• Image 1 Caption
  • Image 2 Caption
  • Image 3 Caption

PostHeaderIcon Grupa Słoneczka

PostHeaderIcon Propozycje zabaw dla dzieci i rodziców

e-mail grupowy: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Drodzy Rodzice, wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom,

nauczyciele pracujący w naszej placówce proponują zabawy,

ćwiczenia oraz strony internetowe, z których dzieci z rodzicami mogą skorzystać

w warunkach domowych. Zapraszamy do zapoznania się z bazą materiałów:

 

„Wołanie wiosny”- 03.04.2020

Drodzy rodzice w ramach dzisiejszej tematyki grupa IV proponuje zadania, które pomogą dzieciom w utrwaleniu wiadomości o wiośnie. Rozwijając umiejętność wypowiadania się w różnych sytuacjach stworzonych przez zawarte polecenia w zadaniach do wykonania.

Oto proponowane zadania.

Zadanie1. „Wołanie wiosny” – Zabawa ruchowa przy piosence. Sł. i muz. K. Gowik- youtube.

I Dzisiaj w drodze do przedszkola już zielone były pola,

maszerują w rytmie ćwierćnut

a bociany klekotały

wyciąga przed siebie ręce, którymi naśladuje bociani dziób, i miarowo nim klaszcze

bo na łąkę przyleciały

opuszcza ręce i maszeruje w rytmie melodii piosenki

Ref.: Zielona wiosenka nas woła

dziecko wykonuje obroty, w lewą stronę

zielona panienka wesoła

obroty w prawą stronę

W oczy świeci nam złotym słońcem

zatrzymuje się i klaszcze miarowo,

i rozrzuca kwiaty pachnące

naśladują rozrzucanie kwiatów.

II  Na gałązkach pierwsze pąki, a na pąkach pierwsze bąki

zatrzymuje się wykonują miarowe podskoki obunóż w miejscu

Żabki skaczą, a skowronek śpiewa jak srebrzysty dzwonek

unoszą ręce nad głowy i małymi krokami wykonują obrót wokół

Ref.: Zielona wiosenka nas woła

dziecko wykonuje obroty, w lewą stronę

zielona panienka wesoła

obroty w prawą stronę

W oczy świeci nam złotym słońcem

zatrzymuje się i klaszcze miarowo,

i rozrzuca kwiaty pachnące

naśladują rozrzucanie kwiatów.

III. Na spacerze zobaczymy, czy już nigdzie nie ma zimy

dziecko maszeruje w dowolnych kierunkach,

Teraz wiosna rządzić będzie, z czego bardzo się cieszymy

w dalszym ciągu maszeruje, równocześnie klaszcząc

Ref.: Zielona wiosenka nas woła

dziecko wykonuje obroty, w lewą stronę

zielona panienka wesoła

obroty w prawą stronę

W oczy świeci nam złotym słońcem

zatrzymuje się i klaszcze miarowo,

i rozrzuca kwiaty pachnące

naśladują rozrzucanie kwiatów.

Zadanie 2. „Ptasie gniazdo”-Zabawa relaksacyjna. Pomoce: Klocki, poduszki, odtwarzacz CD, nagranie spokojnej melodii. Rodzic wraz z dzieckiem buduje na środku pokoju gniazdo z koców           i poduszek. Dziecko siada w gnieździe. Rodzic prosi, aby wyobraziło sobie, że jest pisklęciem. Przy nagraniu spokojnej melodii opowiada, co się zdarzyło. – Twoje przytulne, ciepłe gniazdo jest bardzo wysoko na drzewie i wiatr kołysze nim delikatnie. W gnieździe mieszkają mama bocianowa i małe bocianie pisklęta. Wiatr dmie coraz mocniej. Nagle gniazdo się przewraca, a ty, małe pisklę, musicie rozłożyć skrzydełka i machać nimi, aby nie spaść na ziemię. Rozłóż szeroko ramiona i lataj po pokoju mówiąc: kle, kle, kle… dopóki nie naprawię gniazda i z powrotem was do niego nie przyprowadzę. (Rodzic naprawia gniazdo i przyprowadza do niego swoje pisklę). Rodzic kontynuuje opowieść: – Teraz znów siedzisz w swoim ciepłym gniazdku i łagodnie się kołyszesz. Ojej, nadchodzi burza! Nagle twoje gniazdo znów się przewraca. Rozłóż skrzydełka i lataj po pokoju, powtarzając przy tym: kle, kle, kle… Mocno poruszaj swoimi skrzydełkami, aby stały się silne. Chcę naprawić gniazdo           i zanieść do niego swoje pisklę. Teraz znowu możemy wszyscy razem siedzieć w ciepłym domku. Widzę, że mój mały bocianek umie już latać… Rozwiń swoje skrzydełka, pofruń i przyleć teraz do gniazda.

Wiosenna muzyka E. Simoni- youtube

Zadanie 3. „Rysowanie po śladach linii” – Narysuj linie od zdjęć dorosłych ptaków do ich potomstwa. Nazwij ptaki. Oglądaj pióra wybranych ptaków – bociana, wilgi, kukułki, czajki.         Karta pracy, cz. 3, s. 69. Karta pracy, cz. 3, s. 70–71. Policz żaby. Wskaż dwie takie same pary żab. Pokoloruj ich. Wyklaszcz podany rytm i powtarzaj tekst za rodzicem.

Karta pracy, cz. 3, s. 71. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

Zadanie 4. „Co to za ptak ?”- Ćwiczenia słuchu fonematycznego. Rodzic podaje głoski, a dziecko wymyślają nazwy ptaków rozpoczynające się tymi głoskami. Np. a – albatros; b – bocian; d – dudek; g – gawron; j – jemiołuszka; k – kukułka; m – mewa; o – orzeł; p – pliszka; r – raniuszek; s – sowa; w – wrona.

Zadanie 5.Wyścigi piórek”- Ćwiczenia oddechowe. Sztuczne piórko dla dziecka (najlepiej gdyby były podobne do piór szpaka). Dziecko siada po przeciwnej stronie np. stołu. Zadaniem jest przedmuchanie piórka z jednej strony stołu na drugą. Wygrywa ten, którego piórko będzie pierwsze po drugiej stronie stołu.

Zadanie 6. „Wiosna za oknem” praca plastyczna. Rozmowa rodzica z dzieckiem wprowadzająca do tematu pracy. Jaką mamy obecnie porę roku? Ile jest pór roku? Co się zmienia wiosną w przyrodzie? Jak wygląda wiosna za naszym oknem? Pomoce; biała kartka, ołówek, kredka lub farba plakatowa. Planowanie wiosennej kompozycji ołówkiem. Rozmowa na temat kolorów wiosny – dobieranie właściwych barw do malowania obrazka. Wykonanie pracy plastycznej pod kierunkiem rodzica.

Zachęcam do wysyłania zdjęć dzieci i ich prac na naszego e-maila grupowego Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady cz.3, s. 69,70,71.

Źródło- „Nowe przygody Olka i Ady BB++

Przygotowała- Anna Łyś

„Zadania o ptakach”- 02.04.2020

Drodzy rodzice grupa IV dzisiaj proponuje zadania, w których dziecko będzie miało możliwość do poszukiwania i zdobywania doświadczeń matematycznych. Wykonywania i rozwiązywania prostych zadań, czyli zdobywanie umiejętności przekształcania sytuacji życiowych na działania matematyczne.

Zadanie 1. „Czy znasz te ptaki ?” Wskaż na rysunkach: słowika, wróbla, jaskółkę, bociana. Pokoloruj rysunki ptaków, które powracają do Polski na wiosnę. Połącz fragmenty obrazka znajdującymi się na dole karty z odpowiednimi pustymi miejscami na dużym obrazku.

Karta pracy st. 65, 66. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

Zadanie 2. „Zadania o ptakach” Rozwiązywanie zadań tekstowych metodą symulacji. Rodzic daje dziecku klocki (lub inne liczmany), wybiera sobie 10 klocków. Rodzic podaje zadania, a dziecko stara się je rozwiązać, dokładając klocki lub je odkładając. Na drzewie siedziało 7 wróbli. (Dziecko układa przed sobą 7 klocków). Potem przyleciały jeszcze 3 wróble. (Dziecko dokłada jeszcze trzy klocki). Ile wróbli siedzi teraz na drzewie? Dziecko liczy klocki i podaje ich liczbę, odpowiadając na pytanie. Dziecko układa działanie: 7 + 3 = 10 i odpowiada na pytanie.  Na drzewie było 8 gołębi. (Dziecko układa przed sobą 8 klocków). Przejeżdżający samochód wystraszył je i wszystkie odleciały. (Odsuwają 8 klocków). Ile gołębi pozostało na drzewie? Dziecko liczy pozostałe klocki i odpowiada na pytanie. Dziecko układa działanie: 8 – 8 = 0 i odpowiada na pytanie. W ten sposób dziecko rozwiązuje podobne zadania. Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 65. Kolorowanie jajek. Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 56–57. Zapisywanie obliczeń do sytuacji przedstawionych na obrazkach. Czytanie zadań. Wykonywanie do nich ilustracji i zapisywanie obliczeń.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=48

