• Image 1 Caption
  • Image 2 Caption
  • Image 3 Caption

PostHeaderIcon Grupa Stokrotki

PostHeaderIcon Propozycje zabaw dla dzieci i rodziców

e-mail grupowy: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Drodzy Rodzice, wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom,

nauczyciele pracujący w naszej placówce proponują zabawy,

ćwiczenia oraz strony internetowe, z których dzieci z rodzicami mogą skorzystać

w warunkach domowych. Zapraszamy do zapoznania się z bazą materiałów:

JAJKO I JEGO TAJEMNICE - 03.04.2020

1.Doświadczenia z jajkiem- zabawy badawcze.

Porównywanie jajek; surowego i ugotowanego. Opisywanie budowy jajka.

Pomoce: plastikowy pojemnik, lignina, surowe jajko, ugotowane jajko, dwie szklanki, talerzyk.

Rodzic układa w pojemniku wyłożonym np. ligniną surowe jajko i ugotowane jajko. Dziecko dotyka kolejno jajek, potrząsa nimi, starając się porównać dźwięki, jakie wydają. Wskazuje różnice. Rodzic wprowadza oba jajka w ruch obrotowy. Dziecko obserwuje jajka i wskazuje to, które kręciło się szybciej. Zastanawiając się nad przyczyną. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Rodzic informuje dziecko, że dzieje się tak dlatego, że ma płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony. Uniemożliwia to szybkie poruszanie się jajka.

Następnie rodzic rozbija surowe jajko. Oddziela żółtko od białka. Prosi aby dziecko powiedziało, z czego składa się jajko( skorupka, białko, żółtko).

Samodzielne doświadczenia z jajkiem.

Rodzic zaprasza dziecko do samodzielnych doświadczeń z jajkiem.

a)Pomoce: jedno jajko surowe, jedno jajko gotowane, przezroczysta miska lub słoik, woda. Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka gotowanego- wkłada jajko do plastikowej miski lub słoika.

b) Pomoce: jedno jajko surowe, sól, łyżka, woda. Dziecko bada zachowanie jajka surowego w wodzie po dodaniu do niej soli.(Najpierw dziecko wlewa do słoika trochę wody, wkłada jajko, potem dosypuje stopniowo około 10 łyżek soli, uzupełniają wodę, wlewając ją ostrożnie, po ściankach naczynia, i obserwują, co się dzieje).

c) Pomoce: cztery jajka gotowane, butelka coca-coli, zaparzona i wystudzona herbata i kawa, plastikowe pojemniki (do wlania do nich coca-coli, kawy, herbaty, wody i umieszczenia w nich jajek), barwniki spożywcze.

Dziecko bada, co dzieje się z ugotowanym na twardo jajkiem zanurzonym w coca-coli, herbacie, kawie, wodzie z dodatkiem do niej barwnika spożywczego( zanurza w nich jajko). Rodzic informuje dziecko, że skorupka jajka zbudowana jest z wapnia, podobnie jak nasze zęby. Takie same przebarwienia jak na skorupkach jajek pozostają na naszych zębach, jeśli nieodpowiednio dbamy o higienę jamy ustnej i nie myjemy zębów.

2.Zabawa ruchowa Szpaki na trawie.

Dziecko porusza się pomiędzy leżącymi na podłodze gazetami ( kałużami). Skacze lekko, cicho, sprężyście. Na sygnał rodzica- uderzenie w dłonie-zatrzymuje się obok kałuży, wykonuje siad skulny i pije wodę.

Karty pracy, cz. 4, nr 48.

3.Odkrywanie litery j: małej i wielkiej.

Pomoce: białe, niebieskie i czerwone małe kartoniki, taca wysypana mąką.

Rozwiąż zagadkę:

Gdy skorupka pęknie, pisklę się wykluje.

Ale najpierw w gnieździe ptak je wysiaduje.

(jajko)

Dziecko dzieli słowo jajko na głoski. Liczy, ile jest w słowie sylab, a ile głosek. Wymienia kolejno wszystkie głoski. Następnie wymienia inne słowa, w których głoskę j słychać na początku, na końcu oraz w środku słowa.

-Budowanie schematu słowa- jajko.

Dziecko układa tyle kartoników, ile sylab usłyszy w słowie. Rozsuwa kartoniki i wymawia głośno sylaby. Następnie układa tyle kartoników ile głosek słyszy w słowie; wymawia głośno głoski, dotykając kolejno kartoników.

-Budowanie schematu słowa Jola. Rodzic wymamia głoskując imię dziewczynki J-o-l-a. Informuje, że Jola jest koleżanką Olka z przedszkola. Wspólnie z nim chciałaby obserwować bocianie gniazdo. Dziecko dokonuje syntezy i wymawia słowo głośno. Następnie samodzielnie dzieli słowo na sylaby oraz na głoski. Układa z kartoników schemat imienia.

-Budowanie modelu słów- jajko, Jola.

Dziecko głośno wymienia kolejno głoski w słowach. Określa, czy głoska j jest spółgłoską czy samogłoską. Pod schematami słów zaznacza miejsce głoski niebieskim kartonikiem. Wskazuje kolejne spółgłoski i samogłoski.

-Następnie rodzic pokazuje literki j: małą i wielką. Dziecko określa ich wygląd. Umieszcza kartoniki z literami j, J we właściwych miejscach pod swoimi modelami słów. Rodzic przypomina, że imiona rozpoczynają się wielką literą.

Karty pracy cz.4, nr 48.

Dziecko samodzielnie lub z pomocą rodzica czyta tekst umieszczony pod obrazkiem i odpowiada na pytania:

Gdzie było gniazdo bociana?

Do czego Olkowi była potrzebna lornetka?

Zwraca uwagę na podział słowa jajka na sylaby, głoski oraz na samogłoski i spółgłoski.

Karty pracy cz. 4, nr 49.

Dziecko dzieli na głoski nazwy zdjęć, rysuje pod nimi tyle okienek, z ilu głosek składają się ich nazwy, czyta sylaby i wyrazy, zaznacza na niebiesko litery J, j w wyrazach.

-Rodzic pokazuje dziecku prawidłowy sposób pisania małej i wielkiej literki j. Dziecko pisze paluszkiem na tacy wysypanej mąką literkę j.

4.Bocian w locie- zajęcia plastyczne

( https://pl.pinterest.com/pin/162129655321575973/)

Pomoce: bibuła w kolorze czerwonym, czarnym i białym, szablon bociana do odrysowania, klej, niebieska kartka, nożyce.

Rodzic proponuje dziecku wykonanie sylwety lecącego bociana. Dziecko samodzielnie odrysowuje na niebieskiej kartce sylwetę bociana. Z bibuły formuje małe kulki i wypełnia nimi wnętrze sylwety- nakleja w odpowiednich miejscach( czerwone kulki na nogi i dziób, czarne na skrzydła, białe na pozostałe części bociana)

PORANKI FREBLOWSKIE DLA DZIECI.

Serdecznie zapraszamy wszystkie dzieci na zajęcia (od poniedziałku do piątku) o godzinie 10:00. (https://www.facebook.com/FROEBELpl/)

5. Zabawa ruchowa Wyścig z jajem

Potrzebna będzie łyżka - drewniana lub zwykła, i jajko. Uwaga: żeby zminimalizować straty w jajkach, polecam sztuczne! Wyznaczamy start i metę, prosimy dziecko, żeby przeniosło jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Dla utrudnienia możemy mierzyć czas, zorganizować wyścig, zaproponować konkretny sposób poruszania się (np bokiem, tyłem, stopa za stopą, na kolanach, na palcach, na piętach itp.), dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę. Zachęcamy do dzielenia się zdjęciami z tej (i nie tylko) zabawy.

(źródło:https://www.dzieckiembadz.pl/2017/04/wielkanocne-zabawy-ruchowe.html)

6. Karta pracy cz.4, nr 50 - Zadaniem dzieci jest przeczytać tekst i wskazać po każdym przeczytanym zdaniu właściwe fragmenty obrazka. Następnie kreślą kształty liter pisanych j, J w powietrzu, na podłodze, na plecach mamy/taty oraz piszą po śladach i samodzielnie.

(źródło: Mac edukacja)

Wiosna budzi zwierzęta- 02.04.2020

1. A. Widzowska Wiosenna pobudka

Drodzy Rodzice przeczytajcie dzieciom wiersz (można również przedstawić inscenizację tego wiersza - wykorzystując sylwety postaci)

Wiosna obudziła misia.

Motyl mu na nosie przysiadł.

-Wstań, niedźwiadku! Podaj łapkę.

Zdejmij futro, szal i czapkę!

-Aaaaaa!- miś ziewnął, wyszedł z jamy.

-Cześć motylku nakrapiany.

Obudziłeś już borsuka?

Bo już wiosna do drzwi puka!

Borsuk wąchał kwiat sasanki

i z krokusów robił wianki.

-Zaraz włożę je na głowę

pięknej pani borsukowej!

Obudziły się świstaki,

przyleciały śliczne ptaki:

boćki, gęsi i kukułki.

-Fruń, skowronku, po jaskółki!

Kwitną bazie i pierwiosnki:

-Chcemy słonka! Chcemy wiosny!

Wtem zaspany jeż nadchodzi.

-Gdzie jest...zima? O co chodzi…?

