szare ptaki z białymi brzegami na ogonku. Na pewno usłyszymy ich przepiękny śpiew nad polami.– Już mi się przypomniało! To skowronki! – zawołał Olek.– Brawo! A znasz taki wierszyk? Dziadek przystanął, wcielił się w aktora na scenie i zaczął recytować:

Szpak się spotkał ze skowronkiem.

– Przyszła wiosna! Leć na łąkę! Czas na twoje ptasie trele,

z tobą będzie nam weselej.

– Drogi szpaku – rzekł skowronek – gardło całe mam czerwone, łykam syrop i pigułki,

niech kukają więc kukułki. Kuku, kuku – wiosna śpiewa! Pąki rosną już na drzewach. Kuku, wiosna!

Wiosna, kuku!

Będzie radość do rozpuku!

Olek pochwalił dziadka za świetną pamięć i ocenił jego wystąpienie na szóstkę.

Słońce grzało coraz mocniej. Za zakrętem polnej drogi Olek zobaczył zielone pole. Ciągnęło się aż po horyzont.

– Dziadku, to wygląda jak zielone morze!

– To jest właśnie ozimina rzepakowa. Rzepak kwitnie na żółto. A tam rosną jęczmień i żyto, widzisz?

– Tak! I te wszystkie rośliny spały pod śniegiem przez całą zimę?

– Tak. A kiedy słońce roztopiło śnieg, od razu napiły się wody.

– Mądre te zboża – podsumował Olek. – Wiedzą, kiedy leżeć, kiedy kwitnąć i kiedy dojrzewać.

– Czasami pogoda płata figle i niszczy całą uprawę, niestety. Nie może być ani zbyt zimno, ani zbyt gorąco, bo rośliny obudzą się za wcześnie.– Tak jak niedźwiedź – zauważył Olek. – Jeśli obudzi się za wcześnie, to będzie ziewał przez cały czas. Wracając, nazrywali naręcze wierzbowych bazi, bo Ada uwielbiała je głaskać. Bazie są milutkie jak kotki. W oddali usłyszeli cudny śpiew skowronka. „To już naprawdę wiosna!” – pomyślał Olek. W ogródku spotkali Adę, która zrobiła swój własny malutki klombik. – Zobacz, to są fioletowe krokusy, a te białe dzwoneczki to przebiśniegi, bo przebiły śnieg, żeby wyrosnąć – wyjaśniła bratu. – A my widzieliśmy rzepak i słyszeliśmy skowronka. A tu mam dla ciebie bukiet kotków – Olek wręczył siostrze bazie.

– Kizie - mizie! – ucieszyła się dziewczynka, a potem szepnęła bratu na ucho:

– Chodź, pokażę ci robale…  – Robale? Jakie robale  – Kwitnące. Wyrosły na drzewie.

Podeszli do drzewa, z którego zwisały żółto-zielone rośliny, wyglądające jak włochate gąsienice. Było ich tak dużo, że przypominały setki małych żółtych warkoczyków. – Robaczywe drzewo. Nie boisz się?

– Nie. Na początku myślałam, że to robaki, ale babcia mi powiedziała, że to jest leszczyna. A wiesz, co z niej wyrośnie?– Leszcze, czyli ryby – zażartował Olek.  – Nie wygłupiaj się. Wyrosną z niej orzechy laskowe – pochwaliła się swoją wiedzą Ada. Tego dnia wszyscy poczuli wiosnę. Powietrze pachniało parującą ziemią, kwiatami i świeżością. Nikt nie miał ochoty oglądać telewizji ani nawet słuchać radia, bo wokoło odbywał się ptasi koncert. Dziadek pogwizdywał wesoło i planował, co nowego posadzi w ogrodzie.

– A co zrobisz, jak wiosna się jutro schowa i znowu będzie zimno? – zapytała Ada.

– Wiosna? Przecież u nas w domu zawsze jest wiosna.

– Jak to?

– Wiosna to wasza babcia! – powiedział dziadek i dał babci całusa.

Rozmowa na temat opowiadania.

Co to jest ozimina?

Gdzie poszli Olek z dziadkiem?

Jakie oznaki wiosny widzieli?

Co to są bazie-kotki?

Co robiła Ada?

Co to są robale?

4. Zabawa orientacyjno- porządkowa Słoneczko i deszczyk.

Na hasło: oneczko, dzieci poruszają się swobodnie po pokoju. Hasło: Deszczyk, jest sygnałem do przysiadu, stukania palcem w ziemię i rytmicznego powtarzania słów: kap, kap, kap.

5. Karta pracy - Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie w każdym kolejnym polu o jedną kroplę deszczu więcej niż w poprzednim.

Rodzicu przygotuj kartę pracy:  cz. 3, s. 61.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

Zródło:, MAC Edukacja

Maria Rusinek, Agnieszka Gawęda

Powitanie wiosny- 02.04.2020

1. Zabawa ,,Wiosenne kwiaty”

Rodzicu pokaż  dziecku pierwsze wiosenne kwiaty, wytłumacz co to znaczy ,,kwiaty pod ochroną”.