Zadanie 3. „Powracające ptaki” –wizualizacja. Rodzic opowiada- dziecko pokazuje. Wyobraź sobie, że jesteś ptaszkiem, który powraca z ciepłej Afryki gdzie spędził zimę. Kiedy się dowiedział, że u nas jest już wiosna, wybrał się w drogę, aby do nas powrócić. Leciał niewysoko. Przelatywał nad stadem lwów, z których jeden groźnie ryczał (dzieci otwierają buzię szeroko i udają ryczącego lwa). Nad rzeką ujrzał słonie, które pięknie, na wszystkie strony kręciły trąbami (dzieci złączonymi i wyciągniętymi do przodu ustami kręcą na wszystkie strony). Na drugim brzegu rzeki wylegiwały się cztery tłuste hipopotamy (dzieci nadymają policzki cztery razy). Wkrótce ptaszek doleciał do morza i usłyszał szum jego fal (szu, szu, szu, szu). Morze było głębokie i szerokie i leciał nad nim nasz ptaszek przez wiele godzin. Kiedy znalazł się nad lądem, przysiadł na chwilkę, aby się pożywić nasionkami (z buzi dzieci robią dziobek i lekko rozchylają środkową część ust, tworząc kółeczko. Po jedzeniu pięknie wyczyścił dziobek (języki czyszczą kąciki ust). Wiedział nasz ptaszek, że już jest niedaleko – przeleciał jeszcze nad pastwiskiem, gdzie brykały koniki (kląskanie) i minął w powietrzu wieżę Kościoła, gdzie głośno biły dzwony (bim, bam, bim bam). Na polu, tuż przy jego rodzinnym lesie pracował traktor (naśladujemy wargami dźwięk traktora). Jeszcze tylko kilka machnięć skrzydłami i już był przy swym rodzinnym gnieździe. Poczuł się szczęśliwy i radośnie zaśpiewał.

Zadanie 4. „Szukamy nazw ptaków” -Przeczytaj z rodzicem (lub samodzielnie) nazwy ptaków z pierwszego rzędu. Odszukaj w drugim i w trzecim rzędzie takie same wyrazy. Pokoloruj ich tak samo jak tych we wzorze.

Karta pracy, cz. 3, s. 68. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

Zadanie 5. „Rachunki pani wiosny”- Dziecko słucha zagadek matematycznych, następnie przelicza w zakresie 10 przy użyciu klamerek i papierowych tacek.

Przyszła wiosna do lasku z kluczykiem przy pasku

A te kluczyki brzęczące, to kolorowe kwiaty pachnące

Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy

Oblicz proszę ile kwiatków wyszło

Spod zimowych pierzynek?

Stąpa wiosna po łące

Zbiera kwiaty pachnące

Ma trzy stokrotki, cztery tulipany

Powiedz z ilu kwiatków

Zrobi wiosna bukiet pachnący?

Siedziało dziesięć jaskółek

Na sosnowej gałązce

Pięć odleciało

Ile teraz jaskółek będzie

Z gałązki spoglądało ?

W ogrodzie na grządce

Rosło pięć słoneczników pięknych jak słońce

Przyszła Kasia i trzy zerwała

Bo bukiet piękny zrobić chciała

Ile słoneczników teraz rośnie na grządce?

Chodzi wiosna po lesie

Promyki słońca w koszach niesie

Dwa kosze ma dla kwiatków

Trzy dla trawki

Trzy dla leśnej zwierzyny

Ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?

Zadanie 6. „Wiosenne słońce”- Zabawa plastyczna Pomoce: żółty i pomarańczowy papier, kartka w kształcie słońca, klej. Wydzieranie koła i pasków – promyków słońca – z żółtego papieru i z pomarańczowego papieru; przyklejanie ich na kartce w kształcie słońca.

Zachęcam do wysyłania zdjęć dzieci i ich prac na naszego e-maila grupowego Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady cz.3, s. 66, 68. Litery i liczby, cz. 2, s. 57.56.

Źródło- „Nowe przygody Olka i Ady BB++

Przygotowała- Anna Łyś

„Gdzie budować gniazdo?”- 01.04.2020

Drodzy rodzice grupa IV w dzisiejszym dniu zaprasza do rozbudzania zainteresowań przyrodniczych, poznania życia ptaków charakterystycznych dla wiosny.

Zadanie 1. „Gdzie budować gniazdo?” - Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej.

Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł. – Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek?  O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu… – Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka. – Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie?         O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską... – Ćwir! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.  – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się, więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

Rozmowa na temat opowiadania. – Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące tekstu opowiadana. Które ptaki rozmawiały o gniazdach? − Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek? − Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz? − Co powiedział wróbel na temat gniazd? − Z czego ptaki robią gniazda?

Zadanie 2. „Ptasie gniazda”- Słuchanie nazw ptaków, oglądanie ich gniazd. Określanie różnic               i podobieństw między gniazdami. Kończenie rysowania bocianów według wzoru. Oglądanie zdjęcia bociana. Zdjęcie bociana. Podanie jego nazwy, dzielenie jej na sylaby, określanie pierwszej głoski           i ostatniej głoski.  Określanie cech ptasich na podstawie bociana (dziób, skrzydła, ciało pokryte piórami, fruwa, ma ogon itp.)

Karta pracy, cz, 3, s 62, 63, 64 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

Zadanie 3. „Jestem bocianem”- wizualizacja. Dzieci naśladują ruchem i głosem bociana, o którym opowiada rodzic; Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem. Następnie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje. Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno. Myśli: „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz niż nic” i łapie żaby. Potem odlatuje do swojego starego gniazda, które ma od lat.

Zadanie 4.„Ptasie pióra” Oglądanie zdjęć, obrazków ptasich piór, zapoznanie z ich budową.  Zwrócenie uwagi, że składają się one z elastycznej osi oraz promyków, które od niej odchodzą              z jednej i z drugiej strony i nie łączą się ze sobą. Rodzic wyjaśnia, że na skrzydłach ptaki posiadają pióra zwane lotkami, dzięki którym latają. Z ogona wyrastają pióra zwane sterówkami – one pozwalają ptakom utrzymać równowagę.

Zadanie 5. „Odkrywamy literkę małe i wielkie J, -drukowane. Analiza i synteza słuchowa słowa: „jajka”. Dziecko dzieli słowo „jajka” na sylaby i na głoski. Liczy sylaby i głoski w słowie „jajka”. Wymienia inne słowa, w których głoska j jest na początku (jagody, jogurt, jodła…), na końcu (kij, maj, tramwaj…) oraz w środku (bajka, fajka, lejek…). Nazwij zdjęcia, dziel nazwy zdjęć na głoski, zaznacza na niebiesko liter j, J w wyrazach.  Czytaj sylaby, wyrazy i tekst.  Rozwiąż krzyżówkę.  Czytaj nazwy ptaków. Pokoloruj wyrazy– nazw ptaków znanych dzieciom. Przeczytaj wyrazy powstałe z połączenia sylab.  Wódź palcem po literze j – małej i wielkiej, pisanej. Pisz litery j, J po śladach, a potem – samodzielnie.

(st.52-5 6- latki) https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=48

Dzieci 5- letnie- st.64. Opisz, co przedstawia obrazek.  Określ pierwszą głoskę w słowie jajka i nazwach rysunków.  Rysuj po śladach rysunków.  Pokoloruj wybrany rysunek.  Zaznacz liter j, J   w wyrazach.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/przygotowanie-czytania-pisania/mobile/index.html#p=64

Zadanie 6. „Bocian” - Wykonanie wydzieranki z kolorowego papieru. Pomoce: kolorowy papier, kartka, klej.  Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.  Omówienie budowy bociana (nogi, głowa, szyja, skrzydła, tułów, ogon).  Określanie kolorów poszczególnych części ciała bociana.  Wyrywanie z papieru poszczególnych części bociana i przyklejanie ich na kartce.  Dorysowanie trawy, ewentualnie słońca i chmur.  Wykonanie prac przez dzieci.  Porządkowanie miejsc pracy.

Słuchanie wiadomości na temat bociana. Bocian biały zamieszkuje tereny trawiaste, stepy, sawanny, tereny uprawne blisko zbiorników wodnych, bagienne, wilgotne lub okresowo zalewane łąki                  i pastwiska, okolice jezior i laguny. Lubi rozproszone drzewa, na których może gniazdować lub nocować. Występuje głównie na nizinach, rzadko na wyżynach. Bocian unika terenów zimnych, o częstych opadach atmosferycznych, obszarów wysoko położonych i o gęstej roślinności. W przeciwieństwie do bociana czarnego, nie unika siedzib ludzkich i często gnieździ się w środku wsi lub w małych miastach. Bocian ma upierzenie białe, z wyjątkiem czarnych lotek i ogona. Nogi i dziób są czerwone. Szyję ma długą, w locie wyciągniętą do przodu. Młode ptaki mają czarny dziób. Pisklęta są pokryte białym, gęstym puchem. Bociany zakładają duże, koliste gniazda z warstwowo ułożonych gałęzi, poprzetykanych skośnie witkami. Wyściółka jest dość obfita – ze słomy, torfu, niekiedy z dodatkiem papieru i szmat. Umiejscowione są one zwykle na drzewie, w bezpośredniej bliskości siedzib ludzkich, lub na różnych budowlach (na dachu budynku mieszkalnego lub gospodarczego, w ruinach wysokich budynków, na nieczynnych kominach fabrycznych, pylonach, słupach telegraficznych, stogach). Bocian składa jaja pod koniec kwietnia (od 1 do 7). Jest ptakiem mięsożernym. Żywi się owadami, głównie pasikonikami i chrząszczami, ale również jaszczurkami, wężami, pisklętami i małymi zającami. W latach obfitujących w myszy i norniki zjada prawie wyłącznie te gryzonie, przez co jest ptakiem pożytecznym z punktu widzenia rolników.