2. Rozmowa na temat wiersza - Rodzice zapytajcie dzieci: Kogo obudziła wiosna?

3. Spacer z panią Wiosną

Rodzice przygotujcie dla swoich dzieci ilustracje: niedźwiedzia, pszczoły, jeża, borsuka, motyla cytrynka. Ilustracje umieszczamy w różnych miejscach. Zadaniem dziecka jest odbyć “wędrówkę” po świecie. Tam gdzie dostrzega pierwszą ilustrację - rozpoczyna swoją “wędrówkę”. Podchodząc do każdej ilustracji zwierzęcia, podaje jego nazwę, określa sposób

spędzania przez nie zimy i podaje nazwę miejsca jego zimowego snu, np: To jest niedźwiedź. Wiosna obudziła niedźwiedzia, który spał w gawrze. Rodzic powinien uzupełnić wypowiedzi dzieci.

4. Zapoznanie z motylkiem cytrynkiem.

Rodzice pokażcie swoim dzieciom jak wygląda motylek cytrynek - niech dzieci opiszą jego wygląd. Zapoznajcie dzieci z ciekawostkami na tego temat:

Samica motyla cytrynka jest biała, z żółtawozielonkawym odcieniem, a samiec ma kolor jaskrawo żółty. Jego skrzydła pachną cytryną. Cytrynek zimą drzemie, zagrzebany w zeschniętych liściach. Dlatego właśnie jego pełna nazwa brzmi latolistek cytrynek. Wiosenne słońce ogrzewa liście i motyl się budzi. Jeśli temperatura powietrza spadnie, znowu zrobi się zimno, cytrynek wraca pod suche liście. Wyjdzie z nich wtedy, kiedy będzie cieplej. Po zimowej drzemce od razu jest gotowy do lotu. Niewiele motyli tak potrafi.

jak wygląda cytrynek film: https://www.youtube.com/watch?v=MAjD-X1GBjg

5. Stadia rozwoju motyla:

Zapoznajcie swoje dzieci ze stadiami rozwoju motyla (jaja, larwa - inaczej gąsienica, poczwarka, dorosły motyl)

Motyl cytrynek żyje kilka miesięcy. Samiczka składa jajeczka i na początku lipca (kiedy dzieci mają wakacje) pojawią się młode motyle. Nie lubią one jednak upałów, więc w środku lata zapadają w drzemkę. Najpierw jednak nabierają sił, pijąc nektar z kwiatów. Budzą się pod koniec lata (kiedy dzieci wracają po wakacjach lub idą do szkoły), znowu zbierają nektar z kwiatów, aby nabrać sił, i latają do listopada. Potem ponownie chowają się w suchych liściach i zapadają w zimową drzemkę, aż do przyjścia wiosny

cykl życia motyla ilustracja do pobrania:

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/05/CYKL-ŻYCIA-MOTYLA.pdf

przemiana z poczwarki w motyla film:

https://ciekawe.org/2015/09/26/magia-natury-przemiana-z-poczwarki-w-motyla/

bajka o motylu:

https://www.youtube.com/watch?v=eFExd7ICSGE

Wiosna budzi zwierzęta 2.04.2020

6.Zabawa ,,Wiosenne rymowanki’’.

Dzieci tworzą rymy do podanych zdań. Rodzic mówi pierwszą część zdania, a dziecko ją kończy w taki sposób, aby słowa się rymowały.

Np. Rosną listeczki zielone przez deszczyk…….(pokropione).

Na gałęzi siedzi wrona, czarna wrona bez……..( ogona).

Zajączki kicają i trawki…(szukają).

Nad stawem żabki kumkają, przed bocianem się……(chowają).

Bocian ma dziób czerwony, ostro…….(zakończony).

7.Zabawa plastyczna ,,Wiosenne słońce’’.

Pomoce: żółty i pomarańczowy papier, klej.

Dziecko wydziera koło i paski- promyki słońca- z żółtego i pomarańczowego papieru. Następnie nakleja je na kartce w kształcie koła.

8. Ćwiczenie słuchowe Co słyszysz?

Rodzic dzieli słowa związane z wiosną na głoski, a dziecko dokonuje ich syntezy i podaje całą nazwę. Np. k-r-o-k-u-s, s-a-s-a-n-k-a, s-ł-o-ń-c-e, ż-a-b-a, s-k-o-w-r-o-n-e-k.

Źródło: Wydawnictwo MAC

PORANKI FREBLOWSKIE DLA DZIECI.

Serdecznie zapraszamy wszystkie dzieci na zajęcia (od poniedziałku do piątku) o godzinie 10:00. (https://www.facebook.com/FROEBELpl/)

Przygotowały: Dorota Podgórna, Barbara Trusek

Szukamy wiosny w parku- 1.04.2020

1. Słuchanie wiersza B. Formy Nadeszła wiosna

,,Nadeszła wiosna”

Spojrzał w okno mały Paweł,
a w ogrodzie wiosna:
świeżą trawę, przebiśniegi
w koszu nam przyniosła.

Obudziła pąki kwiatów
w parku i w ogrodzie.
Zapomnijcie moi mili
o śniegu i chłodzie.

Pożyczyła od słoneczka
garść ciepłych promieni,
gdy ogrzeje nimi ziemię,
świat się zazieleni.

2.Rozmowa na temat wiersza.

Jaką porę roku dostrzegł za oknem Paweł?

Jakie zmiany w przyrodzie przyniosła wiosna?

3.Ćwiczenia oddechowe- Wiosenne kwiaty.

Na środku pokoju rodzic rozrzuca kolorowe papierowe kwiaty. Dziecko maszeruje między nimi. Na hasło wiosenne kwiaty, dziecko podnosi najbliżej leżący kwiatek i go wącha. Wciąga powietrze nosem, wypuszcza ustami.

4.Zabawa konstrukcyjna- Kwiaty z klocków.

Dziecko układa według własnego pomysłu kwiaty z klocków. Przelicza, ile klocków użył; wspólnie z rodzicem ustalają, który kwiat ułożył z najmniejszej, a który- z największej liczby klocków.

5. Rysowanie szlaczków po śladzie.

Źródło:(search?q=WIOSENNE+KWIATY+SZLACZKI+DO+WYDRUKU&tbm=isch&ved=2ahUKEwinzuSKzsboAhVEtioKHeH6BnQQ2cCegQIABAA&oq=WIOSENNE+KWIATY+SZLACZKI+DO+WYDRUKU&gs_lcp=CgNpbWcQD)

PORANKI FREBLOWSKIE DLA DZIECI.

Serdecznie zapraszamy wszystkie dzieci na zajęcia (od poniedziałku do piątku) o godzinie 10:00. https://www.facebook.com/FROEBELpl/

6. Zabawa ruchowa z elementem równowagi - Z kwiatka na kwiatek.

Drodzy Rodzice przygotujcie wspólnie z dziećmi kartki, na których narysujcie kwiaty (na każdej kartce jeden).  Rozłóżcie na dywanie, w niewielkiej odległości od siebie. Dzieci zamieńcie się w piękne kolorowe motyle - zadaniem motyli jest fruwanie z kwiatka na kwiatek (pamiętajcie że motyle nie mogą dotykać podłogi, muszą przejść bezpośrednio z jednego kwiatka na drugi).

7. Zabawa z wiosną - odtwarzanie rytmu za pomocą sylwet kwiatów.

Przygotujcie sylwety pierwszych wiosennych kwiatów.

(np. https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-krokus.html)

Zadaniem rodziców jest zagrać dowolny rytm. Dzieci odtwarzają rytm za pomocą sylwet kwiatów. Należy pamiętać, że przerwę między dźwiękami zaznaczamy, odsuwając od siebie sylwety kwiatów. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.

8. Bocian - dzieci waszym zadaniem jest rysować po śladach, pokolorować obrazek oraz przeczytać wyrazy.

(Karta pracy cz.4, s 44 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-bplus-kp-4.pdf)

Kto jest na tym obrazku? A wiecie co teraz robią bociany? Pod podanym adresem można obserwować bociany. Miłego oglądania:

https://www.youtube.com/watch?v=T9BXrusZZIw

Źródło: Mac edukacja

Przygotowały: Dorota Podgórna, Barbara Trusek

Pierwsze kwiaty wiosny - 31.03.2020

1. Zagadka - Drodzy rodzice przeczytajcie dzieciom zagadkę:

Bociany z podróży wracają,

wokół kwiaty rozkwitają.

Motyle pojawiły się na łące,

ale dni nie są jeszcze gorące (wiosna)

Poproście, aby dzieci wymieniły wszystkie pory roku.

2. Rodzice przeczytajcie swoim dzieciom opowiadanie S. Karaszewskiego “Oznaki wiosny”:

- Wstawajcie, śpiochy! - budzi dziadek Olka i Adę. - Mamy już wiosnę! Od dzisiaj mamy tyle samo dnia co nocy, a od jutra dzień będzie coraz dłuższy, a noc coraz krótsza...aż do wakacji!

- Wiosna, a spać się chce! Jestem senny - wiosenny!

- Nie marudź, wstawaj szybko, a nie pożałujesz! I ty Ada, też.

- A mogę dośnić do końca moją bajeczkę?

- Dobrze, daję wam piętnaście minut na obudzenie i wyjście z łóżka!

Po piętnastu minutach dzieci były na nogach, myły buzie i ręce w umywalce, czyściły zęby.

- Ubierajcie się, wychodzimy!

- A co będziemy robić? - spytała Ada.

- Wyruszamy na poszukiwanie wiosny!