Ochrona gatunkowa roślin to prawny sposób zabezpieczenia rzadko występujących gatunków dziko rosnących roślin zagrożonych wyginięciem. Gatunków chronionych nie wolno niszczyć, zrywać, zbierać, sprzedawać, nabywać, przewozić przez granicę państwa, nie można niszczyć ich siedlisk itp. W niemal wszystkich państwach są gatunki roślin podlegających ochronie. W Polsce za początki ochrony gatunkowej uważa się przepisy chroniące cisa, jakie obowiązywały już w średniowieczu.

Potnij wybrany kwiat na 4- 5 części (puzzle). Poproś dziecko o ułożenie i przyklejenie jego części na kartonie.

Przygotuj kartę pracy, cz. 3, s. 58.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

Wspólnie z dzieckiem przeczytajcie nazwy kwiatów.

2. Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała „Kwiatek rośnie”

Dziecko przykuca głowę i wtula w ramiona.  Rodzic zaczyna rytmicznie uderzać w bębenek – najpierw cicho, potem coraz głośniej i szybciej. Dziecko powoli się podnosi, aż do pozycji stojącej, wyciąga ręce do góry.

Rodzicu przygotuj kartę pracy, cz. 3, s. 59.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

Kolorowanie rysunków kwiatów. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

3. Zabawa słowna:,, Właśnie, że Nie”

Układanie zdań przeczących do podanych zdań twierdzących.

Rodzic mówi zdania, a dziecko podaje przykłady zdań przeczących. Kilka przykładów zdań przeczących (do podanych) podaje rodzic.

W sklepie warzywniczym kupimy buty.

W sklepie warzywniczym nie kupimy butów.

W piekarni kupimy mleko.

W piekarni nie kupimy mleka.

Mama zamówiła w cukierni tort.

Mama nie zamówiła w cukierni tortu.

Ala ma w koszyku bułki i chleb.

Ala nie ma w koszyku bułek i chleba.

Źródło :Mac Edukacja

Maria Rusinek, Agnieszka Gawęda

Pierwszy motyl- 01.04.2020

Zabawa plastyczna – Pierwsze bazie.

Rodzicu narysuj dziecku na kartonie wazon, przygotuj kolorowy papier, szare gazety, nożyczki, klej. Poproś dziecko niech  przyklei na kartce wazon wycięty po liniach , na wazonie przykleja paski papieru wydarte z szarych gazet (gałązki); dokleja po obu stronach gałązek wydarte z gazet niewielkie owale bazie. Poproś niech dziecko przeliczy gałązki w wazonie;

Zabawa ruchowa Głodne żabki.  Zaproponuj dziecku zabawę w żabki.

Dzieci są żabkami. Poruszają się, skacząc. Na hasło: Mucha, wyskakują w górę, aby złapać jedzenie, następnie skaczą dalej.

Przygotuj dziecku kartę pracy, cz. 3, s. 56.

Oglądanie obrazków. Omawianie etapów rozwojowych żaby. Kończenie rysowania żab według wzoru. Kolorowanie ich.

Zabawa plastyczna ,, Wiosenny pierwszy motyl”

Rodzicu porozmawiaj z dzieckiem na temat budowy motyla:

Ciało motyla jest zbudowane z trzech części: głowy, tułowia, odwłoka.

Na głowie motyl ma parę oczu (złożonych), parę czułków oraz ssący aparat gębowy. Tułów składa się z trzech segmentów, na których znajdują się trzy pary odnóży. Od tułowia odchodzą dwie pary skrzydeł pokrytych łuskami.

Rodzicu przygotuj materiały:  narysuj skrzydła motyla, tułów,  odrysuj kolorowe kropki różnej wielkości, klej lub taśma dwustronna, ruchome oczka (opcjonalnie) lub wycięte z kolorowego papieru

Wykonanie: Poproś dziecko o wycięcie narysowanych przez Ciebie skrzydeł , kropek i tułowia . Dzieci naklejają kolorowe kropki na skrzydła motyli według własnej koncepcji. Za pomocą taśmy klejącej (z pomocą osoby dorosłej) przymocowują skrzydła motyla do tułowia  naklejają oczka, i kolorowym motylkiem ozdabiają okno . Podzielcie wyraz motyl na głoski. Policzcie ile jest głosów.

Zabawa oddechowa  – Łąka wiosną.

Przygotuj dla dziecka kolorowe kwiatki  z bibuły, zieloną kartka, słomkę.

Przed  dzieckiem na stoliku leżą wycięte z bibuły kolorowe kwiatki oraz zielona kartka – łąka. Zadaniem dzieci jest przeniesienie jak największej liczby kwiatków na  łąkę za pomocą słomki. Ile kwiatów zmieściło się na łące?