Zadanie 7. „Obserwujemy powracające ptaki”- Zabawy orientacyjno-porządkowe. Dziecko spaceruje, na hasło: Skowronek, zatrzymuje się, kładzie na brzuchu, podnosi łokcie nad podłogę, naśladuje obserwowanie ptaka przez lornetkę.  Oglądamy przebiśniegi, Dziecko na hasło: Przebiśnieg, wykonuje przysiad i patrzy na podłogę – przyglądając się kopcom przebiśniegów wyglądających spod śniegu. Uwaga! Kałuża, Dziecko spaceruje między rozłożonymi przez rodzica dowolnymi przedmiotami – kałużami. Na hasło: kałuża, przeskakuje przez krążki – kałuże.

Zachęcam do wysyłania zdjęć dzieci i ich prac na naszego e-maila grupowego Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady cz.3, s. 64, 65. Litery i liczby, cz. 2, s. 52.53,54,55

Źródło- „Nowe przygody Olka i Ady BB++

Przygotowała- Anna Łyś

„Wiosna na łące”- 31.03.2020

Drodzy rodzice grupa IV zaprasza do kolejnych wspólnych działań z dzieckiem. Stwarzających sytuacje sprzyjające aktywizowaniu myślenia, doskonaleniu sprawności umysłowych i manualnych, nawiązujących do wiosennej łąki.

Zadanie 1. „Szukamy rymów do wiosennych słów”. Rodzic wymawia słowa kojarzące się z wiosną, a dziecko podają do nich rymy., np., wiosna – sosna, radosna, skowronek – dzwonek, sasanka – pisanka, krokus – hokus-pokus… Zaznacza drogę Ady i Olka do kwiatów. Nazywa kwiaty, rysuje kwiaty po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.  Karta pracy, cz. 3, s. 54 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

Zadanie 2. „Motyle i kwiaty”- zabawa matematyczna. Liczmany, np. klocki. Rodzic przedstawia dzieciom sytuacje, np. Pewnego dnia zakwitły na łące 2 stokrotki, następnego dnia zakwitły jeszcze 3. Ile stokrotek zakwitło na łące? Dzieci układają liczmany, liczą je i odpowiadają na pytanie. Dzieci układają działanie: 2 + 3 = 5 odczytują je                    i odpowiadają na pytanie. Tak samo postępują przy kolejnych zadaniach. − Na łące rosło 8 stokrotek. Dzieci zerwały 4 stokrotki. Ile stokrotek zostało? − W słoneczny dzień nad łąką fruwały 4 motylki cytrynki. Za chwilę przyleciało jeszcze 6 motylków. Ile motylków fruwa teraz nad łąką? − Na kwiatach siedziało 10 motylków cytrynków. 3 motylki odfrunęły. Ile motylków zostało na kwiatach?

Zadanie 3. „Wiosenne buziaki”- Zabawa Taniec promyków. Odtwarzacz CD, nagranie piosenki Wiosenne buziaki, żółte szyfonowe chusty, lub dowolne. Dzieci są promykami słońca. W rytmie piosenki wykonują dowolne improwizacje ruchowe do niej. Prezentują kilka wymyślonych przez siebie figur, Rodzic zwraca uwagę na skoordynowanie ruchów z rytmem piosenki. (youtube)

Zadanie 4. „ Rozwiązujemy rebusy”. Rozwiąż rebusy str.48. Rysuj palcem kształt litery ł- małej i wielkiej. Pisz ł, Ł po śladach a potem samodzielnie- str.49 ( dzi.6- letnie) https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=48

Co jest przedstawione na obrazku? Co słyszysz na początku słowa łodyga? Rysuj po śladach rysunków. Co słyszysz na początku ich nazw? Pokoloruj wybrany rysunek str.62. Następnie obejrzyj rysunki figur. Policz figury każdego rodzaju. Zaznacz ich liczbę kropkami przy odpowiedniej figurze na dole karty. Pokoloruj wybrany rysunek str.63 ( dzi.5- letnie).

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/przygotowanie-czytania-pisania/mobile/index.html#p=64

Zadanie 5. „ Wiosenny quiz” - Rodzic mówi zdania o łące a dziecko określa ich logiczność: prawda – podnosi rękę do góry, fałsz – kładzie na kolanach.

Na łące rośnie wysoka trawa, a w niej są biedronki, koniki polne, motyle.
Pszczoły zbierają nektar z kwiatów i robią z nich lizaki.
Pod ziemią długie korytarze ryje kret.
Wiosną na łące dzieci lepią bałwana.
Po łące przechadza się bocian i szuka żabek na śniadanie.
A żabki chowają się przed nim w trawie i wołają kra, kra.
Zadanie 6. „Na wiosennej łące” -Zabawa muzyczno-ruchowa z wykorzystaniem gazet. (Wiosna- Antonio Vivaldiego)  youtube
Rodzic zaprasza dziecko do zabawy mówiąc: Pachnie łąka, kłania się rumianek, zapraszam ciebie na łąkowy taniec.
Jesteśmy na łące, świeci słońce, oddychamy głęboko. Na hasło:
Wieje wiatr – dziecko dmucha w gazetę by łopotała na wietrze
Pada deszcze – dziecko stuka paluszkami o gazetę
Parasol- dziecko chowa się pod gazetę
Wieje wiatr – dziecko porusza gazetą
Na koniec dziecko kładzie się na plecach i wdycha nosem świeże powietrze.

Zadanie7. „Wiosenna łąka” Wykonanie pracy plastycznej inspirowanej muzyką. Dziecko z rodzicem siedząc przy stoliku, wyjaśnia, że za chwilę posłuchają utworu pt. „Wiosna”, a podczas słuchania muzyki będą rysować zieloną kredką kreski pionowe, z góry na dół, po całej kartce w rytm słyszanej muzyki. (ok.2,5 min.) Rodzic włącza utwór. Dziecko rysuje kreski. Po zakończeniu utworu dziecko odkłada kredkę. Rodzic wyjaśnia dzieciom, że narysowało trawę na wiosennej łące. Rodzic zachęca dziecko do wykonania pracy pt. „Wiosenna łąka” wykorzystując dowolną technikę. Dziecko może dorysować owady, kwiaty it. -Składanka Happy Classical Mozart Vivaldi- youtube

Zachęcam do wysyłania zdjęć dzieci i ich prac na naszego e-maila grupowego

Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady cz.3, s. 54. Litery i liczby, cz. 2, s. 49, 62 ,63.

Źródło- „Nowe przygody Olka i Ady BB++

Przygotowała- Anna Łyś

„Wiosenne kolory”- 30.03.2020

Drodzy Rodzice dzisiejsze zadania dadzą dzieciom możliwość interpretacji wartości związanych z porą roku- wiosną. Za pomocą ekspresji: plastycznej, ruchowej i muzycznej. Poszerzenia zasobu słownictwa o określenia charakteryzujące wiosnę

Oto zadania do wykonania.

Zadanie1. „ Wiosenne buziaki” -słuchanie piosenki (sł. i muz. Krystyna Gowik, Aleksandra Żurawska, muz. Krystyna Gowik). Rozmowa na temat piosenki. (youtube )

I. Już rozgościła się wiosna,

słońce i kwiaty przyniosła.

Huśta się lekko na tęczy,

motyle i ptaki ślą wiośnie buziaki.

Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy,

tańczymy z wiosenką ja i ty.

Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz,

to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.

Hop, hop, raz, dwa, trzy,

bzyczą już pszczoły i kwitną bzy.

A całe miasto całusy śle,

bez wiosny było tu źle.

II. Słońce rozdaje promyki,

gonią się w lesie strumyki.

Mrówki zaczęły porządki,

a grube ślimaki ślą wiośnie buziaki

III. Kwiaty swe płatki umyły

i świeże stroje włożyły.

Budzą się wszystkie zwierzaki.

Kociaki i psiaki ślą wiośnie buziaki.

Ref.: Hop, hop…

Rodzic zadaje pytania dotyczące tekstu piosenki: „O czym jest ta piosenka? − Po czym poznajemy, że przybyła wiosna? − Co robią zwierzęta, kiedy dni stają się coraz cieplejsze?-   Określanie nastroju piosenki  i charakteru melodii.

Zadanie 2. „Kolory wiosny”- Pomoce: odtwarzacz CD, nagranie dowolnej muzyki, nożyce, kartoniki w kilku odcieniach zieleni, żółci, fioletu i błękitu. Opis zabawy; dziecko przecina karteczki na 2 części, podaje je rodzicom. Jedną część rodzic rozkłada w dowolnych miejscach, drugą zatrzymuje dla siebie.  Dziecko tańczy przy dowolnej muzyce, gdy muzyka cichnie, dziecko ma za zadanie zatrzymać się przy kartoniku wskazanym przez rodzica uniesionego ku górze. Po zabawie można wspólnie wykonać wiosennego kwiatka, wykorzystując kolorowa kartoniki. (Wesoła zabawa- Radosne melodie dla dzieci youtube)

Zadanie 3. „Jaka jest wiosna?”- Opis zabaw; Rodzic cicho wypowiada kolejne litery alfabetu, a dziecko w dowolnej chwili mówi: stop. Dziecko podaje określenie, jakie według niego pasuje do wiosny. Musi ono zaczynać się na głoskę, na której zatrzymał się rodzic, np. k – wiosna jest kolorowa p – wiosna jest pachnąca s – wiosna jest słoneczna r – wiosna jest radosna.