- A jak wygląda wiosna? - spytała Ada

- Za chwilę ją zobaczysz!

Ada wyobraziła sobie wiosnę jako panią w zielonej sukni, z wiankiem na głowie, niosącą koszyk pełen kwiatów. Olek rozglądał się, szukając zwiastunów wiosny.

- Ja tu widzę tylko ziemię! Wszędzie śnieg, drzewa są gołe, bez liści, gdzie tu wiosna?

- Tak myślisz? Rozejrzyj się, patrz uważnie, to zobaczysz wiosnę!

Nagle Ada się zatrzymała.

- O, jakie ładne, białe kwiaty! Wyrastają ze śniegu!

- To przebiśniegi! Widzisz, Olku, Ada pierwsza zauważyła wiosnę!

- O, a tam takie fioletowe kwitną! ALe ich dużo!

- To są przylaszczki! Dwa punkty dla Ady!

- Ada, dumna, rozglądała się wszędzie.

- O, jes wyłazi spod gałęzi!

- Obudził się ze snu zimowego!

- O, bazie rosną na wierzbie!

- Brawo, Olku, to też oznaki wiosny!

Na polu, między płatami topniejącego śniegu, zazieleniło się coś jak trwa.

- O zielone rośnie! - zawołał Olek.

- To wschodzi ozimina - zboże zasiane jesienią, które przezimowało na polu!

- O, lecą jaskółki!

- Brawo! Jedna jaskółka nie czyni wiosny, ale całe stadko - tak! - powiedział dziadek.

- Jedna jaskółka mogła przezimować w norce u kreta, razem z Calineczką! - stwierdziła Ada.

- Wiosną niedźwiedzie budzą się z zimowego snu, wychodzą głodne ze swojej gawry i szukają tłustych małych dziewczynek do jedzenia! - zażartował Olek.

- Ale mnie nie zje, bo powiem, że jestem niesmaczna! - powiedziała Ada, ale na wszelki wypadek rozglądała się dookoła.

- Ada, nie słuchaj go, tu nie ma niedźwiedzi! Co najwyżej mogły się obudzić borsuki i chomiki!

- Ale one nie jedzą dzieci? - upewniła się Ada.

- Z tego co wiem, to nie! - uśmiechnął się dziadek.

Dzieci usłyszały głośny dźwięk dochodzący znad podmokłych łąk.

- Co tak hałasuje?- zdziwił się Olek.

- To żuraw! Jego klangor niesie się na wiele kilometrów!

- Żurawie przyleciały?

- Już miesiąc temu! Zawsze przylatują, zanim zacznie się wiosna!

- O, bociany, bociany, bociany - zawołała Ada.

Wysoko na niebie krążyły bociany. Wracały do swoich gniazd.

- No, to ju możemy być pewni, że wiosna nadeszła! - powiedział dziadek.

3. Rozmowa na temat opowiadania. Zapytajcie dzieci o oznaki wiosny jakie widzieli Olek i Ada na wiosennym spacerze z dziadkiem?

Porozmawiajcie z dziećmi o zwiastunach wiosny, pomocne mogą okazać się następujące strony:

- Film edukacyjny o oznakach wiosny dostępny na stronie:

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

- Prezentacja - wiosenne kwiaty, kończąca się zadaniami dla dzieci (rozpoznawanie kwiatów wiosennych): https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg

4. Taniec do utworu  Antonio Vivaldi - "Wiosna" - zadaniem dzieci jest swobodny taniec do utworu  (do tańca można wykorzystać paski bibuły).

https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI

5. Prawda czy nie? Dzieci przeczytajcie zdania i oceńcie je czy są to zdania prawdziwe czy nie (zaznaczcie właściwe okienko), przeczytajcie sylaby i odczytajcie całe wyrazy. Napiszcie starannie literkę ł. Karta pracy, cz.4, nr 39.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-bplus-kp-4.pdf

6. Wiosna to...Rodzice zapytajcie swoje dzieci o nazwy kwiatów z tej karty pracy.  Drogie dzieci wykonajcie zadania ze strony nr 40. Pamiętacie te wiosenne kwiaty? Dodatkowym zadaniem na tej stronie jest rysowanie po śladzie - bez odrywania kredki od kartki.https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-bplus-kp-4.pdf

Pierwsze kwiaty wiosny-31.03.2020

7.Ćwiczenie twórczego myślenia Co by było, gdyby……..

Dziecko udziela odpowiedzi na pytanie rodzica: Co by było gdyby, na świecie nie było kwiatów?

8.Ćwiczenie słuchowe Ile to sylab?

Rodzic układa przed dzieckiem określoną liczbę pasków papieru ( 2,3,3,4,3). Dzieci dzielą na sylaby słowa: bocian, jaskółka, niedźwiedzie, przebiśniegi, żurawie, liczą je i określają, które słowo pasuje do poszczególnych ułożeń pasków.

9. ,,Krokus’’

Pomoce: biały karton, ołówek, klej, włóczka w kolorze: zielonym, białym, żółtym i fioletowym.

Dziecko ogląda obrazki przedstawiające krokusy, opisuje ich wygląd. Źródło:(https://www.google.com/search?q=zdj%C4%99cia+krokus%C3%B3w+w+g%C3%B3rach&sxsrf=ALeKk03zgAPclEe3SDdxcEbrFszc8chtqA:1585635436134&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=K5K7lDZwNwWQcM%253A%252CP1xb_X_jwmDYIM%252C)

Rodzic zwraca uwagę na fakt, że krokus nie boi się śniegu ani mrozu. Gdy nie ma słońca, a leży śnieg, krokus tylko leciutko przez niego przebija. Gdy jest słońce, rozwija swoje kwiaty. Wyjaśnia, że krokusy są pod ochroną. Proponuje dziecku wykonanie krokusa. Dziecko wycina z kartonu sylwetę krokusa po liniach narysowanych przez rodzica. Ozdabia według własnego pomysłu włóczką.

Zachęcamy do wysyłania zdjęć prac dzieci na naszego e-maila grupowego Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Źródło: Wydawnictwo MAC

PORANKI FREBLOWSKIE DLA DZIECI.

Serdecznie zapraszamy wszystkie dzieci na zajęcia (od poniedziałku do piątku) o godzinie 10:00. (https://www.facebook.com/FROEBELpl/

Źródło: Mac Edukacja

Przygotowała: Dorota Podgórna, Barbara Trusek

Wiosna w ogrodzie- 30.03.2020

1.Tajemnice ziemi- zabawy badawcze.30.03.2020

Słuchanie wiersza B. Formy Nasze kwiaty.

,,Nasze kwiaty’’

W przedszkolnych salach kwiaty zadbane

przez dzieci i panią wyhodowane.

Paprocie mają przepiękne liście-

odcienie zieleni głębokie soczyste.

Pachnąca gardenia, fiołki chabrowe,

Małe kaktusy- jak ludki bajkowe.

Miękką flanelą liście czyścimy,

aby oddychać mogły rośliny.

Zawsze na wiosnę je przesadzamy,

do nowej ziemi ostrożnie wkładamy.

Rozmowa na temat wiersza:

-Jakie kwiaty dzieci hodowały w sali?

-W jaki sposób dzieci pielęgnowały kwiaty?

Rodzic zachęca dziecko do zbadania właściwości ziemi.

Pomoce: ziemia do kwiatów doniczkowych, piasek, dwa nieduże plastikowe pojemniki, dwie doniczki z podstawkami, konewka z wodą, szkło powiększające, plastikowe tacki, plastikowa łyżka.

Dziecko za pomocą szkła powiększającego bada i opisuje kolor ziemi i piasku oraz porównuje ich skład- rozpoznaje małe elementy(kora, węgiel drzewny).Następnie przesypuje łyżką ziemię i piasek do plastikowych niedużych pojemników( koniecznie takiej samej wielkości); liczy wsypane łyżki do poszczególnych pojemników; bada co ma mniejszą objętość: ziemia czy piasek.

W dalszej części zabaw badawczych dziecko wsypuje ziemię i piasek do małych doniczek z podstawkami; sprawdza czy po podlaniu woda przesiąkła i znalazła się na podstawce- jeśli nie, dodaje do ziemi niewielką ilość piasku i powtarza doświadczenie( za każdym razem dziecko musi wlewać taka samą ilość wody). Po pewnym czasie sprawdza, która ziemia lub piasek zatrzymała najdłużej wodę( czyli będzie wilgotna).

3.Odkrywanie litery ł: małej i wielkiej.

Pomoce: białe, niebieski i czerwone małe kartoniki, taca wysypana mąką, gazeta.

Rozwiąż zagadkę:

Ma to narzędzie dość długi trzonek,
by móc wygodnie kopać zagonek,
blachę stalową płaską i gładką,
żeby je wbijać w piach było łatwo.( łopata)

Źródło:(http://zagadkidladzieci.net/Zagadki-dla-dzieci-zwi%C4%85zane-z-%C5%82opat%C4%85)

Dziecko dzieli słowo łopata na głoski. Liczy, ile jest w słowie sylab, a ile głosek. Wymienia kolejno wszystkie głoski. Następnie wymienia inne słowa, w których głoskę ł słychać na początku, na końcu oraz w środku słowa.

-Budowanie schematu słowa- łopata.

Dziecko układa tyle kartoników, ile sylab usłyszy w słowie. Rozsuwa kartoniki i wymawia głośno sylaby. Następnie układa tyle kartoników ile głosek słyszy w słowie; wymawia głośno głoski, dotykając kolejno kartoników.