Źródło: Mac Edukacja

Maria Rusinek, Agnieszka Gawęda

Wiosna na łące- 31.03.2020

1. Zabawa Szukamy rymów do wiosennych słów.

Rodzicu pobaw się dzisiaj  z dzieckiem w tworzenie rymów. Powiedz słowa  kojarzące się z wiosną, a dzieci podają do nich rymy, np.

wiosna – sosna, radosna

trawka - kawka

skowronek – dzwonek

sasanka – pisanka

krokus – hokus-pokus

Przygotuj dziecku kartę  pracy, cz. 3, s. 54.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

Zaznaczanie drogi Ady i Olka do kwiatów. Nazywanie kwiatów. Rysowanie kwiatów po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

2. Zabawa matematyczna – Wiosna na łące.

Porozmawiaj z dzieckiem na temat zwierząt, które mogą powitać wiosnę na łące. Które zwierzęta mieszkające na łące mogą powitać wiosnę? Dlaczego?

Wymienione nazwy zwierząt dzielimy na głosy i układamy na dywanie tyle klocków ile jest głosów w wyrazie np.:

s-k-o-w-r-o-n-e-k  (9 klocków)

ż-a-b-a   ( 4 klocki)

m-o –t- y- l  (5 klocki)

b- o – c-i-a-n  (6 klocki)

3. Zadania matematyczne – Motyle i kwiaty.

Liczmany, np. klocki.

Rodzicu przedstaw dziecku sytuacje, np.

Pewnego dnia zakwitły na łące 2 stokrotki; następnego dnia zakwitły jeszcze 3. Ile stokrotek zakwitło na łące?

Pomóż dziecku ułożyć działanie:

2+3=5

Odczytajcie je  i odpowiedzcie na pytanie.

Tak samo postępujcie  przy kolejnych zadaniach.

Na łące rosło 8 stokrotek. Dzieci zerwały 4 stokrotki. Ile stokrotek  zostało?

Dla utrwalenia wykonajcie kartę pracy str.55

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

4. Zabawa  ruchowa: ,,Pąki na drzewach” – wyrabianie reakcji na zmiany dynamiki

Tamburyn (np. dwa klocki, dwie łyżki)

Dziecko maszeruje w określonym kierunku, w rytmie wystukanym przez rodzica. Ciche dźwięki – dzieci przechodzą do przysiadu – na drzewach pojawiają się pąki. Dźwięki coraz głośniejsze – pąki rosną – powoli przechodzą do pozycji stojącej. Dźwięki głośne – pąki pękają i zamieniają się w listki – unoszą wysoko ręce, przenoszą je na boki. Swobodnie improwizują ruchowo w rytmie dźwięków instrumentu.

Żródło: Mac Edukacja

Maria Rusinek, Agnieszka Gawęda

Kolory wiosny- 30.03.2020

Drodzy rodzice zaczynamy kolejny tydzień wspólnej nauki przez zabawę w domu. W tym tygodniu będziemy bawić się z wiosną.

Zabawa dydaktyczna ,,Czy znamy te pory roku?”

Rodzicu przypomnij z dzieckiem  jakie są pory roku?  Przygotuj  obrazki  kojarzące się z porami roku – zimą i wiosną, małe obrazki( mogą być schematyczne narysowane przez dziecko lub Ciebie) z charakterystycznymi  oznakami obu pór roku. Poproś dziecko, by nazywało oznaki charakterystyczne dla tych pór roku i  umieściło obrazki kojarzące się z daną porą roku pod napisem , np. zima: bałwan, sanki, narty, szalik, rękawiczki, ośnieżone drzewo, śnieżynki, lodowe sople; wiosna: krokusy, przebiśniegi, bocian, jaskółka, żaba, bazie na wierzbie, drzewo z listkami.

Karta pracy str.52, 53

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

Zabawa  ,,Jaka jest wiosna?”

Rodzic cicho wypowiada kolejne litery alfabetu, a  dziecko w dowolnej chwili mówi: stop. Dzieci podają określenie, jakie według nich pasuje do wiosny. Musi ono zaczynać się na głoskę, na której zatrzymał się rodzic np. k – wiosna jest kolorowa,

p – wiosna jest pachnąca

s – wiosna jest słoneczna

r – wiosna jest radosna

Zabawa ruchowa z elementem podskoku – Przestraszone żabki.

Dzieci są żabkami. Naśladują skoki żabek. Uderzenie w bębenek( klocek o klocek,) jest sygnałem, że zbliża się bocian. Przestraszone żabki nieruchomieją. Dwa uderzenia w bębenek są sygnałem, że bocian odszedł, i żabki mogą skakać dalej.

Zabawa dydaktyczna,, Odkrywamy literę ł,Ł”

Rodzicu pokaż dziecku jak wygląda literka Ł, ł. Przygotuj dla dziecka talerzyk z wysypaną kaszą lub mąką,  poproś aby na talerzyku napisało paluszkiem literkę Ł, ł, teraz poproś aby ułożyło te literki z klocków, ułóż ze sznurka na podłodze literkę Ł niech dziecko przejdzie po tej literce stopa za stopą.