Zadanie 4. „Wiosna i moda” - Słuchanie wiersza Bożeny Głodkowskiej .

Pod koniec zimy wiosna wyjęła żurnali stosik.

W co mam się ubrać? – dumała

co w tym sezonie się nosi?

Założyć sukienkę w kropki?

A może golf? No i spodnie?

Co wybrać, by być na czasie i nie wyglądać niemodnie?

Torebkę wziąć czy koszyczek?

Na szyję apaszkę cienką, na głowę.

Kapelusz z piórkiem czy lepiej beret z antenką?

Gdzież ta wiosna? – Pytali wszyscy wokół.

Zaspała? Zapomniała? Nie będzie jej w tym roku?

I przyszła w zielonych rajstopach,

w powiewnej złocistej sukience

i miała wianek z pierwiosnków,

a w ręce trzymała kaczeńce.

Pachniała jak sklep z perfumami

wszak była calutka w kwiatach.

Sypała płatkami jak deszczem

i tak już została do lata.

Rozmowa na temat wiersza; Jaki problem miała wiosna? – W co postanowiła się ubrać? − Jak wyglądała?, Wypowiadanie się dzieci na temat: „Jakie kolory kojarzą się wam z wiosną? Dlaczego? „

Zadanie 5 „ Jak wyglądałby świat, gdyby wszystko było zielone?„ - Praca plastyczna dowolną techniką.
Rozmowa na temat kolorów wiosny – dobieranie właściwych barw do malowania obrazka.
Wykonanie pracy plastycznej pod kierunkiem rodzica. Można odwołać się do treści wiersz.

Zadanie 6.„Słonko wschodzi i zachodzi” - Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała. Dziecko stopniowo podnosi się z przysiadu do stania, wyciągając ręce w górę i obracając się wokół własnej osi – słonko wstało i świeci, następnie powoli wraca do przysiadu i kuli się – słonko zaszło. Zabawa ruchowa z elementem równowagi – „Bociany na łące”. Dziecko jest bocianem. Chodzi po łące, wysoko unosząc kolana. Co pewien czas zatrzymuje się, staje na jednej nodze, wystawiając złączone dłonie przed siebie, rytmicznie poruszając nimi jak dziobem i powtarza: Kle, kle, kle, żabki mi się chce? Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Przestraszone żabka”. Dziecko jest żabką, naśladuje skoki żabki. Uderzenie w dłonie jest sygnałem, że zbliża się bocian. Przestraszona żabka nieruchomieje. Dwa uderzenia są sygnałem, że bocian odszedł, i żabka może skakać dalej.

Zadanie 7.Odkrywanie literki ł, Ł. Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – łodyga. Rodzic zadaje dziecku pytania; Powiedz część, jakiego kwiatka pokazuje siostrze Olek? Jaką część krokusa wskazuje czerwona strzałka na obrazku? Dziecko dzieli słowo łodyga na głoski i na sylaby. Liczy, ile w słowie jest sylab, a ile głosek. Wymienia kolejno wszystkie głoski. Następnie podaje przykłady innych słów, w których głoskę ł słychać na początku (łopata, łuk, łubin…), na końcu (dół, muł, stół…) oraz w środku (bułka, pałac, igła…).

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=48

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 46–47.

Zachęcam do wysyłania zdjęć dzieci i ich prac na naszego e-maila grupowego Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Źródło- „Nowe przygody Olka i Ady BB++”

Przygotowała- Anna Łyś

Realizacja programu- Mamo, tato wolę wodę!

„Wolę wodę, bo jest najważniejsza na świecie”- 27.03.2020r.

Drodzy Rodzice dzisiejsze zadania zacznijcie z dziećmi od hasła; „Picie wody zdrowe jest, to przedszkolak każdy wie”. Utwierdzając dzieci w przekonaniu, że trzeba pić wodę, ponieważ daje; życie, siłę i zdrowie. Jest ważna dla człowieka, dużo potrafi i jest bezcenna. Woda służy do picia, służy do mycia, bez niej na Ziemi nie byłoby życia. Latem w niej pływamy, zimo po niej się ślizgamy. Życie czerpie z niej przyroda.

Oto zadania do wykonania.

Zadanie1. Zadanie 1. „ Ptasie piórka” Czy zanieczyszczenie wody wyrządza zwierzakom szkody? Sprawdźcie to na przykładzie piórek ptasich!. Pomoce; ptasie pióra, miska z wodą, miska z wodą i olejem, miska z wodą i detergentem (płynem do mycia naczyń lub mydłem).Opis zadania: Poproś dziecko, by włożyło część piórek do miski z wodą i olejem, część do miski z wodą i detergentem, a resztę do miski z wodą.  Wyjmij piórka i otrzep je z płynu. Daj piórka dziecku, aby mogło ich dotknąć i opisać, jakie są w dotyku. Piórka włożone do kubka z olejem i wodą sklejają się. Piórka włożone do kubka z wodą i detergentem nie są już gładkie. Piórka włożone do wody nie zmieniły się. Przekaz dziecku, że olej skleja ptasie pióra, natomiast detergent usuwa naturalny tłuszcz z piórek. Zanieczyszczenia niszczą ptasie pióra. Pytania dodatkowe przy wyciąganiu wniosków: Jak wyglądają poszczególne piórka? Co się stanie z ptakiem, który zamoczy skrzydła w wodzie zanieczyszczonej olejem? Co robi płyn do mycia naczyń z tłuszczem znajdującym się na ptasich piórach? Czy ptak pływający w wodzie zanieczyszczonej detergentami może szybciej utonąć?

Zadanie 2. „ Kto tu żyje? Pomoce; Nagrania dźwięków związanych z wodą, odtwarzacz muzyki, niebieski materiał (firanka, zasłona, prześcieradło), obrazki lub figurki zwierząt i roślin w tym wodnych i żyjących blisko wody. Opis zadania: odtwórz dźwięki związane z wodą i poproś dziecko, aby odgadło, skąd pochodzą. Propozycje odgłosów: rwący potok górski, deszcz, szum morza, plusk ryby podskakującej w wodzie.  Opowiedz o różnych rodzajach zbiorników wodnych. Zapytaj, kto był nad morzem, nad potokiem w górach, nad jeziorem. Poproś dziecko, aby podzieliły się swoimi spostrzeżeniami. Wspólnie z dzieckiem ułóż odcinek rzeki z firanki. Pomocne będą krzesła, żeby odwzorować różne ukształtowanie terenu.  Poproś dziecko, żeby spośród figurek i obrazków wybrały te przedstawiające zwierzęta i rośliny żyjące w rzece i w jej pobliżu.  Omów wybrane zwierzęta i rośliny np. Bobry budują tamy, żeby kontrolować poziom wody w swoich siedzibach (żeremiach). Czują się bezpiecznie, kiedy wejście znajduje się odpowiednio głęboko pod wodą. Odgłosy natury dla dzieci –youtube.com

Zadanie 3. „Papierowe łódki” Pomoce; papier, miska z wodą, suszarka do włosów. Wspólnie z dzieckiem złóż łódki z papieru i umieść je na powierzchni wody. Z zachowaniem szczególnej ostrożności skieruj na nie strumień powietrza z wentylatora lub suszarki do włosów. Czas na zabawę! Poproś dziecko, aby dmuchało na łódki, tak, aby dopłynęły one na drugi brzeg

Zadanie 4. „Oszczędzaj wodę? Opis zadania; dzieci udajcie się na małą “wycieczkę” po mieszkaniu. Waszym zadaniem będzie odszukanie wody! W tym celu udajcie się razem z rodzicami do możliwie wszystkich pomieszczeń, w których może występować woda. Gdzie jest? Do jakich czynności jest nam potrzebna? Jak i kiedy można oszczędzać wodę? Czy należy ją oszczędzać? Dzieci mogą zobaczyć również krótką bajkę o oszczędzaniu wody: https://www.youtube.com/watch?v=Xmx2Yn5mutI

Zadanie 5. „Masuję, masuję – rysuje, rysuję”- Zabawa w parach rodzic- dziecko. Opis zabawy rysowanie na plecach rodzica linii pionowych i poziomych, wzorów litero podobnych, odgadywanie jaki wzór narysowało dziecko, próby nazwania go lub narysowania na dywanie przed sobą, 2-3 próby i zmiana ról;
ew. wykorzystujemy wyliczankę „Idą słonie”
Idą słonie po betonie ( stawiamy dłonie z dołu do góry i znów w dół)
A za nimi biegną konie (palce „galopują” w górę)
Panieneczki na szpileczkach ( „kroki” palców wskazujących w dół)
Jedzie walec ( przesuwamy dłonie po plecach kolegi do góry)
Płynie strumyk (rysujemy rozsuniętymi palcami faliste linie w dół)
Pada deszczyk (pukamy lekko czubkami palców z dołu do góry)
Czujesz dreszczyk? (przesuwamy zgiętym palcem wskazującym z dołu do góry, wzdłuż kręgosłupa).

Zadanie 6. ,,Pada deszcz”- Ćwiczenie grafomotoryczne. Dziecko podczas recytacji słów: Pada deszcz, pada deszcz, pada deszcz, deszcz, deszcz rysuje na kartce kreski imitujące krople deszczu (jedna kropla to jedno słowo).