-Budowanie schematu słowa Łatka.

Rodzic pokazuje dziecku zdjęcie pieska. Informując, że bardzo lubi on odwiedzać ogródek dziadka Olka. Wymawia, głoskując imię psa: Ł-a-t-k-a. Dziecko dokonuje syntezy i wymawia słowo głośno. Następnie samodzielnie dzieli słowo na sylaby oraz na głoski. Układa z kartoników schemat imienia.

-Budowanie modelu słów- łopata, Łatka.

Dziecko głośno wymienia kolejno głoski w słowach. Określa, czy głoska ł jest spółgłoską czy samogłoską. Pod schematami słów zaznacza miejsce głoski niebieskim kartonikiem. Wskazuje kolejne spółgłoski i samogłoski.

-Następnie rodzic pokazuje literki ł: małą i wielką. Dziecko określa ich wygląd. Umieszcza kartoniki z literami ł, Ł we właściwych miejscach pod swoimi modelami słów. Rodzic przypomina, że imiona rozpoczynają się wielką literą.

-Rodzic pokazuje dziecku prawidłowy sposób pisania małej i wielkiej literki ł. Dziecko pisze paluszkiem na tacy wysypanej mąką literkę ł.

- Dziecko wyszukuje i podkreśla w gazecie małe i wielkie literki ł.

Źródło: Wydawnictwo MAC

PORANKI FREBLOWSKIE DLA DZIECI.

Serdecznie zapraszamy wszystkie dzieci na zajęcia (od poniedziałku do piątku) o godzinie 10:00. (https://www.facebook.com/FROEBELpl/

4. Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała “Tulipan rośnie”

Drogie dzieci zamieńcie się teraz w piękne tulipany. Kucamy i głowę “wtulamy” w ramiona - tulipan śpi. Rodzice rytmicznie uderzają w jakiś przedmiot: najpierw cicho, potem coraz głośniej i szybciej - dzieci powoli podnoszą się aż do pozycji stojącej, wyciągają ręce do góry. Dźwięki wolniejsze i słabsze są sygnałem do przyjęcia postawy wyjściowej - tulipan znowu zasnął. Zabawę powtarzamy kilka razy, może również nastąpić zamiana ról.

5. Wiosenne kwiaty - obrazek na piaski - Rodzice przygotujcie dla dzieci: papierową tackę nasiona fasoli, ryż/kaszę jęczmienna czy piasek, łupinki po orzechach pistacjowych (lub inne dostępne materiały). Dzieci - ułóżcie na piasku, umieszczonym na tacce, obrazek, wykorzystując dostępne materiały. Nazwijcie swoje prace.

6. Drodzy rodzice przeczytajcie polecenie z karty pracy, (cz.4, nr 38 -dostępna w linku poniżej). Dzieci - połączcie liniami zdjęcia z ich nazwami, przeczytajcie wyrazy. Kreście kształty liter pisanych ł i Ł w powietrzu, na dywanie i na plecach rodziców, następnie piszcie je po śladach a potem samodzielnie. Powodzenia!

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-bplus-kp-4.pdf

(Źródło: Ola i Ada, Mac edukacja)

Przygotowały: Dorota Pogórna, Barbara Trusek

Realizacja programu- Mamo, tato wolę wodę!

Wolę wodę, bo jest najważniejsza na świecie-27.03 2020

1.Rozwiąż zagadki:

Chłodzi nas, myje nas, poi ludzi, pole, las.

Wiosną, latem zdrowia doda, czy wiesz, co to?

Latem w niej pływamy, zimą po niej się ślizgamy.

Płynie sama, gdy odkręcisz kurek, są jednak miejsca, gdzie jej brakuje.

2.Ekspresja słowna- kończenie zdania: Piję wodę bo……..

3. Ułóż wyraz z rozsypanki literowej.

d

a

o

w

4.,,Wodne obrazki’’-malowanie farbami. Dziecko maluje na błękitnej kartce wymyślony wzór z wykorzystaniem niebieskiej farby i pędzla. Ogląda powstałą kompozycję i nadaje nazwę.

5.Zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni oraz schemacie własnego ciała- Posłuszne krople. Dziecko wycina z gazety jedną kroplę i wykonuje polecenia rodzica, np.- podnieś kroplę prawą ręką,-stań za kroplą, przed kroplą, obok kropli z prawej strony, lewej strony,- połóż kroplę między stopami.

6. Rodzic czyta rymowankę, a dziecko uczy się jej na pamięć.

Jest w szklance, w butelce, a także w jeziorze, gdy chcesz się napić, chętnie Ci pomoże.  Pływa w niej człowiek, ryba oraz statek. Bez niej umiera zwierzę oraz kwiatek.

 

PORANKI FREBLOWSKIE DLA DZIECI.

Serdecznie zapraszamy wszystkie dzieci na zajęcia (od poniedziałku do piątku) o

godzinie10:00. (https://www.facebook.com/FROEBELpl/)

Wolę wodę, bo jest najważniejsza na świecie 27.03.2020

7. Zabawa ruchowa “Wodna piosenka”

Drodzy rodzice zaśpiewajcie dziecku piosenkę na melodię piosenki “Płynie Wisła płynie”. Po kilku próbach możecie wspólnie zaśpiewać. Zatańczcie razem do piosenki wymyślony “wodny” taniec lub wykonując sugerowane ruchy. Powodzenia!

Płynie woda płynie,

po polskiej krainie.

A dopóki płynie

Każdy z nas przeżyje.

(cwał po obwodzie koła, rytmiczne tupanie w miejscu obunóż)

My to dobrze wiemy,

wody nie marnujemy.

O jej czystość dbamy,

krany zakręcamy.

(pokazujemy na siebie, naśladujemy zakręcanie kranów)

Gdy myjemy zęby,

wodę w kubkach mamy,

jej nie marnujemy,

ale oszczędzamy.

(pokazujemy na siebie, naśladujemy zakręcanie kranów)

Gdy jestesmy brudni

i umyć się chcemy,

przyjemny prysznic

po prostu bierzemy.

(dotykamy rękoma policzków, masujemy je, obracamy się wokół własnej osi)

Woda daje życie,

siłę oraz zdrowie.

Dziś każdy przedszkolak

wam o tym opowie.

(cwał po obwodzie koła ze zmianą kierunku ruchu)

Woda jest wspaniała

najlepsza do picia.

Bez niej na Ziemi

nie byłoby życia.

(marsz w miejscu z klaskaniem, a następnie kroki do środka koła, a potem na zewnątrz)

8. Zadanie narysuj….

Pomoce: mapa Polski lub globus, dwa kartony, kredki

Drogie dzieci na jednej kartce narysujcie miejsca gdzie występuje woda. Powiedzcie, jakim kolorem zaznaczamy wodę na mapie/globusie? Wskażcie ją.

Na drugiej kartce narysujcie, pod jakimi postaciami występuje woda w przyrodzie. A pamiętacie, co jest powodem zmiany jej postaci? (temperatura).

Strona na której znajdują się różne prezentacje/bajki utrwalające wiadomości na temat wody:

https://klikankowo.jimdofree.com/edukacja-społeczna-przyrodnicza/woda/

9. Ślubowanie

Drodzy Rodzice w tym tygodniu dzieci wiele nauczyły się o wodzie. Pochwalcie je za to! Na pewno wiedzą, że woda jest dla ludzi ważna, bo potrzebujemy jej do picia. Wiedzą też, że trzeba się o nią troszczyć. Dlatego zaproponujcie dzieciom złożenie ślubowania.

“Ślubuję uroczyście być przyjacielem wody, bo oszczędzanie jej znam powody.

Będę mądrze jej używać -

brać prysznic, zakręcać kran i deszczówkę zbierać.

Dziś “woda” to ważne słowo,

bo wodę wszyscy chcemy mieć zdrową.

Jej strażnikami się ogłaszamy!

i chronić dzielnie jej przyrzekamy!

To woda daje siłę i zdrowie, dziś każdy przedszkolak Wam to powie!

Jest bardzo ważna dla człowieka - kto tego nie wie, niechaj nie zwleka

i prędko weźmie wody łyk wielki, ze szklanki, dzbanka albo butelki”

Za tak piękną pracę należy się dyplom/medal dostępny na stronie:

https://eduzabawy.com/materialy-tematyczne-do-druku/marzec/dzien-wody/dyplomy-i-medaledw/ Gratuluje!

Pamiętajcie dzieci, że “Picie wody zdrowe jest, to przedszkolak każdy wie”

Źródło: Program “Mamo, tato wolę wodę!”

Przygotowały: Dorota Podgórna, Barbara Trusek

Wolę wodę, bo jest bezcenna- 26.03.2020

Drodzy rodzice w dniu dzisiejszym spróbujcie wytłumaczyć dzieciom jak bezcenna w naszym życiu jest woda i dlaczego warto ją oszczędzać. Warto razem zastanowić się nad sposobami oszczędzania wody w domu.

1. Zagadka - Przeczytajcie dzieciom zagadkę:

Co tak wygląd zmieniać może:

gdy jej dużo - zwie się morzem,

a gdy ilość jest niewielka

to jest kropla lub kropelka.

2. Rodzice pokażcie swoim dzieciom globus przypomnijcie co można na nim zobaczyć? Wyjaśnijcie znaczenie poszczególnych kolorów (które oznaczają lądy, a które wodę). Na tej podstawie dziecko powinno zauważyć, że woda pokrywa większość Ziemi. Warto, żeby dzieci dowiedziały się gdzie znajduje się woda słona - morza i oceany, a gdzie słodka, nadająca się do picia-  rzeki i jeziora.