Przygotuj kartę pracy

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/przygotowanie-czytania-pisania/mobile/index.html#p=64

Poleć wykonanie zadań

Powiedz , co przedstawia obrazek.

Określ pierwsze głoski w słowie łodyga i nazwach rysunków. Rysuj po śladach rysunków.

Zaznacz litery ł, Ł w wyrazach.

Źródło: Mac Edukacja

Przygotowała: Maria Rusinek, Agnieszka Gawęda

Realizacja programu ,, Mamo, Tato wolę wodę”

Wolę wodę bo jest najważniejsza na świecie- 27.03.2020

Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem wierszem,, Woda”

Pomoce:

wierszyk, puzzle literowe z wyrazem w-o-d-a https://wolewode.pl/wp-content/uploads/2020/03/ZDROJKOWA_KOLOROWANKA.pdf

Opis zabawy:

Rodzicu przeczytaj poniższy wierszyk. Dziecko niech odgadnie, kto mówi w wierszu. Narratorem jest woda.

Poproś dziecko w razie potrzeby pomóż ułożyć wyraz z puzzli literowych ,,Woda” Dzieci układają wyraz „woda” z puzzli.

Wszędzie mnie pełno

w studni aż dudnię,

w deszczu pluskam głośno,

w rzece płynę,

na samym morza dnie utopiona,

nie zginę.

W chmurze lekka jak para,

w wiadrze ciężka jak ołów.

A co drzewa mówią,

gdy im mnie brak?

Co kwiaty, gdy nie ma deszczu?

Co powiesz ty,

gdy przez dnie całe

sucho w kranie

i sucho w powietrzu?

Co powie żółta trawa

i popękana ziemia,

pusta studnia i rzeka,

i Sahara bez cienia?

Poproś dziecko aby przedstawiło ruchem treść wierszyka.np; Naśladuje dudnienie w studni głosami: hu. Hu hu, pluszcze jak deszcz; plum, plum , nosi ciężkie wiadra, płynie jak chmurka, kołysze się jak drzewa, itp.

Pobierz zadanie z programu ,, Dzieci uczą rodziców” – oszczędzam wodę https://crl.org.pl/wp-content/uploads/2020/03/Zadanie-3-Oszcz%C4%99dzam-wod%C4%99.pdf przeczytaj dziecku zasady ,poproś by pokolorowało rysunek , zrób zdjęcie i wyślij na naszą pocztę grupową Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Zabawa,, Zdrojkowe żelkotki ”

Poproś dziecko do włożenie do szklanki z zimną wodą żelkowej postaci. Pozostawcie ją tam kilkugodzinną kąpiel.

Zelki urosną. Są zrobione z takiej substancji, która wchłania wodę jak gąbka,więc pęcznieją. Zadaj dziecku pytanie:, Jak to się dzieje, że żelkowe postacie zmieniają swoją wielkość?

Zabawa plastyczna„Z wodą jest wesoło”

Pomoce:

karton, kredki, farby, i inne materiały plastyczne według uznania

Zachęć dziecko do wykonania pracy plastycznej „Z wodą jest wesoło”  pokazującej, że jak pijemy wodę to dobrze się czujemy. Zrób zdjęcie pracy i wyślij na adres: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Przygotowały: Maria Rusinek, Agnieszka Gawęda

Temat dnia: Wolę wodę bo jest bezcenna- 26.03.2020

Drodzy rodzice grupy III dziś zapraszamy was do przeprowadzenia nowych zadań z wodą, które z pewnością spodobają się waszym dzieciom. Poprzez zabawę dzieci poszerzą wiedzę na temat zastosowania wody w życiu codziennym, wyrobią w sobie nawyk oszczędzania wody. Oto zadania do wykonania. Życzymy udanej i owocnej zabawy.

Zabawa dydaktyczna „Gdzie, jak, do czego? Stosowanie wody”

Pomoce: Rodzicu przygotowuj makietę (pasek w postaci prostokąta z naciętymi okienkami), która zawiera 5 okienek z kolejnymi numerami. Pod okienkami kryją się ilustracje( wycięte np. z gazetki reklamowej) dotyczące stosowania wody: talerz zupy, butelka wody, warzywa, statek handlowy, elektrownia wodna. Odczytaj kolejno zagadki:

1.Ma w sobie wodę i warzywa. Gdy jesz ją co dzień, to zdrowia ci przybywa.

2.Mieszka w źródle, lub butelce. Chętnie ją pijesz, gdy rano wstaniesz.

3.Trzeba podlewać go wieczorem. Zjadamy to, co się w nim urodzi.

4.Po wielkim morzu pływa i towary przewozi.

5.Woda przez niego przepływa. Kiedy koło się kręci, światło w domu świeci.