Zadanie7. „Odgłosy natury”- ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe, przy cichej muzyce relaksacyjnej:
- w siadzie prostym: wdech z uniesieniem rąk ku górze, wydech przy skłonie w przód (3-4 razy);
- w pozycji leżącej: wdech z uwypukleniem klatki piersiowej i napięciem mięśni i długi wydech zakończony rozluźnieniem całego ciała. (3-4 razy). Relaks odgłosy natury, medytacja szum górskiego strumienia youtube.com.

Źródło- Program –„Mamo, tato wolę wodę”, Przewodnik nauczyciela.

Przygotowała- Anna Łyś

„Wolę wodę, bo jest bezcenna”- 26.03.2020

Drodzy Rodzice grupa IV dziś kolejny raz zachęca Was do podniesienia wiedzy dzieci na temat roli wody w życiu człowieka jej możliwości i zastosowań, w sposób ciekawy i atrakcyjny. Proponowane zajęcia, mogą Państwo modyfikować i wzbogacać.

Oto zadania do wykonania.

Zadanie1. „Jak dużo jest wody słodkiej nadającej się do picia”- Pomoce; plastikowa litrowa butelka, naczynie z wodą, menzurka, olej. Opis zadania; Rodzic wlewa do menzurki 10 ml oleju. Do litrowej butelki wlewa 970 ml wody i zaznacza jej poziom na ściance butelki - odpowiada to powierzchni wód        i oceanów; dolewa do butelki 20 ml wody i zaznacza jej poziom - to z kolei odpowiada ilości wody związanej w lodowcach świata. Następnie przelewa 10 ml oleju z menzurki do butelki z wodą - odpowiada to ilości płynnej, słodkiej wody na Ziem. Na koniec zadania rodzic zadaje dziecku pytanie: Jak ci się wydaje, czy w porównaniu do ilości wody na świecie, wody słodkiej nadającej się do picia jest dużo, czy mało? Pomaga dzieciom wyciągnąć wnioski z zadania. Proporcje wody i oleju w butelce odpowiadają proporcjom wody słonej i słodkiej. Oznacza to, że wody słodkiej jest dużo mniej na Ziemi niż wody, która nie nadaje się do picia. Rodzic wyjaśnia, że zdecydowana większość wody, (co widać na globusie) skupiona jest w oceanach i morzach, zaś wody nadającej się do picia jest dużo mniej i występuje ona w rzekach, jeziorach, źródłach, glebie, chmurach i wodach opadowych. Woda słodka jest bardzo cenna        i trzeba ją oszczędzać, ponieważ jest jej mało na Ziemi.

Zadanie 2. „Woda na Ziemi” -analiza przeczytanego tekstu.
a) Na Ziemi najwięcej jest wody. Woda występuje prawie wszędzie. Oceany zajmują ponad dwa razy więcej powierzchni na kuli ziemskiej niż lądy. Na kontynentach występują rzeki, jeziora i wody podziemne.          W zimnych krajach i w wysokich górach zalegają wieczne śniegi i lody.
Zbiorniki wodne oraz wszystkie organizmy roślinne i zwierzęce wydzielają parę wodną. Unosi się ona w powietrzu i gromadzi w postaci chmur. W zależności od ilości pary wodnej i temperatury powietrza chmury przybierają różne kształty i występują w różnej ilości, od małych pojedynczych chmurek do grubych warstw całkowicie pokrywających niebo.
Nagromadzenie chmur z dużą ilością pary wodnej i ich nagłe ochłodzenie daje obfity deszcz latem, albo opady śniegu zimą.
(R):Pytania do tekstu:
-Gdzie występuje woda?
-Czego jest więcej wody czy lądów?
-Jak powstają chmury ?
-Skąd się bierze para wodna?
-Jakie mogą być chmury i dlaczego takie?
Zadanie 4. „Poznawanie zjawiska - krążenie wody w przyrodzie’.
b) Przebieg doświadczenia: Do wydobywającej się pary wodnej z czajnika gotującego wodę zostaje przyłożone lusterko. Na lusterku pojawia się mgiełka, a potem krople wody. Para wodna zamienia się w wodę.
Zadanie 3. „Wodny termometr” -Pomoce; szklana butelka (ok. 750 ml, barwniki spożywcze we wkraplaczach, woda, plastelina, gumka recepturka, długa słomka, koniecznie przezroczysta, nożyczki. Opis zadania; Przed rozpoczęciem zabawy porozmawiaj z dziećmi o pogodzie oraz o tym, jak sprawdzamy, czy coś jest ciepłe czy zimne. Możesz pokazać dzieciom różne termometry.  Zrób w nakrętce otwór na słomkę. Następnie dostosuj długość słomki do wysokości butelki. Słomka - oparta o jej dno, powinna wystawać ok. 10 cm nad nakrętkę. Ustabilizuj słomkę w nakrętce za pomocą plasteliny lub gumki recepturki. Wlej wodę do 1/4 wysokości butelki i dowolnie ją zabarw. Zakręć butelkę nakrętką ze słomką. Wytłumacz dziecku, że kiedy woda będzie się nagrzewać lub schładzać, poziom wody będzie w słomce rósł lub opadał. Eksperyment można wykorzystać do zapisywania temperatury we wcześniej przygotowanym kalendarzu pogody. Można np. na parapecie obok butelki przykleić kartkę, na której będzie zaznaczany poziom wody w słomce każdego dnia. Dzięki temu dzieci zrozumieją, co to znaczy, że temperatura jest niższa lub wyższa względem poprzedniego dnia.

Zadanie 4. „Eko alfabet”- Pomoce; tablica magnetyczna i magnesy lub karton i klej, wycięte literki z papieru, wycinki pojedynczych słów z gazet. Opis zadania: Przyczep do tablicy lub naklej na kartonie litery alfabetu, najlepiej w kilku rzędach, tak żeby zachować między nimi odstępy.  Rozłóż na stoliku różne wycinki z gazet.  Poproś dzieci, aby każde z nich odnalazło fragment gazety, który zaczyna się od konkretnej litery alfabetu i przyczepiło go obok odpowiedniej litery na tablicy lub kartonie. Można użyć tylko kilku liter, żeby zadanie nie trwało zbyt długo.

Zadanie 5.  ,, „Mamo Tato wolę wodę” Zabawa z piosenką

https://www.youtube.com/watch?v=yaXWqGe7tQM

Gdy biegnę drogą w nieznane
Zabieram Tatę i Mamę.
W plecaku wody mam łyk,
Bo szczyty zdobywać będę dziś.

Mijamy górskie strumyki,
Rzucamy do nich kamyki
I szumi zielony bór,
Czujemy jak płynie siła z gór.

Mamo, Tato wolę wodę
Źródła słychać szum
I drzewa tańczą, a ja z nimi
Radośnie bawię się tu.

A gdy na szczycie staniemy
Radośnie się zaśmiejemy
Za Zdrojkiem dalej chcę biec
Bo gdy pijesz wodę tak już jest.

Mamo, Tato wolę wodę
Źródła słychać szum
I drzewa tańczą, a ja z nimi
Radośnie bawię się tu.

Mamo, Tato wolę wodę,
Orzeźwia każdy łyk
Kiedy chmurki płyną ponad głową
Wesoło bawię się dziś.

„Płynie woda”- ćwiczenia ortofoniczne rozwijające mięśni narządów mowy na zgłoskach: kap, kap, kap, chlap, chlap, chlap, ciur, ciur, ciur, szu, szu, szu.

Źródło- Program –„Mamo, tato wolę wodę”, Przewodnik nauczyciela.

Przygotowała- Anna Łyś

„Wolę wodę, bo dużo potrafi”- 25.03.2020

Drodzy Rodzice grupa IV dziś zaprasza Was do przeprowadzenia kilku eksperymentów z wodą. Które z pewnością spodobają się waszym dzieciom? Dodatkowo przed przystąpieniem do wspólnych działań spróbujcie przybliżyć dzieciom zjawisko krążenia wody w przyrodzie. Wytłumaczyć, że rośliny „piją wodę” korzeniami oraz że woda rozprowadza po całej roślinie składniki potrzebne jej do życia.

Oto zadania do wykonania.

Zadanie1. „Wodne stworki”- Zabawa plastyczna rozwijająca wyobraźnię. Każde dziecko otrzymuje kartkę papieru i kapie na nią kilka kropli niebieskiej farby rozrobionej w dużej ilości wody. Następnie rozdmuchuje krople za pomocą słomki do napojów, tworząc fantazyjne kleksy. Po wyschnięciu dzieci dorysowują swoim stworkom flamastrami różne elementy (oczy, uszy, łapki itp.).

Zadanie 2. „Roślinna winda” –Pomoce: trzy duże zlewki lub słoiki (500 ml) , kapusta pekińska lub seler naciowy, barwniki spożywcze, woda, lupa. Opis zadania; wlej do zlewek po ok. 150 ml wody i zabarw ją na różne kolory. Ważne jest, żeby intensywność barwnika była duża.  Następnie do każdej zlewki włóż po jednym liściu kapusty pekińskiej i odstaw je na ok. 30 minut.  Po upływie pół godziny liście zaczną się zabarwiać na wybrane kolory. Zobaczcie pod lupą całą „trasę” wody z barwnikiem. W trakcie oczekiwania na zabarwienie liści, poprowadź z dzieckiem pogadankę o roli wody w przyrodzie. Wytłumacz, że rośliny „piją wodę” korzeniami oraz że woda rozprowadza po całej roślinie składniki potrzebne jej do życia.