3. Zadanie: Jak dużo jest wody słodkiej nadającej się do picia?

pomoce: plastikowa litrowa butelka, naczynie z woda, menzurka, olej.

Wlej do butelki 970 ml wody i zaznacz jej poziom na ściance butelki (odpowiada to powierzchni wód i oceanów); wlej do butelki 20 ml wody i zaznacz jej poziom - to z kolei odpowiada ilości wody związanej w lodowcach świata. Następnie odmierza 10 ml oleju i wlej do butelki (odpowiada to ilości płynnej, słodkiej wody na Ziemi).

Zapytajcie dzieci: Jak wam się wydaje, czy w porównaniu do ilości wody na świecie, wody słodkiej nadającej się do picia jest dużo, czy mało? Pomóżcie dzieciom wyciągnąć wnioski z zadania. Można skorzystać z prezentacji na ten temat:

http://scholaris.pl/resources/run/id/102297

4. Zadanie: Jak możemy oszczędzać wodę?

Drogie dzieci udajcie się na małą “wycieczkę” po mieszkaniu. Waszym zadaniem będzie odszukanie wody! W tym celu udajcie się razem z rodzicami do możliwie wszystkich pomieszczeń, w których może występować woda. Gdzie jest? Do jakich czynności jest nam potrzebna? Jak i kiedy można oszczędzać wodę?

Dzieci mogą zobaczyć również krótką bajkę o oszczędzaniu wody:

https://www.youtube.com/watch?v=Xmx2Yn5mutI

Rodzice zapytajcie dzieci czy myszka w bajce dobrze zrozumiała to oszczędzanie wody?

5. Kropelki wody - dzieci narysujcie różnej wielkości krople wody -  pokolorujcie je i starannie wytnijcie. Rodzice zadajcie dzieciom kilka matematycznych zadań np: przeliczenie kropel dużych i małych, układanie rytmów (np duża kropla, mała kropla, duża kropla, mała kropla itp), można również ułożyć zadania na dodawanie np z jednej chmurki spodło 5 kropelek wody a z drugiej chmurki 2. Ile razem spadło kropelek?

(Źródło: Poradnik dla nauczyciela z programu Mamo, tato, wolę wodę!)

6.Praca plastyczna „Znaki”.

Pomoce: farby, kredki, mazaki, pędzle, woda, pastele, elementy tekturowe, folia aluminiowa, niebieski papier, elementy z filcu, pianki o różnej fakturze.

Opis zadania: Zadaniem dzieci jest zaprojektować znak informujący o tym, że należy  oszczędzać wodę.

Źródło: Mamo, tato wolę wodę!

7.Ćwiczenie ,,Sasza i deszcz”.

Dziecko dokładnie powtarza zdania i wybrane słowa z rymowanki. Klaszcze po usłyszeniu w słowie podanej przez rodzica głoski.

Stąpa Sasza mokrą szosą, szybko stopy Saszę niosą.

Deszczyk sobie słabo pada, więc parasol swój rozkłada.

Drodzy Rodzice dzieci z grupy V proszę zwrócić uwagę na prawidłową artykulację głosek: s, sz, cz.

8.Ćwiczenie grafomotoryczne ,,Pada deszcz”.

Dziecko podczas recytacji słów: Pada deszcz, pada deszcz, pada deszcz, deszcz, deszcz rysuje na kartce kreski imitujące krople deszczu (jedna kropla to jedno słowo).

9.Ćwiczenie ,,Hop-stop’’.

Dziecko porusza się swobodnie po pokoju, reagując określonym ruchem na hasła podawane przez rodzica. Hop!-wykonuje wyskok w górę; Stop!-zatrzymuje się bez ruchu; Bęc!-przykuca.

Źródło: Wydawnictwo MAC.

WOLĘ WODĘ, BO DUŻO POTRAFI.-25.03.2020r

1.Słuchanie wiersza W. Słobodnika,, Tęcza” czytanego przez rodzica.
,,Tęcza”

Czy to łuk promienny jarzy się pod laskiem?
Czy świetlista brama lśni czerwonym blaskiem?
Czy to wstążka jasna w powietrzu wisząca, siedmioma barwami na dzieci patrząca?
Nie, to w kroplach deszczu cała wykąpana,
Tam, nad laskiem wzeszła tęcza malowana.
Deszczyku, deszczyku jesteś jak czarodziej
Bo, po tobie  tęcza siedmiobarwna wschodzi.
Ile dni w tygodniu, tyle barw lśni w tęczy.
Będzie dobry tydzień tęcza za to ręczy.

2.Rozmowa na temat wiersza: Kiedy powstaje tęcza?; Jakie kolory w niej występują?; W jakiej porze roku możemy najczęściej zaobserwować tęczę na niebie?

3. Zabawa językowa ,,Znajdujemy kolory w wypowiedzi”.

Zabawa polega na odszukaniu kolorów, jakie można zobaczyć w usłyszanym zdaniu. Rodzic wypowiada zdania tak dobrane, by występujące w nim rzeczy przywodziły na myśl określone kolory  tęczy. Dziecko nazywa kolory, jakie sugeruje zdanie wypowiedziane przez rodzica.

Np. Lisek zgubił się w wysokiej trawie.(pomarańczowy, zielony).

Źródło: Wydawnictwo MAC

4.,,Tęczowy świat”

Rodzic proponuje dziecku wykonanie pracy na temat ,,Tęczowy świat’’. Przypomina, że każdy namalowany na kartce element musi mieć jeden kolor tęczy. Dziecko maluje na kartce wymyślony przez siebie, tęczowy świat. Starając się zapełnić całą powierzchnię kartki.                                                       Źródło: Wydawnictwo MAC

5. Zabawa z rymowanką

Dzieci powtarzają rymowankę z jednoczesnym wystukiwaniem dłonią rytmu o gazetę trzymaną w drugiej ręce. Krople deszczu wciąż spadają, świat dokoła podlewają-wolno i szybko.

Źródło: Wydawnictwo MAC

PORANKI FREBLOWSKIE DLA DZIECI.

Serdecznie zapraszamy wszystkie dzieci na zajęcia (od poniedziałku do piątku) o godzinie 10:00. (https://www.facebook.com/FROEBELpl/)

 

Wolę wodę, bo daje zdrowie i siłę - 24.03.2020

1. Rodzic czyta bajkę:

Pewnego sobotniego ranka Zosia i Krzysiu troszkę się nudzili. Postanowili więc odwiedzić swojego kolegę Maćka i zaprosić go do wspólnej zabawy na świeżym powietrzu.

Maciek przyjął ich z radością ale…

- Usiądźcie, usiądźcie, poczęstujcie się i napijcie...ja muszę przejść ten etap bo zjedzą mnie potwory a już nie mam za co zatankować mojego autorobota...

Zosia i Krzyś usiedli i postanowili cierpliwie zaczekać na kolegę i skorzystać z poczęstunku ale na stoliczku stały tylko jakieś kolorowe butelki z sokami oraz wielka miska chipsów i popcornu… Maciek nawet nie miał czasu porozmawiać z nimi – przez cały czas ich wizyty grał i wydawał dziwne chroboczące i świszczące odgłosy...

Zrezygnowana Zosia pomiędzy jednym etapem gry a następnym próbowała namówić Maćka na wspólny spacer po lesie a Krzysiu nawet wspominał coś o wędrówce nad staw, ale Maciek nie był zainteresowany takimi zabawami. Właściwie jedyną rzeczą jaką był zainteresowany oprócz walki na ekranie była miska z chipsami i butelka jakiegoś brązowego gazowanego płynu…

- Częstujcie się proszę, powiedział Maciek pomiędzy jednym a drugim łykiem...

I to było wszystko....

Zosia i Krzyś dość zmęczeni towarzystwem raczej obojętnego Maćka postanowili poszukać Zdrojka i razem z nim spędzić resztę dnia.

- Masz rację Krzysiu, Zdrojek ma zawsze ciekawe pomysły i może powie nam coś o czym jeszcze nie wiemy...?

W drzwiach natknęli się jednak na mamę Maćka.

- O, już idziecie, zostańcie jeszcze chwilę, Maciuś tak bardzo lubi się bawić z dziećmi ..i nie nie jedliście?.. Kupiłam słodycze i kolorowe soczki …popatrzcie jakie  piękne tęczowe kolory... zaraz wam naleję...

- W sumie to ja bym się napił, w pokoju u Maćka było duszno... ale... czy mógłbym dostać wodę...?   - zapytał nieśmiało Krzyś

- EEEE wodę...jaką wodę?

- No taką zwykłą wodę, najlepiej niegazowaną, bo taka jest najzdrowsza i my taką pijemy  w domu i w przedszkolu...

- AAA woda… pewnie mineralną chcecie..., nie takiej nie mamy.., mamy tylko wodę z kranu… jeśli chcecie…

- Z kranu ? - Zastanowił się Krzyś...wprawdzie wiedział, że z kranu nie pija się wody u niego w domu ale był tak spragniony, że zaryzykowałby nawet kranówkę...

Mama maćka zauważyła jego wahanie i zaraz wyjaśniła…

- Możesz śmiało pić jeżeli taka woda ci smakuje ...nie obawiaj się, mamy specjalny filtr pod kranem...