Po odgadnięciu danej zagadki odkryj   okienko z odpowiadającym numerem, poproś dziecko by określiło pierwszą głoskę w wyrazie- odpowiedzi zagadki, policzyło wszystkie głoski. Po odsłonięciu wszystkich okienek, wraz z dziećmi omów ilustracje, naprowadź na wnioski o zastosowaniu wody w życiu codziennym i różnych dziedzinach życia.

Zabawa ruchowa „Strumień wody”

Daj dziecku niebieskie paski bibuły. Trzymając je w ręce dziecko tworzy strumień wody. Dziecko biegają w rytm muzyki udając wodę, która płynie rurami i wypływa z kranu. Na przerwę w muzyce i hasło „oszczędzamy wodę”, dziecko zastyga w bezruchu - kran zostaje zakręcony i woda nie leci.

Zabawa plastyczna „Znak”

Pomoce: farby, kredki, mazaki, pędzle, woda, pastele, elementy tekturowe, folia aluminiowa, kawałki celofanu, niebieski papier, elementy z filcu, pianki, o różnej fakturze

Zaproponuj dziecku aby zaprojektowało i wykonało znak informujący o tym, że należy oszczędzać wodę.

Następnie  zachęć dziecko do wykonania ćwiczenia w karcie pracy ;

https://eduzabawy.com/karty_pracy/szlaczki2/wiosna Zaznacz drogę motylka do kwiatka

Źródło: Program ,,Mamo, tato wolę wodę”

Przygotowały: Maria Rusinek, Agnieszka Gawęda

,,Wolę wodę bo dużo potrafi”- 25.03.2020

Drodzy rodzice grupy III dziś zapraszamy was do przeprowadzenia kilku eksperymentów z wodą, które z pewnością spodobają się waszym dzieciom. Dodatkowo przed przystąpieniem do eksperymentu spróbujcie wytłumaczyć dzieciom, ze woda może przybierać różne postacie. W zależności od temperatury może mieć  inny STAN SKUPIENIA, tzn. inną postać -  para wodna, lód, itp. Oto zadania do wykonania.

1. Słuchanie  wiersza Stanisława  Karaszewskiego ,, Chmurka czarodziejka”

„Jestem chmurką, białą chmurką,

a jak zechcę spadnę deszczem.

Jakbym chciała, to bym grzmiała,

albo gradem w dach stukała,

albo w płatkach wirowała

białym śniegiem!

Jestem chmurką, białą chmurką,

a jak zechcę spłynę rzeką

i popłynę w świat daleko,

albo w zimny lód się zmienię,

albo stanę się strumieniem,

lub się zmienię w morskie fale

i popłynę jeszcze dalej, dalej, dalej,

Przeprowadź rozmowę z dzieckiem zadając pytania po wysłuchanym tekście, np. o tym co potrafi woda ukryta w chmurce, w co może zamienić się chmurka?, czym stukała w dach?, jak wirowała?, czym płynęła? Zapytaj jaki głos słychać na początku wyrazu: deszcz, grad, śnieg,rzeka.

2. ZABAWA RUCHOWA „SŁOŃCE ŚWIECI, DESZCZYK PADA”

Zaproś dziecko do zabawy ruchowej. Na hasło „słońce świeci” dziecko wspina się na palce jakby chciało dosięgnąć do słońca, na hasło „deszczyk pada” - przykuca i robią daszek z rąk. Dla urozmaicenia można dołączyć hasło „wiatr wieje” - wtedy dziecko porusza się, jak drzewa kołysane przez wiatr.

3. ZABAWA BADAWCZA ,,CZY KAŻDA WODA NADAJE SIĘ DO PICIA?”

Pomoce: 3 szklanki z wodą oraz 2 rodzaje substancji do rozpuszczenia: cukier, kwasek cytrynowy

Opis zadania:

Wykonajcie razem doświadczenie – do wody w szklankach dodajcie po jednym składniku. Następnie  próbujcie wodę w szklankach, oceniają jej kolor, smak i zapach. Zadaniem dziecka będzie odgadnięcie, co zostało dodane do wody w każdej szklance.

Podsumowując eksperyment wyjaśnij, że nie wiemy, czy napój, który przypomina wodę, to naprawdę woda. Pamiętajmy, aby pić wodę znanego pochodzenia, sprawdzoną i przebadaną.

4. ZABAWA BADAWCZA - nie(SKUPIENIE)

Pomoce: kostki lodu, woda, słoik, mały garnek, suszarka do włosów

Opis zadania:

Zadaniem dziecka jest umieszczenie w słoiku kilku kostek lodu, następnie rodzic z zachowaniem szczególnej ostrożności ogrzewa słoik z lodem strumieniem ciepłego powietrza z suszarki.

Pytamy dziecko, co się stało z lodem? Czym jest teraz?

Następnie wlej wodę do małego garnuszka i postaw na płycie grzewczej, doprowadź ją do wrzenia. Obserwujcie razem, jak zachowuje się woda postawiona na kuchence.

W każdym naczyniu (lub poza nim- para wodna) znajduje się woda. W zależności od temperatury może mieć jednak inny STAN SKUPIENIA, tzn. inną postać.