Zadanie 3. „Wodna muzyka” -Pomoce; metalowe miski (różne wielkości), różne łyżki – metalowe, drewniane, ze sztucznego tworzywa, woda. Opis zadania: wlej wodę do misek - do każdej inną ilość.  Poproś dziecko, aby uderzało łyżką o miski i słuchały dźwięków, jakie się z nich wydobywają. Przetestujcie każdą łyżkę. Czy dźwięki są inne?.

Zadanie 4. „WODNE OKRĄŻENIA” -Pomoce; butelka PET po wodzie, niebieski barwnik spożywczy, ciepła woda, flamastry permanentne. Opis zadania; przed przystąpieniem do eksperymentowania zapytaj dziecko: gdzie spotkała się z wodą? Jakie zna jej rodzaje? Skąd bierze się woda podczas deszczu?. Narysuj chmury na górze butelki.  Wlej do niej ciepłą wodę (do ok. 1/3 wysokości) i dodaj kilka kropel niebieskiego barwnika.  Zakręć butelkę, odstaw na parapet i obserwuj, jak para wodna skrapla się na ściankach butelki.

Zadanie 5. „Przygoda kropelki wody”- Słuchanie opowiadania H. Bechlerowej „ (zmodyfikowana wersja)
W pewnym mieście, którego nazwy już nie pamiętam, znajdowała się przepiękna leśna polana. Wokoło niej, rosły przecudne drzewa, z których raz na jakiś czas, wiatr zdmuchiwał liście. Na jednym z tych liści leżała błyszcząca kropla. Na pewno została tu po wczorajszym deszczu, ale tego sama nie pamiętała. Beztrosko wygrzewała się na słoneczku, które co rusz wysyłało w jej stronę promienny uśmiech i rozmyślała.
- Jak dobrze musi być jaskółkom tam w górze? I motylkom, co mogą fruwać z kwiatka na kwiatek. Chciałabym być motylem. Nie! Chciałabym dzwonić i pluskać jak strumyk!
Powiedziała to tak głośno, że usłyszało ją słoneczko. Słoneczko dzień w dzień obserwowało to, co dzieje się w przyrodzie i wiedziało, że marzenia kropelki niedługo się spełnią.
-Będziesz tam, gdzie fruwają jaskółki i fruwać będziesz jak motyle i zadzwonisz jak strumyk po kamykach. Będziesz blisko i daleko, zobaczysz to, o czym Ci się nigdy nie śniło.
-Zobaczę – szepnęła kropelka i poczuła jak słoneczko zaczęło mocniej przygrzewać. Nagle, nie wiadomo jak, zaczęła przemieniać się w coś lekkiego i przejrzystego i unosić się do góry. Wznosiła się coraz wyżej, ku puszystym obłokom. Była teraz tak wysoko, że widziała z bliska jaskółki fruwające pod niebem. Nagle jednak, ni stad ni zowąd, wylądowała na jednej z kilku błękitnych chmurek. Poczuła, że robi jej się robić strasznie zimno. Przestraszyła się, kiedy wiatr przygnał ciemne chmury. Chmury zabrały biały, puszysty obłok, zamruczały groźnie, zaświeciły błyskawicą. Lunął deszcz. Kropelka uczuła, że leci w dół, że spada. Po drodze widziała rozłożyste drzewa, zielone trawy, z daleka widziała domy i ulice, które skąpane były w strugach deszczu. Otarła się także o skrzydło motylka, który leciał szybciutko, by ukryć się przed ulewą. Skakała po kamykach, płatkach kwiatów, źdźbłach trawy, aż w końcu wylądowała w jeziorku. Przypomniała sobie słowa słoneczka.
- Prawdę mówiło – zadzwoniła mała kropelka, zanurzając się w jeziorku.
Spędziła w nim trochę czasu. Pływała brzuszkiem do góry uśmiechając się wesoło do słoneczka.    W pogodny dzień patrzyła w niebo, na białe chmurki srebrne od słońca. Marzyła, żeby znowu wędrować. I nie wiadomo, kiedy, w gorący dzień – płynęła znowu w lekkim obłoczku. Wiatr pędził go, jak żagiel na morzu, i obłok płynął nad lasami, nad polami i miastem. Tym razem, podczas spadania, wylądowała w strumyku.
- Ale dokąd zawędruje razem ze strumykiem?
- Do rzeki, do morza! – Odpowiedział czyjś głos blisko na łące. To bociek, który znał i rzeki,       i morze, bo zwiedził świat.
I strumyk wpadł do rzeki. Kropelka płynęła teraz szeroko rozlaną wodą, aż pewnego dnia zobaczyła mewy i statki.
- Morze – szepnęła. – To właśnie jest to, o czym mi się nigdy nie śniło, o czym mówiło słonko. Kropelka kołysała się teraz na falach, biegła szybko, w srebrnej pianie wyrzucała muszelki na piasek.
- Albo płynę po niebie, albo z deszczem wędruję na ziemię i znowu słońce zmienia mnie w chmurkę.
Chciała o tym powiedzieć jaskółkom, ale jaskółek już nie było. A wiatr dmuchał zimnym oddechem, zrzucając na ziemie kolorowe liście.
a) Rozmowa na temat opowiadania.
Udzielanie odpowiedzi na pytania: - Gdzie znajdowała się mała kropelka na początku opowiadania? (na liściu, na drzewie , na polanie)
- O czym marzyła kropelka deszczu? (zazdrościła jaskółko i motylom, a później chciała być jak strumyk)
- Co jej powiedziało słonko? (spełnią się twoje marzenia)
- W jaki sposób kropelka znalazła się na błękitnej chmurce? (słoneczko mocniej przygrzewało, a ona przemieniła się w coś lekkiego i przejrzystego i unosiła się do góry)
- Gdzie wylądowała kropelka podczas opadów deszczu? (w jeziorku)
- Czy kropelka chciała raz jeszcze przeżyć tę wyjątkową podróż? (tak, chciała jeszcze wędrować)
- Gdzie wylądowała podczas swojej drugiej podróży? (w strumyku, a razem ze strumykiem do rzeki , a później do morza)
- Dlaczego kropelka nie mogła opowiedzieć o sowich przygodach jaskółkom? (ponieważ zbliżała się zima i jaskółek już nie było) kukułka, żuraw, bocian, wilga, skowronek, dudek.
b) Rysunek w postaci historyjki obrazkowej zgodnie z kolejnością wydarzeń.

Źródło- Program –„Mamo, tato wolę wodę”, Przewodnik nauczyciela.

Przygotowała- Anna Łyś

„Wolę wodę, bo daje zdrowie i siłę”- 24.03.2020r.

Zadanie 1. „Łyk wody”- Pomoce; 4 dzbanki, szklanka, woda, kilka plastrów cytryny i pomarańczy, kilka liści świeżej mięty. Opis zadania; Rodzic nalewa wodę do czterech dzbanków. Do trzech z nich dodaje inny składnik; plastry cytryny, pomarańcz i liście mięty (rozgnieciona lub posiekana, żeby uwolnić smak i zapach).Dziecko otrzymuje szklankę. Rodzic zaprasza dziecko do degustacji i pyta jak smakują poszczególne płyny. W podsumowaniu rodzic mówi, że naturalna woda nie ma zapachu, ani koloru i gasi pragnienie. Zwraca również uwagę dziecku na fakt, że picie wody niegazowanej jest bardzo ważna dla organizmu człowieka, bo woda przewodzi składniki odżywcze po całym ciele i usuwa z ciała szkodliwe substancje.

Zadanie 2. ”Czy każda woda nadaje się do picia?- Pomoce; 3 szklanki z wodą oraz 2 rodzaje substancji do rozpuszczania; cukier, kwasek cytrynowy. Opis zabawy; rodzic do wody w szklankach dodaje po jednym składniku.  Dziecko próbuje wodę w szklankach, ocenia jej kolor, smak i zapach. Następnie odgaduje, co zostało dane do wody w każdej szklance. Podsumowując eksperyment rodzic wyjaśnia, że nie wiemy, czy napój, który przypomina wodę, to naprawdę woda. Pamiętajmy, aby pić wodę znanego pochodzenia, sprawdzoną i przebadaną.

Zadanie 3.  „Rosnąca tęcza” - Pomoce; talerzyk, kolorowe mazaki, woda, ocet, papier, nożyczki, patyczek do szaszłyków. Opis zabawy; wytnij z papieru kształt tęczy.  Na dwóch końcach narysuj kolorowymi mazakami wielobarwny prostokąt. Pośrodku tęczy wbij patyczek do szaszłyków. Wlej na talerzyk trochę wody i octu. Trzymając za patyczek, zamocz powoli końce papieru w przygotowanym roztworze (ważne jest, aby tęczowy pasek był zamoczony przynajmniej w połowie wysokości).  Wspólnie z dzieckiem obserwuj „rosnącą” tęczę.

Zadanie 4. „ Bąbelkowa zabawa”- robienie bąbelków w misce z wodą za pomocą słomki, zwrócenie uwagi, aby żadna kropelka nie upadła na ziemię.
Zadanie5. „Test wyboru „- na temat szanowania, oszczędzania i niezanieczyszczania wody. Rodzic zadaje pytania: dziecko odpowiada (TAK, NIE)

- wolno myć samochody w rzece?
- wolno pływać, chlapać się w jeziorze?
- wolno wyrzucać śmieci do zbiorników wodnych?
- wolno żeglować i nurkować w morzach i oceanach?
- wolno prać pranie w stawie?
- powinno się myć zęby przy odkręconym kranie?
Wnioski: Woda to skarb, należy ją szanować. Zapamiętanie hasła: Woda to skarb, niebieski dar. W przyjaźni z nią chcę iść przez świat.