- A ...to poprosimy – z ochotą przytaknęły dzieci, bowiem Zosia też  poczuła pragnienie...

- Bardzo proszę wobec tego... -  powiedziała mama Maćka i nalała wody do trzech kubeczków. Zosia i Krzyś ze smakiem wypili swoją porcję a Maciek sięgnął po butelkę swojego ulubionego kolorowego napoju i z radością przeskoczył kolejny poziom bardzo ważnej gry komputerowej.

Zosia i Krzyś podziękowali, pożegnali się z Maćkiem  i spojrzeli na siebie...

-  Idziemy do Zdrojka ?

-  Idziemy !

2. Rodzic rozmawia z dzieckiem.. Najpierw dziecko dzieli się wrażeniami z opowiadania, potem ma miejsce rozmowa kierowana zawierająca pytania.

Dlaczego dzieci nie chciały zostać u Maćka?

Co im się nie podobało?

Dlaczego nie chciały się poczęstować?

Dlaczego dzieci miały wątpliwości czy napić się wody z kranu?

(Źródło: https://www.przedszkola.edu.pl/poprosze-wode---scenariusz-zajec-dydaktycznych-w-przedszkolu.html?pid=1)

3. Zabawa ruchowa Wodne znaki - Rodzic przykleja do podłogi kilka arkuszy papieru np szarego- wyciętych tak, aby przypominały rozlaną wodę. Dziecko maszeruje po pokoju, skacze, tupie, podskakuje, może też wchodzić na papier. Na znak rodzica np klaśnięcie, zatrzymuje się i kiedy dziecko stoi na papierze - obrysowuje swoje stopy.

(Źródło: Program - “Mamo, tato wolę wodę!”)

4. Zadanie

Schemat “zegara żywieniowego” - forma okręgu podzielonego na pięć równych części (5 posiłków dziennie w regularnych odstępach), obrazki (np wycinki z gazet) produktów żywieniowych i napojów: woda w butelce, kolorowe napoje gazowane, warzywa, owoce, słodycze, makarony, jajka itp, 5 papierowych talerzy.

Rodzic pyta dziecko, co jest potrzebne człowiekowi do życia? ile razy powinniśmy jeść w ciągu dnia, byśmy byli zdrowi i mieli dużo siły?Dziecko wybiera obrazki przedstawiające te produkty, które jego zdaniem powinno się zjadać o określonej porze dnia. Dziecko układa zgromadzone obrazki na papierowy talerz. Dopasowuje odpowiednie elementy.

Rodzic, jako podsumowanie zadania, wyprowadza tezę, że dzieci powinny jeść 5 posiłków dziennie, regularnie i o stałych porach. Rodzic powinien wskazać na obrazki, których dziecko nie wybrało. Podsumowując wypowiedź dziecka mówiąc, że produkty te zawierają duże ilośći tłuszczu oraz cukrów, a ich częste spożywanie powoduje m.in próchnicę i nadwage. Podkreśla, że dzieci powinny pamiętać o piciu wody, która jest ważnym elementem zdrowego odżywiania się.

(Źródło: Program - “Mamo, tato wolę wodę!”)

5. Rodzic nalewa wodę do dwóch szklanek: dla siebie i dla dziecka. Wspólnie pijąc wodę słuchają piosenki o wodzie: https://www.youtube.com/watch?v=YZMJWz_me6g

6.„ŁYK WODY” -Pomoce: 4 dzbanki, szklanka dla dziecka, woda, kilka plastrów cytryny i pomarańczy, kilka liści świeżej mięty.

Opis zadania - Rodzic nalewa wodę do czterech dzbanków. Do trzech z nich dodaje inny składnik: plastry cytryny, pomarańczy i liście mięty (rozgniecione lub posiekane, żeby uwolnić smak i zapach). Dziecko otrzymuje szklankę. Rodzic zaprasza dziecko do degustacji i pyta jak smakują poszczególne płyny.

Zachęcanie do picia wody niegazowanej.

7.,,SKĄD SIĘ BIORĄ W WODZIE BĄBELKI’’-Pomoce: szklanka z wodą, rurki do napojów.

Opis zadania- Dziecko zanurza słomkę w szklance z wodą i dmucha przez nią. Obserwując jednocześnie co się dzieje na powierzchni wody. Na powierzchni wody pojawiają się bąbelki (są widoczne w chwili dmuchania powietrza). Jest to gaz, który szybko znika.

Rodzic wyjaśnia dziecku że ciało człowieka w większej części składa się z wody. Ciało dziecka zawiera więcej wody(70-75%) niż ciało dorosłego człowieka(60-65%).

Źródło: Program Mamo, tato wolę wodę!

8.MASAŻYK

Płynie, wije się rzeczka [rysujemy na plecach dziecka falistą linię]
Jak błyszcząca wstążeczka. [delikatnie drapiemy je po plecach]
Tu się srebrzy, tam ginie, [wsuwamy palce za kołnierzyk]
A tam znowu wypłynie. [przenosimy dłoń pod pachę i szybko wyjmujemy]

Źródło(http://zabawaprzedszkolaka.blogspot.com/2011/03/wierszyki-masazyki.html)

9.ĆWICZENIA W ROZPOZNAWANIU DŹWIĘKÓW DOCHODZĄCYCH Z OTOCZENIA.

Dziecko siedzi cichutko na dywanie i wsłuchuje się w odgłosy dochodzące zza okna, zza drzwi. Potem słucha odgłosów, jakie wydają przedmioty poruszane przez rodzica np. poruszanie kluczami, otwieranie i zamykanie drzwi itp. Następnie odgaduje jakimi  przedmiotami poruszał rodzic.

Źródło: Wydawnictwo MAC

PORANKI FREBLOWSKIE DLA DZIECI.

Serdecznie zapraszamy wszystkie dzieci na zajęcia (od poniedziałku do piątku)

o godzinie 10:00. (https://www.facebook.com/FROEBELpl/)

Przygotowała: Dorota Podgórna, Barbara Trusek

,,Wolę wodę, bo daje życie” 23.03.2020r

1.Rozwiąż zagadkę.

W niej się możesz kąpać,
piją ją ludzie, rośliny, zwierzęta,
bez niej nie byłoby życia na ziemi,
każdy niech o tym dobrze pamięta.( woda)

(http://zagadkidladzieci.net/Zagadki-dla-dzieci-zwi%C4%85zane-z-wod%C4%85)

2. Słuchanie opowiadania ,,Jedna srebrna kropla” H. Bechlerowej.

Płynął sobie strumyk, nad strumykiem schylała się wierzba, rosły kwiaty. A na jednym żółtym płatku jaskra leżała srebrna, błyszcząca kropla. Na pewno została    tu po wczorajszym deszczu, ale tego sama nie pamiętała. Patrzyła srebrnym okiem w niebo, widziała jaskółki i motyle, słyszała, jak strumyk dzwoni po kamykach. Wydawało jej się to bardzo przyjemne. – Jak dobrze musi być jaskółkom tam w górze! I motylom, co mogą fruwać z kwiatka na kwiatek. Chciałabym być motylem. Nie! Chciałabym dzwonić i pluskać jak strumyk! Powiedziała to tak głośno, że usłyszała ją wierzba. Wierzba była stara i pamiętała wszystkie wiosny, jaki ją ubierały w zielone liście, i wszystkie zimy, które targały jej włosy. I znała wszystkie melodie strumyka i piosenki letnich deszczy. Poruszyła liśćmi i zaszumiała:    – Będziesz tam, gdzie fruwają jaskółki, i fruwać będziesz jak motyle, i zadzwonisz jak strumyk po kamykach. Będziesz blisko i daleko, zobaczysz to, o czym ci się nigdy nie śniło. – Zobaczę – szepnęła kropelka i uczuła, jak mocno grzeje słońce, jak ona sama zmienia się w coś lekkiego i przejrzystego i wędruje w górę. Była teraz wysoko – w puszystym obłoku – widziała z bliska jaskółki fruwające pod niebem. – Prawdę mówiła wierzba – szepnęła mała srebrna kropelka. Przestraszyła się, kiedy wiatr przygnał ciemne chmury. Chmury zabrały biały, puszysty obłok, zamruczały groźnie, zaświeciły błyskawicą. Lunął deszcz. Kropelka uczuła, że leci w dół, że spada, spada prosto do strumyka. Płynęła teraz z wesolutkim pluskiem, mijała w biegu mokre trawy i kwiaty, skakała po kamykach. Znowu przypomniała sobie starą wierzbę. – Prawdę mówiła – zadzwoniła mała kropelka, przeskakując różowy kamyk. – Ale dokąd zawędruję razem ze strumykiem? – Do rzeki, do morza! – odpowiedział czyjś głos blisko na łące. To bociek, który znał i rzeki, i morze, bo zwiedził świat. I strumyk wpadł do rzeki. Kropelka płynęła teraz szeroko rozlaną wodą, aż pewnego dnia zobaczyła mewy i statki. – Morze – szepnęła. – To właśnie jest to, o czym mi się nigdy nie śniło, o czym mówiła stara wierzba. Kropelka kołysała się teraz na falach, biegła szybko, w srebrnej pianie wyrzucała muszelki na piasek, wpadała do małych jezior, które dzieci kopały w piasku. W pogodny dzień patrzyła w niebo, w białe chmurki srebrne od słońca. Marzyła, żeby znowu wędrować. I nie wiadomo kiedy,w gorący dzień – płynęła znowu w lekkim obłoczku. Wiatr pędził go, jak żagiel po morzu, i obłok płynął nad lasami, nad polami i miastem. Mała srebrna kropelka znużyła się wreszcie tą wędrówką. – Albo płynę po niebie, albo z deszczem wędruję na ziemię i znowu słońce zmienia mnie w chmurkę. Chciała o tym powiedzieć jaskółkom, ale jaskółek już nie było. I wiatr dmuchał zimnym oddechem, a z drzew spadały liście. Kropelka płynęła teraz w zimnej, czarnej chmurze, tak niepodobnej do białego, puszystego obłoku. Zobaczyła w dole błyszczącą wstążkę wody. – Strumyk pod wierzbą! – ucieszyła się.  – Ach, gdybym znowu mogła spaść z deszczem i pluskać, i skakać po kamykach! I nagle uczuła, że leci, ale dziwnie cicho – bez deszczowego szumu i plusku. Była biała i lekka. Ucieszyła się.   – Fruwam! Więc chyba jestem motylem. I nie tylko ja. Ach, jak nas dużo! Prawdę powiedziała stara wierzba. A stara wierzba potrząsnęła gałązkami, na których nie było już liści. Zaszeleściła: – Jesteś teraz śnieżynką, ale... – Ale co? – zapytała śnieżynka. - Jesteś i tak kropelką wody – powiedziała wierzba. Śnieżynka i tak nie mogła tego zrozumieć. – Przecież nie pluskam już, tylko fruwam i tańczę tak cicho, że mnie nie słyszysz. Ale gałązki wierzby otulał już biały puch, chciało jej się spać, więc szepnęła tylko: – Zobaczysz sama. Niech no tylko zaświeci słońce... (https://www.cen.lomza.pl/files/619159124/file/2_Jedna_srebrna_kropla_opowiadanie.pdf.)