Źródło: Program ,, Mamo Tato wolę wodę”

Maria Rusinek, Agnieszka Gawęda

Wolę wodę bo daje zdrowie- 24.03. 2020

Zabawa z piosenką ,, „Mamo Tato wolę wodę”

https://www.youtube.com/watch?v=yaXWqGe7tQM

Gdy biegnę drogą w nieznane
Zabieram Tatę i Mamę.
W plecaku wody mam łyk,
Bo szczyty zdobywać będę dziś.

Mijamy górskie strumyki,
Rzucamy do nich kamyki
I szumi zielony bór,
Czujemy jak płynie siła z gór.

Mamo, Tato wolę wodę
Źródła słychać szum
I drzewa tańczą, a ja z nimi
Radośnie bawię się tu.

A gdy na szczycie staniemy
Radośnie się zaśmiejemy
Za Zdrojkiem dalej chcę biec
Bo gdy pijesz wodę tak już jest.

Mamo, Tato wolę wodę
Źródła słychać szum
I drzewa tańczą, a ja z nimi
Radośnie bawię się tu.

Mamo, Tato wolę wodę,
Orzeźwia każdy łyk
Kiedy chmurki płyną ponad głową
Wesoło bawię się dziś.

„Płynie woda”-ćwiczenia ortofoniczne rozwijające mięśni narządów mowy na zgłoskach: kap, kap, kap, chlap, chlap, chlap, ciur, ciur, ciur, szu, szu, szu.

Dzieci rysują dużą kroplę na kartonie i za pomocą pieczątki ( umoczonego  w  farbie palca) zaznaczają ile razy piją wodę w ciągu dnia

Zabawa ruchowa;, Wodne kalambury”

naśladowanie,  rozpoznawanie i nazywanie czynności związanych  z wodą

Rodzic na początku później dziecko pokazuje według  własnych pomysłów czynności związane z wodą, np. pływanie, łowienie ryb, chodzenie po kałużach, mycie się itp. dzieci  mają za zadanie rozpoznać i nazwać określoną czynność.

„Wodna muzyka” - zabawa badawcza

Materiały:

- metalowe miski, szklanki,

- różne łyżki - metalowe, drewniane, plastikowe,

- woda.

Dziecko wlewa wodę do naczyń – do każdej inną ilość. Następnie uderza wybraną łyżką o naczynia i słucha dźwięków,  jakie się z nich wydobywają. Dziecko przetasowuje każdą łyżkę, czy dźwięki są inne?

Podsumowanie, „ Do czego potrzebna jest woda?”

-dziecko określa do czego potrzebna jest woda,

-utrwalenie wiadomości o właściwościach wody ,

-wypowiadają się na temat:, co by się stało gdyby zabrakło wody.

Źródło: Program , Mamo tato wolę wodę”

Przygotowały: Maria Rusinek , Agnieszka Gawęda

Temat dnia: Wolę wodę bo daje życie.

Rozwiązanie zagadki,, Służy do picia, służy do mycia bez niej na ziemi nie byłoby życia”

Zabawa ,, Kolorowe kropelki” –Potrzebne gazety lub karton, nożyce, kredki lub farby

Rodzic rysuje dziecku kilka kropel ( 5-9), zadaniem dziecka jest powycinać je i policzyć.  Kartonowe kropelki można pomalować na kilka kolorów.

Zabawa na spostrzeganie „Znikające krople” – ćwiczenia percepcji wzrokowej
Rodzic układa papierowe krople deszczu w różnych  kolorach( wycięte np. z gazety lub wcześnie pomalowane przez dziecko)  na podłodze. Zadaniem dziecka będzie zapamiętać ich kolejność a następnie odgadnąć, która kropla zniknęła – została ukryta przez rodzica.