Zadanie6. Jak woda wędruje w przyrodzie?”- Zabawa badawcza. Rodzic nalewa wrzątek do naczynia i zwraca uwagę dzieci na zjawisko parowania wody. Zachęca, by spróbowały określić, czym charakteryzuje się para wodna. Następnie zbliża do wylotu naczynia, tak, aby chmura pary osiadła i skropliła się na nim, tworząc deszcz. Dziecko może ostrożnie dotknąć osiadłej na pokrywce wody. Obserwuje jak krople wody spadają do naczynia z wodą.

Źródło- Program –„Mamo, tato wolę wodę”, Przewodnik nauczyciela

Przygotowała- Anna Łyś

„Wolę wodę, bo daje życie’’- 23.03.2020r.

Zadanie 1.-„Oczyszczanie wody?” Pomoce: 2 słoiki po dżemie, 2lejki, naczynie z wodą, piasek drobnoziarnisty, glina, kawałek waty. Opis zadania: Rodzic wspólnie z dzieckiem wykonuje doświadczenie według poniższego opisu; Wypełnij lejek gliną i umieść go w słoiku, następnie wlej wodę do lejka. Obserwuj wodę nad gliną- tworzy się mętna zawiesina, która nie spływa na dno słoika. Następnie umieść drugi lejek w pustym słoiku i włóż do niego kawałek waty, na którą nasyp piasku. Do lejka wlej zawiesinę gliny w wodzie. Obserwuj, jaka woda gromadzi się w słoiku. Z lejka powinna wypłynąć czysta woda, bo piasek przepuszcza wodę, zatrzymując zanieczyszczenia. Na piaski pozostają odrobinki gliny. Piasek przepuszcza wodę i tworzy filtr dla zanieczyszczeń. Na konie rodzic podsumowuje doświadczenie, wyprowadzając definicję źródło; gdy woda wypływa spod ziemi na powierzchnię, tworzy się źródło- naturalny somatyczny wypływ wody spod ziemi na jej powierzchnie.

Zadanie 2-„Kolorowe zagadki” Pomoce; plastikowe butelki, woda, barwniki spożywcze. Opis zadania: Nalej wodę do butelki, dodaj do nich barwniki, tak, aby uzyskać wybrane kolory, ale nie dodawaj ich zbyt dużo, aby płyn był przejrzysty. Przygotuj jak najwięcej butelek z barwami podstawowymi, tzn. czerwonym, niebieskim i żółtym. Dokładnie zakręć butelki. Stawiaj jedną butelkę za druga i wspólnie z dzieckiem obserwujcie jak mieszają sie barwy, np. umieść czerwona butelkę za żółta(widać, jak powstaje pomarańczowy).Poeksperymentuj z różnymi butelkami.

Zadanie 3. – Zabawa ruchowa do piosenki-„Wodna piosenka”

Dziecko wraz z rodzicem śpiewa piosenkę na melodię piosenki „Płynie Wisła płynie”. Tańczy wymyślony przez siebie taniec wodny lub wykonuje sugerowane ruchy przez rodzica.

Płynie woda płynie ,po polskiej krainie.
A dopóki płynie. Każdy z nas przeżyje.
(cwał po obwodzie koła, rytmiczne tupanie w miejscu obunóż)

My to dobrze wiemy wody nie marnujemy.
O jej czystość dbamy, krany zakręcamy.
(pokazujemy na siebie, naśladujemy zakręcanie kranów)

Gdy myjemy zęby, wodę w kubkach mamy,
jej nie marnujemy, ale oszczędzamy.
(pokazujemy na siebie, naśladujemy zakręcanie kranów)

Gdy jesteśmy brudni i umyć się chcemy,
przyjemny prysznic po prostu bierzemy
(dotykamy rękoma policzków, masujemy je, obracamy się wokół własnej osi)

Woda daje życie, siłę oraz zdrowie.
Dziś każdy przedszkolak wam o tym opowie.
(cwał po obwodzie koła ze zmianą kierunku ruchu)

Woda jest wspaniała najlepsza do picia.
Bez niej na Zieminie nie byłoby życia.
(marsz w miejscu z klaskaniem, a następnie kroki do środka koła, a potem na zewnątrz.

Zadanie 4. –„Znaki” Pomoce: farby, kredki, mazaki, pędzel, woda, pastele, elementy tekturowe, folia aluminiowa, kawałki celofanu, niebieski papier, elementy z filcu, pianki, o różnej fakturze. Opis zadania: Zadaniem dziecka jest zaprojektować znak informujący o tym, że należy oszczędzać wodę. Następnie rodzic zachęca dziecko do wykonania pracy obrazującej wykorzystanie wody w domu.  Na każdej z 4 części kartki, obrazujących różne miejsca Twojego mieszkania, zilustruj wykorzystanie wody.

Zadanie 5. „Kolorowe smugi”- Pomoce; zlewki, barwniki spożywcze, ciepła i zimna woda.        Opis zadania: Wręcz dziecku jedną zlewkę z ciepłą, a drugą z zimną wodą.  Do każdej zlewki dodaj po kilka kropel barwnika.  Wspólnie z dzieckiem obserwujcie, co dzieje się z kolorowymi smugami. W której zlewce woda zabarwiła się szybciej?

www.wolewode.pl

Źródło- Program –„Mamo, tato wolę wodę”, Żywiec Zdrój S A, Instytut Matki i Dziecka, Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej.

Przygotowała- Anna Łyś

„Marcowy kalendarz pogody”- 20.03.2020r.

1.Zabawa słowna – „Liczymy krople deszczu”. Dzieci spacerują przy swojej ulubionej melodii, a Rodzic w tym czasie wystukuje kilka dźwięków w dowolny sposób. Zadaniem dziecka jest policzyć, ile było dźwięków i zapamiętać ich liczbę, spacerując dalej. Dopiero na hasło: Deszcz, dziecko zatrzymują się i klaszcze tyle razy, ile usłyszy dźwięków. Stara się klaskać, równocześnie głośno przy tym licząc.

2.Zabawa-„ Marcowa pogoda”. Gazeta dla dziecka, fragment (jedną stronę) gazety. Następnie dziecko wykonuje następujące zadania: spaceruje z gazetą, wachlując się nią– wieje lekki wiatr, zwija gazetę i uderza się nią w różne części ciała – wieje mocny wiatr, rozkłada gazetę na podłodze, uderzając w nią palcami – pada deszcz, rozrywa gazę na kawałki; robi to szybko i nerwowo – jest burza, zbiera kawałki gazety, robi z nich kule – przyroda uspokaja się po burzy, rzuca papierowe kule do kosza -powoli nadchodzi wiosna.

4.Zabawa ruchowa- „Poruszanie się pod dyktando”. Rodzic mówi, a dziecko wykonuje odpowiednie ruchy: Idź do przodu cztery kroki i zrób w miejscu dwa podskoki. Teraz w lewo kroków pięć, przysiad, podskok, ściśnij pięść. Idź do tyłu cztery kroki i zrób w miejscu trzy podskoki. Teraz w prawo kroki dwa i od nowa – tralala.

5.Zabawa badawcza, – Co pływa? Co tonie? Wymawianie przez Rodzica nazw wybranych przedmiotów z podziałem na głoski. Podawanie całych nazw przez dzieci, np.: m-o-n-e-t-a, i-g-ł-a… Wypowiedzi dzieci dotyczące ich przewidywań, na temat:, Co się stanie, kiedy wrzucimy te przedmioty do wody?  Sprawdzanie zachowania się w wodzie drobnych przedmiotów wybranych przez dzieci (monety, igły, korka, gumowej kaczuszki, gwoździa, agrafki, plasteliny…).  Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami na temat przedmiotów, które pływają w wodzie i które w niej toną. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie:, Dlaczego tak się dzieje? Wyjaśnianie, co wpływa na taki stan rzeczy.

6.Słuchamy wiersza pt. „Tydzień” autorstwa Jana Brzechwy – rozmawiamy o treści wiersza, utrwalamy znajomość nazw i kolejność dni tygodnia na podstawie tekstu literackiego. Próby naśladowania ruchem ciała, mimiką czynności poszczególnych dni tygodnia.

Tydzień dzieci miał siedmioro...

Niech się tutaj wszystkie zbiorą!

Ale przecież nie tak łatwo / Radzić sobie z liczną dziatwą:

Poniedziałek już od wtorku / Poszukuje kota w worku,

Wtorek środę wziął pod brodę: / Chodźmy sitkiem czerpać wodę.

Czwartek w górze igłą grzebie / I zaszywa dziury w niebie.

Chcieli pracę skończyć w piątek,/ A to ledwie był początek.

Zamyśliła się sobota: / Toż dopiero jest robota!

Poszli razem do niedzieli, / Tam porządnie odpoczęli.

Tydzień drapie się w przedziałek: / No a gdzie jest poniedziałek?

Poniedziałek już od wtorku /Poszukuje kota w worku...

7.Obserwowanie pogody przez okno. Swobodne wypowiedzi dzieci n/t marcowej pogody. Próby określania nastroju wywołanego w nas przez pogodę.