3.Rozmowa na temat opowiadania: O czym marzyła kropelka?; Co przepowiedziała kropelce stara wierzba?; W co zmieniała się kropelka?;  Jak wyglądała wędrówka kropelki wody?

Omówienie obiegu wody w przyrodzie, z wykorzystaniem obrazka.

(https://mapy.net.pl/puzzle-obieg-wody-w-przyrodzie-pietka/8486)

4.  Rodzic tłumaczy dziecku ,,Co to jest woda”: woda to płyn, bez którego nie byłoby życia. Jest bezbarwna i bez zapachu, ale wbrew powszechnej opinii ma delikatny, neutralny smak. Następnie umawia się z dzieckiem, że gdy będzie spragnione, może się napić wody. Każdy wypity kubek lub butelkę wody należy odnotować przez postawienie kreski na kropelce wody zrobionej przez dziecko. Pozwoli to pokazać, jak często dziecko piło wodę i jak bardzo woda potrzebna nam jest do życia.                                                                                              

Źródło: Program ,,Mamo, tato wolę wodę”.

5.Zabawa ,,Chmurki na niebie”-dzieci wycinają z gazet  małe i duże chmurki. Następnie układają sylwety chmurek według podanego rytmu ułożonego przez rodzica i kontynuują go, np. mała chmurka, dwie duże chmurki, mała chmurka.  Wystukiwanie na bębenku przez dziecko rytmów zgodnie z ułożeniem chmurek przez rodzica np. trzy chmurki, jedna chmurka, trzy chmurki- trzy uderzenia, jedno uderzenie, trzy uderzenia.

Żródło: Wydawnictwo MAC

6. Zadanie: Filtrowanie czyli Jak uzyskać czystą wodę? -

Potrzebne materiały: butelka - trzeba ją przeciąć i zachować obie części;; kamienie, żwir, piasek, wata/wacik kosmetyczny, mętna woda zabrudzona np ziemią/piaskiem, dowolna tabletka musująca. Wykonanie:

- w szyjce butelki umieszczamy watę, tak aby przykryła wylot.

- następnie wsypujemy warstwami kolejno: piasek, żwir, kamienie;

- przez tak powstały filtr trzeba przelać zanieczyszczoną wodę do drugiej części butelki;

Po wykonaniu eksperymentu można pokazać dzieciom filtr do wody używany w butelkach lub dzbankach filtrujących. Można zademonstrować, jak oczyszcza wodę. Należy rozpuścić w niej np tabletkę musującą, aby stała się mętna. Po przefiltrowaniu woda odzyska klarowność

Rodzic uświadamia dziecko, że zanim woda dotrze do naszego kranu pokonuje długą drogę i jest wielokrotnie oczyszczana chemicznie, fizycznie i biologicznie.

Jeżeli ktoś nie ma dostępu do wymienionych materiałów można obejrzeć film:

https://www.youtube.com/watch?v=zatcpQt6nmA

7. Zadanie: Czy woda potrzebna jest roślinom do życia?

Pomoce: dwie sadzonki roślin w oddzielnych pojemnikach.

Opis zadania: Podlewamy systematycznie jedną roślinę, a drugą nie. Obserwujemy, co dzieje się z roślinami. Podlewana roślina powinna wyglądać dobrze. Niepodlewana - prawdopodobnie zwiędnie (nie dopuszczamy do jej zasuszenia).

Rodzic podsumowuje zadanie mówiąc, że do życia roślin, oprócz światła, potrzebna jest także woda. Przypomina, że nie tylko rośliny jej potrzebują, ale także ludzie i zwierzęta

(Realizacja programu: Mamo, tato wolę wodę!, Źródło: Program ”Mamo, tato, wolę wodę”

„Przygody na zdrowie” - Zdrojek i przyjaciele)

Pożegnanie zimy - 20.03.2020 r.

1.Słuchanie wiersza A. Widzowskiej ,, Pożegnanie Marzanny”
Wskakuj na miotłę, mroźna Marzanno!
Czas się pożegnać, zimowa panno!
Nadal ze szronu dziergasz nam getry,
a dla bałwanków bielutkie swetry?

Przestań zamieniać nosy w mrożonki

i pieskom wplatać sople w ogonki!

Spójrz! Wiosna biegnie do nas ze słonkiem,

próbuje zbudzić misia skowronkiem!

Obsypie drzewa brokatem z kwiatków,
na łąkach złoży dywan z bławatków,
z norek wygoni śpiochy – zwierzaki,
zwoła na koncert pszczoły i ptaki!

– A kysz, Marzanno, mrożąca lodem!

Czas na słoneczko i ule z miodem.

Witamy Wiosnę, twą koleżankę!
A ty idź wcinać zimną owsiankę!

2.Rozmowa na temat wiersza.  Kogo przedstawia Marzanna? Dlaczego dzieci chciały pożegnać się z Marzanną? Jakie zmiany w przyrodzie zaobserwowały dzieci?

3.Zapoznanie  z ludowym zwyczajem topienia Marzanny. Marzanna to kukła często wykonana ze słomy i ubrana, np. w stare, porozrywane stroje, które zniszczyła królując na ziemi przez trzy miesiące roku: od 22 grudnia do 21 marca. Symbolizuje zimę -21 marca, czyli pierwszego dnia kalendarzowej wiosny. Marzannę topiono, czy wrzucano do rzeki aby wraz z wodą popłynęła do morza i nie wróciła już w danym roku. W ten sposób ludzie żegnali zimę. Wszyscy bowiem tęsknili za ciepłem, zapachem kwiatów i śpiewem ptaków.

4.Zabawa plastyczna ,,Pierwsze bazie”. Dziecko nakleja na kartce wazon wycięty po liniach narysowanych przez rodzica. Przykleja w wazonie paski papieru wydarte z szarych gazet, dokleja po obu stronach gałązek wydarte z gazety niewielkie owalne -bazie. Ogląda powstałą pracę, przelicza gałązki w wazonie.

5. Ćwiczenia oddechowe- Psotny wietrzyk. Dzieci zdmuchują z powierzchni stołu drobne kawałki papieru lub paski bibuły. Rodzic zwraca uwagę na dostosowanie  strumienia wydmuchiwanego powietrza w zależności od tego, czy dziecko chce tylko wprawić przedmiot w ruch, czy zrzucić ze stołu.

6,Wiosenna wycieczka - zabawa ruchowa z elementem równowagi.

Rodzic układa z szarf/bibuły wąską ścieżkę. Proponuje dziecku wiosenną wycieczkę. Dziecko zakłada na głowę woreczek i przechodzi przez ścieżkę utrzymując woreczek na głowie. Zdejmuje woreczek po przejściu ścieżki.

7.Co było najpierw?Co było potem? - układanie historyjki obrazkowej o tematyce wczesnowiosennej. (przykładowa historyjka obrazkowa dostępna na stronie: https://przedszkolankowo.pl/2016/12/26/jak-balwanek-wital-wiosne-historyjka-obrazkowa/)

Rodzic rozkłada historyjkę obrazkową na dywanie. Zadaniem dziecka jest ułożenie historyjki wg kolejności zdarzeń oraz opowiedzenie jej. Rodzic zmienia kolejność obrazków w historyjce i pyta, czy tak może być? Prosi o uzasadnienie odpowiedzi. Następnie zakrywa ostatni obrazek. Pyta, czy ta historyjka mogłaby skończyć się inaczej? Dziecko odpowiada.

8.Co by było, gdyby..? - rozwijanie myślenia twórczego.

Dziecko i rodzic siedzą na dywanie. Rodzic toczy piłke do dziecka, wypowiadając zdanie: Co by było, gdyby zawsze u nas panowała zima? Dziecko odpowiada.