Słuchanie opowiadania

Dziecko kładzie się wygodnie na  poduszce na podłodze , zamyka oczy i słucha opowiadania rodzica :
„ Jesteś małą , przezroczystą kropelką , która spadła z deszczem na ziemię . Leżysz teraz na zimnej , czarnej ziemi . Widzisz , jak obok ciebie spadają inne krople deszczu , odbijają się o ziemię i opadają. Jest was coraz więcej . Czujesz, jak dotykają cię ze wszystkich stron inne krople . Łączysz się z nimi i rozciągasz się w kałużę, początkowo małą , potem coraz większą
Ale co to ? Twoje koleżanki zaczynają wsiąkać w ziemię. Odrywają się od ciebie i powoli znikają. Zostajesz sama.
Zaczynasz czuć ciepło . Słońce swoimi promykami ogrzewa cię – stajesz się coraz mniejsza , lżejsza. Ja ginę ! – krzyczysz .
Nie, nie giniesz. Unosisz się do góry .Jesteś parą
W górze kręcisz się , kłębisz . Stajesz się małym ,białym obłoczkiem, który popychany wiatrem zwiedza przestworza . Płyniesz po niebie delikatnie , wolno . Patrzysz na świat z góry – fruwasz
Nagle coś się dzieje. Wiatr popycha cię coraz mocniej i mocniej. Duże niebieskie chmury pochłaniają ciebie w całości . Czujesz ogromny chłód i ciężar . Lecisz w dół . Opadasz z ogromną prędkością . Nie jesteś w stanie zapanować nad sobą . Wyprzedzają cię spadające krople deszczu . Ty też jesteś jedną z nich. .
Ojej ! Uderzyłaś z wielką siłą i rozprysłaś się na ziemi . Ale nie możesz odpocząć . Z ogromną prędkością turlasz się po ziemi w dół – spadasz z góry . Gonią cię inne krople wody .
Plusk! Leżysz bezsilna . Nie możesz uwierzyć , że ten koszmar już się skończył .Czujesz ulgę . Pływasz po tafli błękitnej wody jeziora . Woda unosi cię i goi twoje rany . Jest przyjemnie , spokojnie. Słyszysz tylko szum fal powstających na jeziorze pod wpływem delikatnego wiatru. Upajasz się tym spokojem
Marzysz o tym , by znów fruwać po niebie , unosić się w górę i w górę
Tymczasem marzenia stają się realne. Znowu jesteś wysoko . Lekko i swobodnie wirujesz w przestworzach . Widzisz małe obłoczki i duże chmury . Jesteś jedną z nich .
Po chwili czujesz ogromny , przeraźliwy chłód , jakiego nigdy dotąd nie doznałaś . Odrywasz się od chmury i lecisz znowu w dół . Ale powoli , powoli , powoli
Jesteś przepięknym płatkiem śniegu – jedynym w swoim rodzaju . Opadasz delikatnie na ziemie . Leżysz wśród innych płatków . Błyszczysz się w promieniach słońca .
Jest ci przyjemnie .
Och! Co się dzieje ? Topniejesz . Kurczysz się , malejesz – znów jesteś kroplą wody !
Co teraz ze mną będzie ? – myślisz . Co się teraz stanie ?”

W co może przemienić się woda ?- dzieci wymieniają różne stany skupienia wody
( deszcz, grad, śnieg, lód, szron, rosę, mgłę) .

Zabawa słuchowo – ruchowa ,, Krople deszczu”

- kropi deszcz( pojedyncze stuknięcia palców o podłogę)

- pada deszcz ( ruch rąk i palców z góry na dół, oburącz )
- wieje wiatr ( jednoczesny ruch ramion i rąk na prawo i lewo )
- błyskawica ( klaśnięcie w dłonie )
- tęcza ( jednoczesne rozłożenie rąk i ramion od środka na boki )

„Wodne WOW” -  - zabawa badawcza

Materiały:

- szklanka,

- kilka rodzynek,

- gazowana woda,

- tabletki musujące (np. wapno, wit. c)

Dziecko wlewa wodę do szklanki (trochę więcej niż połowę), wrzuca do niej rodzynki, jedna po drugiej. Wspólnie z rodzicem obserwuje ich „taniec w wodzie”. Dla wzmocnienia efektu można wrzucić tabletkę musującą.

źródło ,, Program,, Mamo, tato wolę wodę

Wchodzimy na https://klikankowo.jimdofree.com/ następnie klikamy na EDUKACJA SPOŁECZNA/PRZYRODNICZA. Po prawej stronie w kolumnie wybieramy zakładkę WODA. Wyświetlą się slajdy z różnymi ciekawostkami nt wody, które rodzic może przeczytać dziecku.

Przygotowała: Maria Rusinek, Agnieszka Gawęda

 

Znaczenie wody w życiu człowieka- 20.03.2020

1. Zabawa ruchowa,, Dyktando”

Rodzic mówi, a dziecko wykonuje odpowiednie ruchy:

Idź do przodu cztery kroki i zrób w miejscu dwa podskoki.

Teraz w lewo kroków pięć, przysiad, podskok, ściśnij pięść.

Idź do tyłu cztery kroki i zrób w miejscu trzy podskoki.

Teraz w prawo kroki dwa i od nowa – tralala.

Zabawa ruchowa Taniec kropelek.

Rodzic wystukuje raz ciszej , raz głośniej rytm klockami

Dzieci są kropelkami deszczu, które spadają na ziemię. Spadanie kropelek jest związane z natężeniem gry . Mocne, głośne dźwięki – kropelki szybko spadają na ziemię (wykonują przysiad i podnoszą się), słabe, ciche dźwięki – kropelki powoli, miękko spadają (wykonują przysiad, podnoszą się i znowu robią przysiad).

2. Zabawa badawcza – Co pływa? Co tonie?

Wymawianie przez rodzica nazw wybranych przedmiotów z podziałem na głoski. Podawanie całych nazw przez dzieci, np.: m-o-n-e-t-a, i-g-ł-a, k-o-r-e-k, p-a-p-i-e-r,

Wypowiedzi dzieci dotyczące ich przewidywań, na temat: Co się stanie, kiedy wrzucimy te przedmioty do wody?