8.Co przynosi nam marcowa pogoda?. Pokoloruj obrazek i opowiedz o zmieniającej się pogodzie w marcu.

https://miastodziecipl/kolorowanki/

Źródło- „Nowe przygody Olka i Ady BB++ „

Przygotowała- Anna Łyś

„Zmienna pogoda marcowa”- 19.03.2020r.

1.Układamy zdania o marcowej pogodzie. Rodzic podaje słowa, a dziecko stara się ułożyć z nimi zdania. Np. R. podaje słowo deszcz, a dziecko układa zdania. Np. W marcu często pada deszcz. Lena otworzyła parasol, bo padał deszcz… Potem wymienia inne słowa, a dziecko układa z nimi zdania.

2.Ćwiczenie ruchowo-graficzne Marzec.

Tutaj kropla - rysują obiema rękami w powietrzu kontur kropli,

i tam kropla, - tak samo jak wyżej,

parasolka - rysują obiema rękami w powietrzu kształt parasola,

już mi zmokła.

Tu wiatr wieje - stoją i poruszają podniesionymi rękami (jak konary drzew

i tam wieje, poruszane wiatrem),

sypnie śniegiem, - stoją z podniesionymi do góry rękami, zaciskają dłonie, a potem prostując palce, deszczem leje. -  poruszając palcami, naśladują padający deszcz.

3.Ilustrowanie ruchem krótkiego opowiadania z wykorzystaniem apaszki.
Dziecko otrzymuje kolorową apaszkę. Rodzic czyta, dziecko ilustruje ruchem treść opowiadania.
„Idziemy na spacer, świeci słońce. Jest ładna pogoda, dziecko wesoło podskakuje. (dziecko idzie, spaceruje, rozgląda się, podskakuje, wymachuje rączkami, apaszką). Nagle zaczyna wiać wiatr. Jest coraz silniejszy. (dziecko energicznie wymachuje apaszką, pokazując ruchem rąk wiatr) Nadciągają ciemne chmury, zaczyna padać deszcz. Chowamy się pod parasole, żeby nie zmoknąć. (dziecko zarzuca apaszkę na głowę) Wiatr jest bardzo silny. Boimy się. Z daleka słychać gromy i widać błyskawicę. Uciekamy do domu. (dziecko szybko chowa się w umówione miejsce) Nareszcie znowu pojawia się słońce. Wyglądamy przez okno. Możemy wyjść na spacer.”

4.Zabawa relaksacyjna – Chmurki. Dzieci kładą się na plecach, na dywanie. Nogi układają w lekkim rozkroku, stopy odchylają swobodnie na zewnątrz, ręce układają wzdłuż tułowia, z dłońmi (powierzchnie) zwróconymi ku górze. Rodzic spokojnym, cichym głosem proponuje im zabawę w chmurki. Mówi, że to będzie bardzo przyjemna, odprężająca zabawa. Wyobraźcie sobie, że każde z was jest białą pierzastą chmurką i płynie po błękitnym niebie. Przemyka między ciepłymi promieniami słońca… Delikatny wiatr przesuwa chmurki w różne strony. Na niebie jest mnóstwo pierzastych chmurek. Między wami przelatują ptaki, a w dole wciąż zmienia się krajobraz. Płynąc po niebie, widzicie w dole piękny las i rozległe pola, które przecina rzeka. Wzdłuż rzeki wije się droga… ale to wszystko jest na dole. Wy jednak beztrosko płyniecie po niebie, czujecie się radośni i bezpieczni, czujecie się potrzebni i ważni… A teraz otwieracie szeroko oczy i przestajecie być chmurkami.

5.Pokoloruj odpowiednio symbole marcowej pogody.

https: //miastodziecipl/kolorowanki/

Źródło- „Nowe przygody Olka i Ady BB++ „

Przygotowała- Anna Łyś

W marcu jak w garncu- 18.03.2020

Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby – „W marcu jak w garncu”.

„W marcu jak w garncu” mawiamy, kiedy chcemy powiedzieć, że trudno przewidzieć marcową pogodę. Jest bardzo zmienna. To pada śnieg, to deszcz, to słońce grzeje radośnie, to znowu kulki gradu lecą z nieba na zadarte głowy przechodniów. Kto tę pogodę tak wymieszał? – zapytacie. W bajce znajdziecie odpowiedź. Dawno, dawno temu żył sobie król, który miał cztery córki: Wiosnę, Lato, Jesień, Zimę. Każda posiadała dar sprowadzania innej pogody. Wiosna rozgrzewała ziemię ciepłym wiatrem, Lato promieniało słońcem, Jesień moczyła deszczem, a Zima sypała śniegiem garściami. Siostry mieszkały wraz z ojcem, królem, w Pałacu Czterech Pór Roku. Zajmowały odległe skrzydła budynku i unikały się wzajemnie, ponieważ nie przepadały za sobą. Ogromnie się różniły. Na domiar złego wszystkie miały to samo marzenie: każda pragnęła objąć tron po ojcu, królu, i władać pogodą na Ziemi. Niestety, tron był tylko jeden. Gdy król się zestarzał i śmierć zabrała go do krainy umarłych, między siostrami rozgorzał spór. To jedna, to druga zasiadała na tronie, ale żadna długo na nim nie pozostała. Wraz ze zmianą władczyni zmieniała się również pogoda. Wiało, grzmiało, zamarzało i rozmarzało – wszystko prawie równocześnie. To było nie do zniesienia. Cierpiały rośliny     i cierpiały zwierzęta. Najstarszy z niedźwiedzi udał się do leśnego zamczyska braci miesięcy i poprosił ich o pomoc. – Między królewnami trwa walka o tron. Zniszczą całą planetę, jeśli ich nie powstrzymacie – rzekł z troską. Miesiące obiecały porozmawiać z kłótliwymi pannami i przerwać niszczący spór. Po wielu dniach trudnych rozmów udało się doprowadzić do podpisania rozejmu. Siostry zgodziły się na równy podział władzy. Będą zasiadać na tronie w kolejności: Wiosna, Lato, Jesień, Zima, a gdy minie rok, znowu Wiosna obejmie władzę nad pogodą, by po trzech miesiącach oddać ją Latu. Wydawało się, że siostry są zadowolone z rozejmu. Każda dostała swój czas królowania. Wiosna objęła panowanie jako pierwsza i w czerwcu ustąpiła miejsca Latu, to zaś we wrześniu oddało władzę Jesieni. W grudniu zapanowała Zima, która w marcu powinna oddać tron Wiośnie. Niestety, nie oddała. Wiosna zapukała do sali tronowej troszkę za wcześnie, co bardzo Zimę rozgniewało. Wypuściła z uwięzi najmroźniejsze wiatry, aby przepędziły siostrę spod drzwi. Przemarznięta Wiosna zadrżała z oburzenia i oblała Zimę deszczem. Kłótnia sióstr nie miała końca. – Trzeba je pogodzić – zdecydowały miesiące i wyznaczyły brata Marca na negocjatora. Nie był to najlepszy wybór, ponieważ Marzec należał do wyjątkowo niezdecydowanych miesięcy. Kiedy stanął między siostrami i zaproponował rozejm, Zima popatrzyła na niego z ukosa. – Dobrze. Pod warunkiem że w marcu królować będzie ta z nas, którą bardziej lubisz – powiedziała przebiegle, gdyż uważała, że jest najpiękniejsza, więc nie można jej nie lubić. Marzec się speszył. – Ja? Chyba... nie wiem... obie lubię? – bąknął zbity z tropu. – Namyśl się, byle szybko! – rzekła zniecierpliwiona Zima, której zrobiło się trochę za gorąco w towarzystwie Wiosny. Strapiony Marzec westchnął. – Tak, tak, już myślę. Hm... ha... hm... – No?... – Zima przeszyła go chłodnym wzrokiem.

– I co? – ponaglała go także Wiosna. – Ha... hm... – Dopóki nie zdecydujesz, w marcu będzie jak w tym garncu! – Zima wskazała gar wiszący nad ogniskiem na pałacowym dziedzińcu. Coś w nim bulgotało, mruczało, syczało i kipiało. Marzec rozłożył ręce. – Nie umiem tak szybko zdecydować. Dajcie mi więcej czasu – poprosił i pogrążył się w zadumie. Czas mija, Marzec posiwiał, wyłysiał i zapuścił dłuuugie wąsy, jednak wciąż nie dokonał wyboru.

• Rozmowa na temat opowiadania. − Jakie imiona miały córki króla? − Jaki  dar miała  Wiosna, jaki Lato, Jesień, Zima? − Co robiły siostry po śmierci ojca? − Czy Zima i Wiosna przestrzegały rozejmu? − Kto miał je pogodzić? Czy Marcowi się to udało?.

• Mówienie przysłowia W marcu jak w garncu z różnymi emocjami: ze złością, z radością, ze smutkiem lub ze strachem.

• Rysowanie na dużej sylwecie garnka wybranego elementu marcowej pogody. Dziecko, po powiedzeniu przysłowia z odpowiednią emocją, podchodzi do sylwety garnka, rysuje mazakami na nim wybrany element marcowej pogody (zimowy lub wiosenny). Na koniec dziecko liczy, których elementów jest najwięcej, a których najmniej – zimowych czy wiosennych. Dziecko porównują ich liczbę.

Źródło: MAC EDUKACJA

Przygotowała: Anna Łyś