9.Konkurs piosenek - śpiewanie znanych  piosenek, wspólne śpiewanie z rodzicem ulubionych utworów, śpiewanie indywidualne przez dziecko oraz rodzica.

Źródło: Olek i Ada B/B+, Wyd. Mac Edukacja

Przygotowała: Dorota Podgórna, Barbara Trusek

Marcowe przepisy - 19.03.2020

1. Wykonanie kartoników z symbolami pogody (słońce, krople deszczu, płatki śniegu, płatki śniegu z deszczem, piorun, drzewo z pochylonymi gałęziami (wiatr). Dziecko samodzielnie rysuje, koloruje i wycina. Przelicza dane zbiory i podaje prawidłowy wynik.

Rodzic układa na stole kartoniki, na których są przedstawione różne elementy pogody. Prosi dziecko o ułożenie zdania związanego z marcową pogodą oraz każdą porą dnia (rano, południe, wieczór). Dziecko wybiera symbol pogody i układa zdania np. Rano świeci słońce. W południe pada deszcz. Wieczorem wiał silny wiatr.

Kartoników z symbolami pogody tego samego rodzaju musi być  10 (taka ilość będzie potrzebna do kolejnych zabaw matematycznych). Można je wykonać samodzielnie lub wykorzystać gotowe ze strony: https://www.logopestka.pl/wychowanie-przedszkolne-online-2/

2. Marcowa zupa - liczenie składników wchodzących w skład potrawy.

Dziecko z pomocą rodzica  wykonuje sylwetę garnka. Na dywanie obok garnka układa różne symbole pogody. Rodzic podaje kolejno składniki zupy: 1 słońce, 3 śnieżynki itp. Dziecko przeliczając układa kolejne elementy na sylwetę garnka. Kiedy wszystko, co potrzebne, znajdzie się w garnku, dziecko wstaje. Naśladując prawą ręką ruch mieszania zupy łyżką “miesza” zupę. Następnie kładzie się na brzuchu dookoła sylwety garnka i mocno dmucha. Te kartoniki z symbolami pogody, które spadną na dywan,, są już miękkie. Dziecko liczy je np: ile jest już miękkich słoneczek, ile chmurek. Jeśli w garnku zostały jeszcze składniki niedogotowane, dziecko ponownie miesza zupę, kładzie się na brzuchu i dmucha. Dalej zabawa toczy się według tych samych zasad, aż do momentu, gdy wszystkie składniki w zupie będą miękkie, czyli zdmuchnięte.

3. Znów przyszła wiosna - przypomnienie słów piosenki Moniki Kluzy.

Zadaniem dziecka jest zaśpiewać piosenkę  - piosenka dostępna jest na stronie:  https://www.youtube.com/watch?v=iN6YfhyeZhs

4. Zabawa z marcem - utrwalanie nazw liczebników porządkowych.

Rodzic układa w jednej linii kartoniki z symbolami pogody np słońce, chmura, deszcz, słońce, chmura, deszcz (początkowo dwie sekwencje). Dziecko głośno nazywa symbole znajdujące się na kartonikach. Następnie rodzic odwraca obrazki tak, aby nie było widać co się na nich znajduje (nie zmienia kolejności). Pyta: Co znajduje się np na drugim obrazku? itd. Dziecko odpowiada, odwraca obrazek i sprawdza, czy odpowiedź była prawidłowa. Dalej zabawa toczy się według tych samych zasad, do chwili aż wszystkie obrazki zostaną odkryte.

5. Marcowe niespodzianki - ćwiczenia oddechowe, liczenie symboli przedstawiających składniki pogody. Rodzic kładzie garnek na dywanie. Dziecko wybiera jeden kartonik przedstawiający symbol pogody - rodzic również wybiera dla siebie. Symbole układają w tej samej odległości  po obu stronach garnka i kładą się na brzuchu. Wygrywa ta osoba, której uda się wdmuchnąć swój kartonik do sylwety garnka.

6. Zabawa ruchowa ,,Kotek na wiosennym spacerze”

Dziecko kotek chodzi na czworaka w różnych kierunkach. Na jedno klaśnięcie rodzica-turla się po podłodze; na dwa klaśnięcia-robi koci grzbiet i idzie dalej.

7. Zabawa ,,Mów i rysuj”

Dziecko siedzi przy stole. Przed sobą układa kartkę i ołówek. Wypowiada rymowankę: Raz deszcz pada, raz śnieg prószy. Gdy się źle ubierzesz, to ci zmarzną uszy, kreśląc jednocześnie na kartce skośne linie: raz w górę i raz w dół( na każdą sylabę jednia linia).

8. Zabawa,, Marcowa muzyka”

Dziecko tworzy dźwięki ilustrujące odgłosy marcowej pogody, np. szum wiatru- dźwięki rozdzieranej gazety, zgniatanie woreczka foliowego, gwizd wiatru-dmuchanie w plastikowe butelki, padający deszcz-pukanie palcami w kartkę papieru lub folię aluminiową, wiosenna burza ,błyskawice-uderzanie w talerze.

9. Zabawa ruchowa ,,Wróbelek i kot”

Dziecko- wróbelek swobodnie biega po pokoju, machając rękami jak skrzydełkami. Na hasło Kot idzie( rodzic) dziecko jak najszybciej musi przykucnąć w wyznaczonym miejscu. Hasło Kota nie ma jest sygnałem do ponownego swobodnego ruchu.

Źródło: Olek i Ada B,B+, Wyd. Mac Edukacja

Przygotowała: Dorota podgórna, Barbara Trusek

Wiosenne niespodzianki- 18.03.2020r.

1. Marcowe przysłowia- Rodzic wypowiada marcowe przysłowia (tłumaczy ich znaczenie):

Marzec zielony- niedobre plony.

Na świętego Grzegorza płyną rzeki do morza.

Marzec co z deszczem chadza, mokry czerwiec sprowadza.

W marcu gdy są grzmoty urośnie zboże ponad płoty.

Czasami w marcu zetnie wodę w garncu.

Gdy w marcu topnieje, to na wiosnę mróz bieleje.

Dziecko stara się je powtórzyć z różnym natężeniem głosu, wesoło, smutno.

2. Założenie hodowli rzeżuchy- Rodzic opowiada dziecku o wartościach odżywczych rzeżuchy. Pokazuje nasionka, które dziecko ogląda przez szkło powiększające, dotyka i opisuje ich wygląd. Następnie rodzic przygotowuje plastikowy talerzyk, watę, konewkę z wodą i nasionka rzeżuchy. Dziecko z pomocą rodzica okłada talerzyk watą, dokładnie nasącza wodą i posypuje nasionkami rzeżuchy. Odstawia rzeżuchę na parapet okna i systematycznie obserwuje wzrost roślinki.

3. Prawa, lewa- Dziecko odrysowuje na kartonie stopy rodzica, a rodzic stopy dziecka. Następnie wycinają narysowane ślady swoich stóp, a zadaniem dziecka jest rozpoznanie prawej i lewej stopy.

4. Gdzie jest słońce? Rodzic zachęca dziecko do obserwacji położenia słońca na niebie. Dziecko wygląda przez okno i wskazuje gdzie znajduje się słońce- określa stronę ( np. z prawej strony okna, z lewej strony okna, naprzeciwko okna). Następnie określa porę dnia(rano). Rodzic prosi, aby dziecko zapamiętało, gdzie rano znajdowało się słońce. Zachęca do obserwacji wędrówki słońca na niebie i określania  jego położenia  w różnych porach dnia.

5. Zagadki o pogodzie - Rodzic czyta dziecku zagadki.

● Co to za ogrodnik? Konewki nie miewa, a podlewa kwiaty i drzewa? (deszcz);

● Pada z góry, z czarnej chmury, nie śnieg, nie deszcz. W słońcu promieniach w wodę się zmienia. Co to jest. czy już wiesz? (grad);

● Dom pszczół, i Ewa, to będzie… (ulewa)

● Kiedy błyska, gdy ulewa, wicher wieje, łamie drzewa. Znak, że idzie duża, groźna, straszna….(burza)

● Olbrzymia lampa, co na niebie świeci. Na całym świecie i dla wszystkich dzieci. (słońce).

Źródło (http://zagadkidladzieci.net/zagadki/Zagadki+dla+dzieci+o+pogodzie)

6. Omiń kałuże - zabawa skoczna. Na dywanie rodzic rozkłada kilka kartek - kałuże. Dziecko skacze obunóż w przód, omijając kałuże.  (Źródło: Mac Edukacja)

7. Wiosenny deszczyk - ćwiczenie palców dłoni, rozwijanie spostrzegawczości słuchowej. Rodzic wystukuje odgłosy wiosennego deszczu - uderzając palcami dłoni o stół. Dziecko powtarza a następnie samo wystukuje rytm spadających kropli deszczu a rodzic powtarza. (Źródło: Mac Edukacja)

8. Komunikat-  ćwiczenie pamięci i logicznego myślenia. Wysłuchanie komunikatu o pogodzie (np z radia, telewizji). Dziecko powtarza swoimi słowami informacje, które zawierał komunikat oraz mówi jak by ubrało się w taką pogodę. Rodzic rozmawia z dzieckiem a temat znaczenia słowa komunikat. (Źródło: Mac Edukacja)

Źródło: Mac Edukacja

Przygotowały: Dorota Podgórna, Barbara Trusek