Sprawdzanie zachowania się w wodzie drobnych przedmiotów wybranych przez dzieci (monety, igły, korka, gumowej kaczuszki, gwoździa, agrafki, plasteliny…).

Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami na temat przedmiotów, które pływają w wodzie i które w niej toną. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie:  Dlaczego tak się dzieje? Wyjaśnianie, co wpływa na taki stan rzeczy.

3.Karta pracy, cz. 3, s. 51. https://bit.ly/2IYTh6z

żródło:, MAC Edukacja

Maria Rusinek, Agnieszka Gawęda

Kalendarz pogody- 19.03.2020r.

1. Zabawa badawcza- Jaka jest pogoda? Skąd się bierze deszcz?- Rozmowa na temat aktualnej pogody.

Potrzebne: słoik, ciepła woda, lód, talerzyk szklany lub porcelanowy, słomka do napoju, paski bibuły (wstążka).

Do słoika nalewamy gorącej wody i przykrywamy go talerzykiem, na który wysypaliśmy kostki lodu.

2. Jak powstaje deszcz? Para wodna (z lądów i oceanów) jest lekka i unosi się ku górze (można to zaobserwować przy gotowaniu wody w czajniku), powstają z niej chmury. Przy zetknięciu się z zimnym powietrzem (w atmosferze im wyżej tym chłodniej) para wodna skrapla się i powstaje deszcz. Przy okazji  odpowiemy na kolejne ciekawe pytanie o to skąd się biorą chmury.

Dzięki temu doświadczeniu nie tylko dowiemy się skąd się bierze deszcz, ale i poznamy trzy stany skupienia wody. Rozmowa na temat deszczu.

−  Jak wyglądają chmury, gdy pada deszcz?

−  Jaki może być deszcz?

− Jakie znacie rodzaje deszczu? (Mżawka, kapuśniaczek, ulewa, nawałnica). −− Jak oznaczylibyście graficznie rodzaje deszczu?

Po czym poznajemy, że wieje wiatr?

Czy wiatr zawsze jest zimny?

Jak możemy określić, skąd wieje wiatr?

3. Wykonanie wskaźnika służącego do określenia kierunku wiatru.

Dzieci dostają rurki do napojów. Wycinają z bibuły wąski pasek i z pomocą rodica mocują bibułę do rurki za pomocą małej pinezki lub szpilki.

Sprawdzanie, z którego kierunku wieje wiatr.

Dzieci ze wskaźnikami wychodzą na balkon. Podnoszą ręce ze wskaźnikami do góry i obserwują, w którą stronę odchyla się bibuła.

4. Zabawa ruchowa Chodzimy między kałużami.

Rodzic rozkłada na dywanie kolorowe kartki – kałuże. Dzieci maszerują na palcach między kałużami, z wysokim unoszeniem kolan. Na sygnał  ,, Skok” przeskakują przez kałużę .

Źródło: MAC Edukacja

Przygotowała: Maria Rusinek, Agnieszka Gawęda

Marcowi przyjaciele- 18.03.2020r.

1. Zabawa oddechowa – Delikatny wiatr i mocny wiatr.
Dmuchanie na kuleczki uformowane z papieru.
Lekki wiatr – delikatne wydmuchiwanie powietrza na kulki.
Silny wiatr – silne wydmuchiwanie powietrza.

2. Zabawa Przysłowie – rozwijanie zdolności improwizacji wokalnych..
Dziecko zajmuje miejsca na dywanie. Rytmicznie z rodzicem recytuje tekst Bożeny Formy, podając sobie małą piłkę.
My cię, marcu, dobrze znamy,
więc dla ciebie zaśpiewamy.
Marzec, marzec wciąż przeplata
trochę zimy, trochę lata.
Tekst powtarzają kilka razy – dotąd aż go zapamiętają. Następnie Rodzic  śpiewa na dowolną melodię pierwszą część tekstu:
My cię, marcu, dobrze znamy,
więc dla ciebie zaśpiewamy.
Po czym podaje piłeczkę do dziecka.  Dziecko na dowolnej melodii śpiewa:
Marzec, marzec wciąż przeplata
trochę zimy, trochę lata.

3. Zabawa dźwiękonaśladowcza Rodzic wypowiada poszczególne nazwy elementów pogody w dowolnej kolejności, a dzieci wypowiadają słowa, dźwięki pasujące do wymienionych. Dźwięki te zostały wcześniej ustalone. Np.
Krople deszczu – kap, kap…
Kałuże – plum, plum…
Strumyk – szur, szur…
Chmury – och, och, och.
Burza – trach, trach.

Żródło: Mac Edukacja

Przygotowały: Maria Rusinek, Agnieszka Gawęda


 
Statystyka
Użytkowników : 1
Artykułów : 610
Odsłon : 744270
Szukaj na stronie